Jag bor med två små barn i förskoleåldern i ett av de mest familjevänliga, trygga och eftertraktade områdena i stan. I vårt hus bor en psykiskt sjuk och mycket farlig granne. Hon har misshandlat flera i huset, både vuxna och barn. Tvättstugan har hon slagit sönder med hammare och hon har också huggit och slagit flera grannar där. Hon har smetat bajs på våra dörrar och i barnvagnarna. Jag har varit så förbannad och rädd. Hur får man en femåring att inte skutta utanför hennes dörr som vi måste passera utan smyga så hon inte kommer ut med en kniv? Hon har också dödshotat mig inför barnen. Det är månader sedan hon blev vräkt men hyresbolaget har inte lyckats få ut henne trots kronofogden.
Jag har till slut lyckats få en annan lägenhet men väldigt många mil bort vilket är bra med tanke på hennes historik av att förfölja människor. Men min energi är helt slut, jag lyckas inte packa en enda flyttlåda. Alla gånger jag ringt polisen för att grannen hällt tändvätska i huset har satt mig i något stresstillstånd som gör mig helt handlingsförlamad. Läkaren sjukskrev mig utan problem, hon skrev också intyg på att jag pga stresstillståndet inte klarar av att packa. Jag har ett nätverk men vågar inte ta hit dem för att packa pga de överfall hon gjort i trapphuset. Hyresgästföreningen, polisen etc är mycket inblandade förstås. Tyvärr hjälper det inte att göra fler polisanmälningar. På de senaste anmälningarna har det blivit åtalsunderlåtelse som enligt polisen innebär att det står klart att brottet är begått men hon är åtalad för så oerhört många saker att de bakar ihop brotten med de andra. Tyvärr gör det att det inte går att få ersättning från brottsofferfonden. Jag antar att det blir rättspsyk sen men rättegången har skjutits upp flera månader, sannolikt för att det händer mer och mer.
Jag vandrar runt på nätterna med min minsta som har regredierat, suger på tummen och är livrädd. Jag har förstås sökt hjälp för henne men psykologen säger mest att vi behöver fly nu. Flera i huset är sjukskrivna för ptsd pga grannen och all misshandel.
Jag är högutbildad och i vanliga fall har jag en stabil ekonomi om än lite begränsad pga ensamstående med infektionskänsligt barn som leder till extremt mycket vab. Men bara senaste året har jag lagt mer än 120 000 kr på allt grannen förstört så bufferten är helt slut. En annan granne såg när hon medvetet körde in i min ellådcykel med sin bil och kraschade den helt. Cykelvagnarna jag köpte istället skar hon sönder. Min bil har hon också förstört så pass att jag fick köpa en ny. Hon har kastat in frätande syra i förrådet. Det finns vittnen men nästan ingen vågar vittna och jag förstår det. Hon är värst mot min familj och en till som upprepat anonymt anmälde till soc. att vi var rädda för att hon skulle slå ihjäl sina barn. Barnen blev till slut tack och lov omhändertagna. Försäkringen inkl allrisk har tyvärr täckt väldigt lite då förövaren är känd och det hänt så oerhört mycket.
Min dotters psykolog som vi fick akut pga situationen tipsade om att söka hjälp hos socialtjänsten för flytten då barnen befinner sig i en mycket farligt situation. Aldrig trodde jag väl att jag skulle behöva vända mig dit! De sa nej då jag får ut lite mer än försörjningsstödet varje månad i sjukersättning och att jag fick skylla mig själv som inte sparat till flytten. Det hade jag ju gjort men de pengarna slukades av bilen hon förstörde.
Hur gör jag klokast? Jag har haft dubbel hyra i två månader för att jag mått för dåligt för att ta oss iväg så pengarna är helt slut utöver mat. Bör jag försöka få ett lån utan trygghet för att få oss iväg och blir rejält skuldsatt ( 30 000 kr, lite möbler men lång flytt)? 10 000 kr har jag fått i gåvor för flytten. Har jag missat något bidrag eller liknande jag borde kunna söka? Det kommunala hyresbolaget vägrar betala ut ersättning innan hon är vräkt, tvisten pågår med hyresgästföreningen. Jag har juristförsäkring via Folksam men vet inte om de skulle kunna hjälpa på något sätt.
Oj oj oj! jag vet knappt var man ska börja… Vilken jäkla mardröm! Jag förstår att du och barnen är helt nedbrutna av det här…
Ni måste bort till varje pris! Jag hoppas andra kan komma med bättre råd men spontant tänker jag såhär om vi bortser från att leja ut hela flytten på något sätt.
Följande är lättare sagt än gjort såhär bakom skärmen med tanke på det du berättat… Det förstår jag.
Men jag hade i alla fall försökt förmå en eller flera modiga närstående att stå med fullt laglig (men stark) försvarsspray i trapphuset under tiden som allt flyttas.
Jag hoppas att fler kan komma med kloka inspel kring det ekonomiska/juridiska. Där känner jag inte till några fler alternativ än de du redan nyttjat
Låter som vidriga omständigheter. Hade önskat att någon tog det i egna händer och kastade ut fanskapet. Jag lider med dig och barnen framförallt.
Hur i helskotta kan det här fortsätta i samhället, kan man fråga sig? Man kan ju också tycka att sålänge fanskapet är kvar, så borde hyresbolaget ha en närvarande vakt med tanke på bilden.
