Parkeringsproblem: grannsämjan vs. F%ck it?!

Otroligt tråkigt läge, trist att höra att de inte kan vika sig trots att det skapar uppenbara problem för er. De har uppenbart gjort fel, även om det kanske inte är ett straffbart fel, utifrån vad du skriver.

Har ni hört med dessa om de kan skapa plats för er bil framöver? Med tanke på att grannen mitt över sagt sitt hårda nej?

Jag tycker annars ni har fog för att “blockeringsparkera” men ni kan ju börja med att använda er egen bil och lämna plats för deras bil och se vad som händer. Då har ni iallafall kvar det moraliska övertaget.

Edit: Ah, ni hade redan testat att bete er ser jag. Suck.

Du har mina sympatier. Kan inte låta bli att fascineras av människor som lägger så mycket tid och kraft på att ta upp plats på parkeringsplatser, de måste verkligen ha en urtråkig tillvaro.

1 gillning

Men alltså… Va!!! :woozy_face:

Jag har svårt att föreställa mig så inskränkta och osympatiska människor men de kanske existerar… Jag tycker du hittar på en vit (lögn?) om att parkeringsplatsen ansågs ingå i mäklarannonsen, och att du är bestört (för det är du ju) över att inte ha någon parkering. Kanske över lite kaffe och mandelkubb och så drar ni hundvalpsögon? :pleading_face: :crazy_face:

Jag fattar bara inte hur de skulle kunna neka er med raka ansikten. En sådan märklig kulle att dö på från deras sida :face_with_raised_eyebrow:

Går de inte å parkera någon annanstans på gatan då?? Typ 50-100 meter längre bort.

Jag lider verkligen med er och kan föreställa mig att ni försökt med precis allt för att på ett vänligt och konstruktivt sätt få dem att gå med på en kompromiss. Problemet är att de har bestämt sig för att jävlas och då finns det bara en sak att göra: fight fire with fire:

1. När platsen är ledig, ställer er mitt i precis som de gör så att de tvingas hitta en annan parkering. Försök hålla platsen i flera dagar om ni kan så att de får känna på hur det känns
  2. Skaffa medhåll från gatan. När ni träffar andra grannar, berätta om er frustration. Det finns en chans att andra också upplever dessa grannar som besvärliga. Om ni hittar en granne längre ner på gatan som inte använder sin egen bil så ofta, lägg fram på skämt att de borde ställa sin bil hos er oresonliga granne så att ni kan ställa er bil hos dem. Om de nappar så gör detta under en period

Om ni är ihärdiga kommer de till sist kasta in handduken och gå med på att ni delar på platsen. Tråkig väg att gå men i en sådan här situation går det inte att resonera sig fram till en lösning utan att de själva får känna på hur det är att vara er.

5 gillningar

Som flera skriver och som ni själva beskriver situation “så fort ni åker springer de ut och ställer sig i mitten” Era grannar känns hopplösa! Starka tipset är att inte lägga energi på detta, ställ er i mitten precis som de gör när platsen är ledig. Blir det en diskussion från deras sida (låter inte så) förklara att ni gärna delar så båda får plats. Alternativ 3 se ifall ni har någon häck/gräsmatta ni kan offra för att göra en uppfart.

Sist men inte minst, lycka till

1 gillning

Rolig video om “mina roliga grannar”…? Kanske ger skam men inte så mycket grannsämja :sweat_smile:

Jag försöker hålla mig ”zen” och intala mig att jag inte bryr mig…men jag måste bege att det berör mig :disappointed: speciellt när jag ska kommer kånkandes med mina inköpskassor och dragandes med en unge, som mer än gärna springer åt andra hållet, och ser deras mittparkerade bil…så försvinner mitt zen :exploding_head:

Känner mig orättvist behandlad och dessutom frustrerad över idiotin i ”problematiken”. Önskar verkligen jag kunde åberopa något, någon eller någonting - men de har ju all ”rätt” på sin sida :woozy_face::woozy_face::woozy_face:

Jo det finns parkering ute på gatan som leder in till vår sidogata och det är ju där vi får stå. Men det är helt onödigt att någon av oss skulle behöva stå där ute…(de har dock aldrig behövt stå där ute eftersom vi parkerar så att 2 bilar får plats när vi väl kommer till)

De är som några nämt redan, kriga…

…får leja en ninja :ninja:

Det vore intressant att veta vad dom svarade när ni undrade ifall de kunde ställa sig så båda fick plats?

