Pension löneväxling

Jag löneväxlar lite varje månad. Hur beskattas det om jag flyttar till bahamas när jag börjar ta ut pensionen?

På samma sätt som all annan tjänstepension du tar ut. Ingen skillnad där.

Sverige har inget skatteavtal med Bahamas tror jag så du får nog ansöka hos skatteverket om SINK-skatt (25%).

Bahamas har ingen inkomstskatt så du borde inte beskattas där men du får nog kolla om något särskilt gäller enligt några bahamiska regler och lagar.

Det saknas dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Bahamas så du kommer nog få betala SINK 25%. Eller ännu värre, svensk inkomstskatt.

Är det privat tjänstepension eller från offentlig sektor? Om det är privat så finns det mycket bättre länder att flytta till när du vill minimera skatten på tjänstepensionen.

Vart ska man flytta om man har från offentlig sektor då?

Då kommer du betala åtminstone SINK oavsett vartåt du flyttar, så då spelar landet inte längre roll för skatten i de flesta fall.

1 gillning

vet inte vad löneväxling klassas som. Det dras ju från lönen skattefritt och sen köper jag aktier i en isk. Jag tror att det mest troligt blir sink. Jag har inga andra länder som alternativ då jag ska bygga hus på min tomt på bahamas.