Pension, Hållbart alternativ till AP7?

Hej,

Jag har i alla år låtit min pension ligga kvar på AP7. det har varit ett bra val med 11,1% i snitt per år. Men nu har det kommit till min kännedom att AP7 ligger tungt i fosilindustri (ffa olja). Har ni tips på något som motsvarar AP7 men som har en mer hållbar investeringsstrategi? jag har ca 20 år kvar till pension.

MVH
Gustav

1 gillning

Jag har precis samna fråga , hoppas att någon kan tipsa.

AP7 har skrivit två blogginlägg om det senaste dagarna. Tre vanliga argument mot aktivt ägande och omställningsresan framåt | ap7.se

Och jag tolkar ändå det som att det är stor chans att innehavet i Saudi Aramco ryker till sommaren.

Om alla hållbara investerare lämnar Saudi Aramco kommer inte mycket att förändras, men om den svaga utvecklingen fortsätter kan svartlistning vara oundvikligt. För AP7:s del kommer vi intensifiera ansträngningarna fram till nästa gång vi uppdaterar den svarta listan i juni.

1 gillning

Storebrand är duktiga på hållbarhet (klimat). Den av deras fonder som är mest lik AP7 Aktiefond är denna breda indexfond som screenar bort bland annat fossilbolag:

407064 - Storebrand Global All Countries

Om du vill ha en indexfond som enbart investerar i västvärlden och har 10 procent lösningsbolag (vars affärsidé bidrar till de globala målen, typ vindkraftsbolag) finns:

393488 - Storebrand Global Plus A

Om du bara vill ha lösningsbolag (ingen indexfond) finns:

184119 - Storebrand Global Solutions A

När det gäller lösningsbolag kan du även kika på denna:

976506 - CB Save Earth Fund RC

2 gillningar
1 gillning