Även ifall ni förklarade att detta medför längre promenader med ungar och matkassar osv för er del.

Finns det parkeringsförbud på ena sidan (alltså utanför ert hus?) Om inte förklara problemet för grannarna och se till att ni byter sida att parkera på.

Grannen som parkerar sin stora jävla kranbil på vår smala villagata bleknar i jämförelse med “dina” pensionärer.

4 gillningar

Ouch en kranbil känns oxå jobbig att behöva tampas med :sweat_smile: har du lust att fråga din granne om hen vill parkera hos oss ett tag? :joy:

6 gillningar

Hahaha, det vore nå’t. :smiley:

Det är lite längre ner på gatan, men jag passerar om kvällarna och det är trångt. Jag tror de är nyinflyttade, så jag tänkte avvakta lite innan jag frågar hur länge de tänkt använda gatan som lastbilsparkering. Det är dessutom i en sväng, så det är trångt och jag är uppe på andra trottoaren när jag kör om… :roll_eyes:

2 gillningar

Lider med er, tråkigt att ni ska ha så ohjälpsamma och oresonliga grannar. Just parkering kan vara en sån jädra stressfaktor i stan.

Verkar ju tyvärr inte heller som att era försök att ge tillbaka med samma mynt hjälper nämnvärt, de norpar platserna när ni behöver åka.

Jag hade nog försökt lägga beslag på (bägge) platserna själv när tillfälle ges och knutit handen i fickan när det är upptaget.

Samtidigt blir jag nyfiken kring VARFÖR de gör som de gör? Är de rädda för att få eller orsaka parkeringsskador, vill de hålla hålla plats för ev besök eller är det nån slags revirhävdande?

Lycka till hursomhelst!

Att skapa en konflikt känns som absolut sista utvägen. Jag hade parkerat när där är ledigt. Och övrig tid knutet näven i fickan.

Är de rädda för att inte kunna komma ut med sin bil om den råkar hamna i mitten? De har kanske något rationellt skäl sett ur deras synvinkel. Du kan erbjuda dig att alltid parkera i mitten i så fall.

Aha, ser nu att de bara har en bil. Sorry! Men de tycker kanske att det är svårt att inte bara kunna köra rakt in och rakt ut.

1 gillning

Jag tänker att ni så ofta det är möjligt ska parkera korrekt utanför deras hus - dvs på ett sådant sätt att deras bil får plats framför eller bakom. Ni behöver inte respektera deras önskning om att få stå själva. Gör detta vänligt men bestämt. Bråkar dem med er är de fel ute och i bästa fall kan ni nudga dem att börja parkera längre fram, eller bak av ren vana.

Jag tänker att det kan finnas alternativa förklaringar till deras ovilja kanske en bristande tro på sin egen förmåga att fickparkera - eller en ovilja att ändra på något som ’alltid varit så’.

Med tiden kanske de av vana kommer parkera mer platsekonomiskt. Och om inte så är det få saker ni kan göra för att ändra på deras sätt att parkera. Alltså bättre att släppa detta än att lägga tid på en konflikt som är fruktlös - bättre då parkera lite längre bort och ta en promenad i regnet till huset.

6 gillningar

Jag hade först bett kommunen måla parkeringsrutor på gatan men om de inte vill så hade jag parkerat på båda grannarnas platser när de är lediga men korrekt så att deras bilar också får plats.

Har aldrig hamnat i exakt denna situationen men retat upp småaktiga grannar har jag erfarenhet av i andra sammanhang och är inget att oroa sig för då allt de kan göra är att snacka skit om er, vilket de kanske redan gör i alla fall.

Svårt att vinna mot pensionärer som har all tid i världen att återta ”sina” parkeringsplatser. Jag skulle ändå parkera där de gånger det är ledigt för att markera att dom inte äger platserna.

2 gillningar