Jag har i alla år låtit min pension ligga kvar på AP7. det har varit ett bra val med 11,1% i snitt per år. Men nu har det kommit till min kännedom att AP7 ligger tungt i fosilindustri (ffa olja). Har ni tips på något som motsvarar AP7 men som har en mer hållbar investeringsstrategi? jag har ca 20 år kvar till pension.
Och jag tolkar ändå det som att det är stor chans att innehavet i Saudi Aramco ryker till sommaren.
Om alla hållbara investerare lämnar Saudi Aramco kommer inte mycket att förändras, men om den svaga utvecklingen fortsätter kan svartlistning vara oundvikligt. För AP7:s del kommer vi intensifiera ansträngningarna fram till nästa gång vi uppdaterar den svarta listan i juni.
Storebrand är duktiga på hållbarhet (klimat). Den av deras fonder som är mest lik AP7 Aktiefond är denna breda indexfond som screenar bort bland annat fossilbolag:
Om du vill ha en indexfond som enbart investerar i västvärlden och har 10 procent lösningsbolag (vars affärsidé bidrar till de globala målen, typ vindkraftsbolag) finns: