Hyra ut min lägenhet och flytta in i en mindre hyresgäst

Jag har en lägenhet på 87 kvadratmeter på kredit. På grund av de höga kostnaderna för att bo (jag bor ensam) funderar jag på att hyra ut hela lägenheten för ett eller två år och själv bo i en mindre lägenhet med lägre hyra. Är det lagligt? Kan man söka en hyresgäst om man har en bostadsrätt? Är det värt besväret? Jag står i kö i 7 år och undrar om det finns någon möjlighet att hitta en lägenhet efter den tiden.

Detta är det enda alternativet jag ser, tyvärr är jag i minus efter månatliga utgifter. Jag vill inte sälja lägenheten på grund av de låga bostadspriserna, har ni några andra idéer och tror ni att min idé är en lösning eller är det bara ren galenskap?

87 kvadratmeter är ganska stort att bo själv i. Är det inte möjligt att bo kvar och hitta inneboende?
Om du får hyra ut eller inte beror på vad som stadgarna säger i din BRF har jag för mig.

Sen tror jag nog inte man kan få hyresrätt genom kön om man har kvar bostadsrätt men det är jag inte säker på.

1 gillning

Jag kan hitta någon som kan bo i ett enda rum, men det är svårt att hitta någon för en längre tid, åtminstone ett år. Därför funderar jag på att hyra hela lägenheten.

Börja med att kontakta styrelsen i din BRF och fråga/ansök om att få hyra ut bostaden i ett år.

Tänk på att du måste betala 30% skatt på hyresintäkterna. Man får göra ett schablonavdrag på 40 tkr årligen och även göra avdrag för månadsavgiften till BRF men i övrigt är det 30% skatt som gäller.

Så tänk på att lägenheten som du hyr måste vara rejält mycket billigare än lägenheten som du hyr ut för att det ska vara värt det.

Hur mycket har du i bolån och vad har du för ränta? En idé är att jämka ränteavdraget så att du istället för att få tillbaka på skatten betalar mindre skatt på lönen varje månad.

1 gillning

I regel får du inte kontrakt på en hyresrätt om du har en annan bostad, man måste vara i behov av hyresrätten och det anses man i regel inte vara om man har en annan bostad. Om du däremot har en anledning som tex arbete på annan ort kan du såklart söka en hyresrätt.

1 gillning

Tack för bra tip, jag ska fråga om jämka ränteavdrag :+1:

Jag jobbar i olika platser (som målare) tack för information