Parkeringsproblem: grannsämjan vs. F%ck it?!

Finns det förbudsskylt? Annars är det nog inte olagligt.

Jag har en granne med två bilar som med god marginal får plats på deras uppfart men de parkerar alltid ena bilen i vändzonen, även vintertid och hindrar snöröjningen. Frun är polis, det är oftast hennes bil som står parkerad i vändzonen. Då hon är polis utgår jag ifrån att hon vet att det är lagligt men det gör det ju knappast lämpligt. Att besökare står där kortvarigt kan jag förstå men inte att de står där systematiskt av ren bekvämlighet fast de inte skulle behöva.

Tycker också man bör parkera korrekt. Bara trams att försöka “ge igen”. Kanske de förhoppningsvis en dag inser att det går och parkera 2 pers på nämnd plats.

Gör ingen stor grej av det. Parkera rätt och snyggt när du kommer åt. Om dom mot förmodan konfronterar dig om det så förklarar du hur reglerna ser ut och att du inte har några bättre alternativ.

Med tiden tror jag dom kommer anpassa sig av ren vana. Tänk på att dom också säkert någonstans är måna om grannsämjan och säkert lite konflikträdda också.

6 gillningar

Lite som några andra forum-medlemmar har varit inne på, så hade jag nog sett över vilka andra alternativ som finns - innan man börjar passera gränser. Tycker du har följt en bra “eskalerings-trappa”.

• Prata med grannen (vilka för övrigt verkar vara riktiga otrevliga typer).
  • Prata med kommunför att se över möjligheter till att rita ut parkeringsfickor
  • Prata över situationen med området, har ni t.ex. någon förening av något slag? Kan/får ni själva måla ut parkeringsplatser?

Helt otroligt hur trångsynta vissa människor ska vara när det kommer till att dela det gemensamma utrymmet.
Hade inga av ovanstående punkter fungerat hade jag köpt en gammal bil, låtit den stå där. Sedan hade jag ockuperat båda platserna - bara flytta på “skrotbilen” så den täcker båda platserna när ni åker iväg. Sedan göra plats när ni är tillbaka genom att flytta på den igen. Omständigt - JA, men hade nog varit balsam för själen i denna situation.

Förstår heller inte vilken grannsämja ni ska värna om? De andra paren verkar helt strunta i det, och sätta sig själva främst i det allmänna utrymmet där man ska värna om varandra.

Mvh,

Var inte så säker på det. Allt TS berättat tyder på att det är grannarna från helvetet. Såna finns i många kvarter.
Alla går faktiskt inte att resonera med eller ens påverka med rimligt vettiga metoder.

Jag hade gett grannarna en chans till, sen köpt ett gammalt rostigt släp och ställt upp på platsen. Eller en skrotbil. Eller en skrotbil med kopplat släp. Passar båda platserna åt mig.

5 gillningar

Går det att köpa en betongsugga och placera på mitten av ytan så att det blir en plats på var sida?

12 gillningar

Jag hade gjort detta och kanske även målat egna parkeringsrutor.

Sen så får man i min kommun i alla fall stå 5 minuter på gatan för att lasta ur bilen. Kanske kan vara ett alternativ som gör parkering lite längre bort mindre jobbigt.

Där jag bor i stan är det minst 200-300 meter till närmsta förhyrda parkering, så många med bil har nog en bit att gå.

Lycka till!

1 gillning

På en kommunal villagata? Det är inget jag skulle rekommendera. Vad händer när ingen står där och en femtonåring med trimmad moppe bränner rakt in i den och hamnar på akuten?

1 gillning

Jag vet inte hur det ser ut på platsen, därför skrev jag “går det” som en fråga. Man kan ju fråga kommunen om man får göra detta. Finns ju gott om saker som femtonåringar med trimmade moppar kan bränna rakt in i som ändå får stå uppställda…

1 gillning

Sant, det var inte meningen att ironisera heller. Jag vet bara att det är lätt att tycka saker om utrymmet utanför sitt hus (som de konstiga grannarna i första posten gör) men det är ju vägverkets/kommunens gata och att huruvida man får belamra den med diverse prylar är väldigt reglerat.

Sedan kan jag tycka att lite fler skrapsår som får moppetrimmarna att fatta nog bara är nyttigt, men det är ju en annan diskussion iofs. :slight_smile:

2 gillningar

Gå ut en dag när de inte har bilen på plats och måla två parkeringsrutor. Nudging.

2 gillningar

Kostar lite men beställa en container - låsbar - inkl hyra den marken av kommunen för placeringen.

2 gillningar

Den är riktigt bra. För vad skall de säga? Någon har målat P-rutor så vi kan inte ta hela ytan i anspråk så ingen annan kan använda den.

