Vi har nyligen flyttat in ett kedjehusområde. Vissa hus har garage/plats på tomt medan andra inte har (såsom vårt hus). På gatan råder gatuparkeringsregler (dvs. fritt för alla att parkera men blockera inte någons ut/infart) och gatan är bara bred nog för parkering på en sida av gatan.
Längs gatan mittemot vårt hus finns det en ”parkeringssträcka” som är nog för 2 bilar. Pensionärsparet som äger huset längs denna sträckan har bott där i 30+ år. De parkerar MITT på denna sträckan så att man varken får plats före eller efter deras bil (utan att blockera någons utfart).
Vi tänkte att detta borde vara ett icke-problem då det finns plats för oss både och frågade snällt om det var möjligt att de körde upp eller ner lite så att vi också kan få plats.
De svarade helt enkelt att ”det kan de inte och att vi inte får parkera där” (dvs på gatan utanför deras hus).
Behöver väl inte nämna att jag blev chockad över svaret men försökte resonera med de. Men de var fast beslutna att inget skulle ändras för det hade det minsann inte gjort i alla dessa år…
Grannen bredvid detta pensionärsparet är ett annat pensionärspar som också bott där i 30+ år. De har en sträcka för 3 bilar, men de äger 2 bilar och parkerar så brett isär att bara deras bilar får plats.
Min man vill inte att vi ska ”reta upp” våra grannar genom att ”ta deras parkering” (trots att han vet att vi alla har rätt att parkera där), men jag känner mig extremt frustrerad och ledsen över denna behandlingen
Jag vet att det inte är olagligt att parkera själviskt, men mer så oresonliga grannar så vet inte vad jag kan/ska göra?
Vad hade ni gjort? Någon med liknade erfarenhet (som lyckats lösa det)?
Ps. Kan tilläggas att det finns ”tillfälle att ta deras plats”, men vi använder bilen mkt mer än vad de gör då jag kör till arbete varje dag - så om vi ”tar deras plats” så lär det vara kortvarig lycka…
Har din man en lösning på ert parkeringsproblem om han inte tycker man skall reta era grannar?
Annars får ni väl fundera lite på saken om det går att lösa och kommer ni fram till att det inte gör det så får ni välja mellan att tiga eller kriga.
Jag antar att det inte är ngn form av parkeringsplatser utmarkerade på gatan. Då får du kolla om kommunen har några specifika föreskrifter om hur parkering skall ske på gator utan markerade platser. Det kan vara så att det finns skrivet att man inte får ta onödigt med plats etc. Skulle det finnas sådana föreskrifter kan man börja slå dem i huvudet på pensionärerna och tillika meddela att ni avser gå vidare med kommunen för att lösa problemet.
Hade det hänt mig så hade jag köpt på mig skrot bilar och ställt på ”deras” parkering.
Sen helt sonika flyttar bilen 1 meter lite då och då för att uppfylla reglerna, förr eller senare måste grannarna gå med på en kompromiss eller så får ingen stå på parkeringen i fråga.
Finns det någon samfällighet i området som kan agera? Även om det finns gränser för vad samfälligheten kan besluta om är det ett bra forum för att lyfta olika gemensamma problem.
Hör vägen till en gemensam samfällighet? Ta upp det som ett förslag att måla upp parkeringsrutor kanske? Då blir det tydligt för alla hur man bör stå.
Måste säga att det låter otroligt ogint av era grannar att svara så. Jag kan förstå att man kanske inte tänkt på att man tar två parkeringsplatser om det aldrig kommit på tal, men när någon uppmärksammar det så är det väl bara att göra rätt.
Nej, min kära man heller har tyvärr ingen lösning 🫣
Har redan varit i kontakt med kommunen ang. parkeringsrutor, men tyvärr så meddelar de att de inte gör det på längsgående gator för att det är för kostsamt
Tiga kommer man ingen vart med, och kriga har vi ju inte lust till men det känns verkligen som vi inte har ngt val
Ska försöka kontakta trafikstyrelsen och höra om det finns några regler mot vettlös parkering - men tvivlar starkt på det
Det finns samfällighet, men en väldigt ”passiv” sådan. Dessutom ägs gatan av kommunen. Slutligen, är jag rädd att det finns en risk att våra kära grannar kan vara bundis med styrelsen (finns inga tecken på att det skulle vara fallet, men eftersom de bott där i 30 är känns den risken stor…)
Hur löste tidigare ägaren av ert kedjehus problemet?
Jag lutar åt att försöka välja den lösning som leder till minst konflikt. Känns ovärdigt att bråka med grannar som vill bestämma över vart man ska parkera på kommunal mark om alternativ finns…
Har redan kontaktat kommunen ang p-rutor men tyvärr gör de inte det på längsgående gator
De vet mer än väl att 2 bilar får plats, då deras besökande barn ”får lov” att parkera där. De vill helt enkelt inte att ngn annan än de själva ska parkera där…det är så jäkla onödigt och frustrerande
Ja, kanske det är dags att involvera en 3e part…bara så himla onödigt.
Ja, bra idé att ”fråga vad som gäller”, (trots att jag redan på svart och vitt har fått uttalande från Transportstyrelsen om att det är allmän väg och att alla får parkera där enligt reglerna för allmän väg…)
Tidigare ägare parkerade olagligt (halvt på tomten med 2 däck inne i vändzonen) - vilket vi inte alls är intresserade av. Ovettigt att vi ska stå olagligt och dessutom ev få problem med andra grannar i området.
Det mest idiotiska är att det FINNS PLATS för 2 bilar, men de har nog nån typ av OCD och menar att de äger den delen av vägen.
Alternativet är att vi ska parkera ute på den stora gatan (utanför vår sidogata). Hade detta varit den ENDA lösningen så hade det såklart inte varit frustrerande. Men just nu är det ren idioti…
Kommunen lyfter inte ett finger. Det jag syftade på var ifall ni har kommunala parkeringsbestämmelser och era grannar bryter mot dessa.
Annars ser jag nog inget alternativ till att eskalera. Skaffa ett släp med låsbar broms och ta ena platsen.
Eller varför inte två släp och ta båda platserna
Det grannarna gör olagligt lite då och då är att deras barn parkerar olagligt, halvt på deras tomt och halvt på trottoaren…
Visst kan ”klaga på det” hos kommunen, men vart kommer jag med det de kommer ju inte flytta på sin bil…
Men ja en skrotbil eller släp kanske får åka på inköpslistan…
Jag förstår förstås att ni helst inte vill bråka men det verkar vara den enda lösningen. Har du möjlighet att under en period samåka till jobbet? Kanske en snäll kollega kan åka en omväg för att plocka upp dig? Om det går att göra så skulle jag när det är ledigt parkera och låta bilen stå tills de ger med sig.
Alternativt så kanske du kan låna någons bil under en period och parkera båda bilarna på “deras plats”. När du sedan ska åkt till jobbet flyttar du den andra bilen så att den står mitt på! Tråkigt att behöva göra så men det kanske kan lösa problemet.
Att temporärt ”lära de” tvivlar jag leder nån vart…De gånger vi lyckats parkera där, så har vi alltid parkerat ordentligt, så att de oxå får plats.
Men de skiter fullständigt att vi försöker hitta en lösning för oss alla.
När vi kört iväg vår bil, kommer de ut (direkt) och flyttar sin bil till mitten!
Det är så patetiskt…och förmodligen är det synd om de att de inte har ngt annat att bry sig om…MEN mitt problem kvarstår ju