Pedagogiskt sparande till liten släkting utomlands?

Hej,

Min första fråga i detta forum, som rör sparande till en liten släkting. Några omständigheter i mitt fall som komplicerar gör att jag hoppas kunna få bra svar här!

Jag undrar om det är möjligt att uppfylla dessa kriterier i ett långsiktigt sparande. En omständighet av betydelse är att min lilla släkting är bosatt i ett annat europeiskt land.

Det jag önskar är ett konto/sparande till min släkting, där jag vid jul och födelsedagar kan sätta in gåvor. Jag skulle gärna vilja att kontot var ”synligt” via någon app eller liknande (tänker mig typ en digital spargris eller något sådant). Gärna med någon form av pedagogik (kanske hon kan bli intresserad av ekonomi).

Jag vill dock inte att detta konto är tillgängligt för henne utan min tillåtelse (man vet ju aldrig). Skulle vara bra med någorlunda god ränta, men avkastningen är inte det absolut primära utan mest möjligheten att ge gåvor i form av pengar och samtidigt förhoppningsvis väcka intresse.

Finns det något sådant?

Tacksam för alla tips!

1 gillning

Om jäntan har ett svenskt personnummer kan du säkert öppna ett gemensamt konto i en svensk bank med en app som ni båda har. I annat fall så måste du nog öppna ett bankkonto i en bank i det land hon bor och har sitt personnummer men då är det inte säkert att du kan dela kontot med henne. Du måste fråga på bankerna. Numera är det knepigt att öppna bankkonton i andra länder om man inte har medborgarskap, personnummer eller arbetstillstånd där.

Tack för svar!

Tösen har ett svenskt personnummer, så då tänker jag att det enklaste är att jag öppnar konto i Sverige för sparande.

Vilket föranleder en följdfråga; Jag vill gärna att kontot är kopplat till en sorts digital spargris s.a.s. Detta för att tösen, när hon blir lite äldre, ska kunna följa utvecklingen på kontot.

Har läst lite om en app kallad ’Gimi’. Finns det andra, liknande appar som kan rekommenderas?

Tanken är att kontot får vara i mitt namn, men att hon ska kunna se hur pengarna växer och få notifieringar när jag lämnar en gåva.

Sen skadar det inte om det åtminstone är hygglig sparränta på kontot…