1 gillning

Haha, att sedan det bara är på just de två platserna och inte någon annanstans på gatan betyder ju inte något. :wink:

Håller med andra, ta det kanske lite lugnt i början, men visa på ett trevligt sätt genom att parkera där när det går, men då så att en bil till, deras, er gästs eller annans, får plats. De lär nog komma över det förhoppningsvis. Även om de kanske åker senare och kommer hem tidigare än er, vilket gör det svårare för er att kunna använda en eller båda platserna. Vill ni jävlas kan ni ju hänga på ett flak om ni har dragkrok och ta upp båda platserna :slight_smile:

Väldigt intressant problem. Till skillnad från en vanlig villagata där man bör parkera på sin uppfart verkar ju detta vara en plats där man måste parkera på gatan då inte alla har egna uppfarter. Folk med mer än en bil har då antagligen samma rätt att parkera på gatan som de som inte har någon uppfart alls och endast en bil. Det verkar inte heller finnas några regler, skrivna eller oskrivna som styr upp hur parkeringar ska gå till. Vissa grannar verkar inte heller vara begåvade med sunt förnuft och parkerar på ett sätt som gör att så många som möjligt kan parkera sina bilar i närheten av sina bostäder.

Ni verkar även har försökt med normal dialog, och förklarat på ett vänligt och hövligt sätt att de kunde vara så snälla att parkera lite bättre så att ni också får plats. Inget har hjälpt.

Tyvärr finns det enligt min erfarenhet något mer att göra än att hävda sin rätt genom att helt enkelt parkera där när de inte är hemma, då har de inget annat val än att parkera sig själva vettigt. Vem vet, det kanske tar lite tid, men de kanske inser hur urbota korkade de har betett sig.

Hade ett liknande problem en gång med en granne som inte gillade att “skita på sin egna tomt”. Tvättade bilarna på gatan, mekande med bilarna på gatan (och grisade ner med olja och annat skit på vägen), slängde ris och skräp på vår tomt, parkerade sin lastbil utanför vårat hus så gäster, budbilar etc fick problem när de skulle till oss. Vanliga normala tillsägelser om att han skulle hålla sig på sin egen tomt med sitt skräp möttes bara av aggressivitet. jag lade lite tid på att lära mig dennes rutiner, och var under en tid noga med att ställa vår egen bil på gatan en stund innan denne kom hem med sin lilla lastbil. Detta tvingade honom att antingen ställa sig en bit bort eller på den kommunala lastbils/husbilsparkeringen 500 meter bort. Ris och skräp kastade jag bara tillbaka på grannens egna tomt. När det hade gått ett tag släppte jag på rutinerna för att se vad som hände om det var fritt fram att parkera utanför våran tomt, och tydligen hade det tagit skruv för nu parkerade han mer ofta på lastbilsparkeringen. Några gånger utanför vårat hus. Sen efter ett år eller så försvann lastbilen, det var nog ingen av grannarna som sörjde detta. Givetvis ska man parkera på gatan om man behöver det, men det ska vara tillfälligt, inte satt i system och speciellt inte om man själv har väldigt mycket plats på sin egen uppfart. Vi har mycket småbarn på gatan och varje bil som står parkerad där i onödan är en trafikfälla, då en liten på cykel lätt kan skymmas där bakom. Vissa tänker tyvärr inte så utan tar plats utan att bry sig om omvärlden.

/

5 gillningar

@Henrik79:
slängde ris och skräp på vår tomt

Fanns det någon rimlig förklaring till varför han valde att slänga ris och skräp på er tomt? Det låter väldigt märkligt. Också intressant att han slutade slänga över först när han märkte att skräpet “studsade tillbaka”. Låter som att han drevs av minsta motståndets väg mer än något annat. Att grannen uttryckte missnöje var inte motstånd nog.

2 gillningar

Det där känner jag igen😤
Låna,ställ bil där,alternativet är en skrotbil.Ni vill inte komma på kant med grannarna,men dom har tydligen inga problem att vara as mot er

Varför går det bara att parkera på deras sida av vägen? Ni skulle väl kunna parkera på er sida. Då blir det lite trångt men kanske möjligt att komma fram till en gemensam lösning?

https://bit.ly/3GE0c3F

Även ifall ni inte bor i Malmö får ni gärna stödja detta initiativet genom att rösta för, samt sprida förslaget!

Det löser inte helt våra problem som jag beskrivit i denna tråd, men vi kan i alla fall seriöst överväga att låta en extra bil stå på ”deras” plats - så att de kan få känna på hur det är behöva parkera ute på den stora gatan :nerd_face: