Pension - vad borde jag göra?

Jag har valt 100% SÅFA för min valbara del.

Vad kan jag göra åt all de där slattarna som verkar ligga lite här och där?
Hur är “slattarna” investerade?
Kan ja flytta dem för att minska eventuella avgifter?

Hej,

Logga in på ditt administrationsbolag för den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP, gissar att du har Collectum. Där kan du se vad du kan flytta till vad osv.

/A

tackar… där verkar det som att jag kan hantera de pengarna som finns hos Alecta. Te.x välja fondförsäkring eller traditionell försäkring och även välja att flytta pengarna till t.ex. handelsbanken eller SPP m.m.

Innebär det att jag inte kan röra pengarna i t.ex. KPA eller Kåpan och AMF?

Svårt att säga, beror på hur dom är kollektivavtalade av dina arbetsgivare. Prova ringa deras
kundsupport, dom har nog bästa svaren på vad som går att göra och inte.

Om jag skulle vilja få så mycket som möjligt av dessa placerat i en global indexfond så som LF global eller dylikt… med låg avgift. hur löser jag det?

På collectum verkar jag bara kunna flytta från Alecta traditionell till fondförsäkring hos:
Future Pension
Handelsbanken
Movestic
SPP
Swedbank

När jag loggar in på Kåpan, KPA och AMF… så får jag inga alternativ att flytta de pengarna. De verkar vara traditionella försäkringar där också… det är fan inte lätt det här alltså.

Traditionella försäkringar är lite knepigare än så, då det är en aktivt förvaltad försäkring med en viss del garanterad pension. Därav så är det helt omöjligt att få en global indexfond.

Du kan jämföra olika alternativ här och mixtra dig fram till vad som är bäst:

Av vad jag kan få fram så är Alecta billigast. (Har inte satt mig in i mer detaljer än så, då får man nog logga in hos respektive och läsa på hur deras investeringsfilosofi är)

Pröva att logga in på pensionsvalet.se. Där hanteras flera kollektivavtalade lösningar för offentlig sektor. Collectums motsvarighet för bl.a. kommunanställda

ahh där hittade jag nog lösningen.

AMF fondförsäkring verkar vara billigast på 0,20 i avgift. Är det den avgiften jag betalar oavsett vilka fonder jag sedan väljer? eller tillkommer avgiften för själva fonden?

Sen kan det ibland funka att flytta om “firmatecknaren/motsv” skriver på för det bolag som du en gång jobbat för. Lite stökigt dock om bolaget inte finns längre, köpts upp osv.

När jag flyttade allt mitt valde jag att inte bry mig om att flytta en sådan mindre del.