Vad gör polisen i detta? Det är deras plikt att skydda er dygnet runt.
En sån här människa ska ju inte få vandra fritt i samhället. Helt otroligt att det gått så långt utan att spärra in människan. Jag förstår att ni vill flytta.
Sen har du ju alltid rätt att försvara dig. Köp ett basebollträ och skulle hon gå på er så veva för kung och fosterland, som om det vore det sista du gjorde
Nej men jag ska inte skämta bort det. Men man blir förbannad på sånt här. En sån jäkel förtjänar ju att sättas på plats!
Ja jag hörde om ett liknande exempel där det kommunala bolaget hade just en vakt till vräkningen var verkställd och detta var vid betydligt mindre våld. Jag har föreslagit detta för hyresbolaget men de beviljar inte ens ett gratis titthål.
Jag jag är också djupt förvånad över hur de kan offra säkerheten i ett helt hus framför att hon ska få bo kvar. Polisen gör inte så mycket mer än att de lovat att komma hit omgående om hon gör något mer. De känner mig rätt väl nu efter alla gånger jag pratat med ledningscentralen. Det de här gjort är att informera en av de grannar som blivit misshandlad om att hon är extremt farlig och oberäknelig så hellre fly än fäkta typ. Jo tack vi vet. Hon har överfallit personal i skolan på den tid hon hade sina barn kvar. Det som gör det så läskigt är att hon brukar våld helt utan föregående provokation.
Känner till liknande fall. Ett stort problem i såna här ärenden är ofta att det är svårt att juridiskt bevisa brotten, tex förstörelse i trapphuset. I så fall behöver man sätta upp kameror och det är inte helt oproblematiskt. Hela tiden hamnar brottsrubriceringarna också på ganska ringa nivå vilket gör det svårt att utnyttja lagen för att kasta ut människan. Folk kan verkligen ställa till problem utan att det går att göra så himla mycket.
Ja det är märkligt! Det som var bra var att hon fortfarande stod med yxan i högsta hugg och slog sönder alla fönster när polisen kom så det lär ju åtminstone leda till fällande dom.
@Millie Vad gör barnens pappa åt situationen? Även om ni är separerade borde han ju bry sig om barnens levnadsmiljö.
Solklart hemfridsbrott, så borde inte vara några problem att spärra in henne. Vet personer som blivit akut tvångsvårdade för mycket mildare saker än detta. Polisen och vården gör helt klart något fel.
Ja, ta ett lån och dra. Jag tänker att prio ett är att komma bort. Om du sedan får ersättning för något får du lägga pengarna på lånet. Tyvärr kan det ibland vara svårt att tvångshämta för bedömning LPT om personen sedan tidigare inte är känd av psykoatrin, men jag är förvånad över att polisen inte bara skjutsat in hen för bedömning ändå. Men med tanke på hur lång och omständig situationen redan är så hade jag helt klart prioriterat att bara dra.
Tack, ja det lutar åt det? Hon har varit inlagd på psyk men mindre än ett dygn så jag antar att det var ett vårdintyg som inte höll för fortsatt vård. Jag borde egentligen inte veta om det men var tacksam att sekretessen inte hölls helt den här gången.
Det finns ingen pappa, då hade barnen definitivt varit där.
Tack! Hemfridsbrott har jag inte tänkt på. Kanske ska ringa med hjälp av juristförsäkringen ändå och se om jag kan driva något vidare. Ja nån är det helt klart som inte gör sitt jobb. Pratade med min kompis på kronofogden som sa att det har absolut max fyra veckor på sig att få ut både person och möbler.
Det där är dessvärre ingenting ovanligt. När jag jobbade på IVA, kom det in en tjej med intox/psykos med självmordstendenser som polisen tog med till akutpsyk. Ett dygn senare såg jag henne ute på stan.
Ofattbar situation och förstår att det är jobbigt.
Känns som en flytt för egen del är prio 1, tänk på dig själv och barnen. Ekonomin och orken kommer tillbaka så småningom, nuvarande situation är inte hållbar.
Ifall det krävs lån eller annan hjälp så tveka inte att fatta dom besluten.
Ta lån och anlita flytthjälp. En stor andel av de flyttkarlar jag stött på under mina dagar tenderar inte att vara av den typen man vill stöta på själv i en mörk gränd, vilket i detta fallet kan vara en bonus.
Hade det gällt mina barns säkerhet hade jag inte heller tvekat att skuldsätta mig för livet eller tillfälligt bosätta mig i fängelset på grund av nödvärnsexcess.
Hur skulle samhället agera ifall ett lejon sprang lös i området?
Med kraft.
Hon kan bete sig såhär eftersom ingen stoppar henne. Detta hade aldrig hänt på häxbränningarns tid då det inte fanns någon stat att förlita sig på. Man ur huse så att säga.
Jag skulle lätt ta en randig solbränna för att freda min familj. Troligen med tanke på den press du är under så gäller en massa förmildrande omständigheter.
Kanske du har ett strykjärn som du skall slänga i soprummet.
Bit ihop och packa det viktigaste och flytta redan idag. Sen anlitar du flytthjälp. Om några dagar är det löst. Du orkade skriva ner din historia här och då orkar du flytta. Sätt igång bara så kan du snart lämna det bakom dig.