Pensionsavsättning 2023

Jahaja, störigt att det är jättesvårt att ta reda på hur mycket det är man faktiskt får då. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tänker att det kan vara rimligt att sparka igång denna tråd en gång till. Det är ju dags att se över såväl lönenivåer som pensionsavsättningar inför 2024.

Jag har som ambition att “efterlikna” den nivå på pensionsavsättning de med kollektivavtal har i sina avtal.

I enlighet med tråden ovan tänker jag mig att följande borde vara en rimlig pensionsavsättning för 2024.

5.5% på summan upp till 7,5 inkomstbasbelopp (delat på 12) (46437,5 per månad för 2023 - kan man lista ut vad det blir 2024?)
30% på summan över 46437,5

I tillägg till ovan så får man konstatera att jag tillhör de med väldigt bra inkomst, en bra bit över den nivå där jag får statlig skatt.
Men jag behöver den inkomsten ut i dagsläget för att hålla den nivå på konsumtion och livskvalitet med boende jag har, så att ta mer av lönen till pensionsavsättning är inte aktuellt just nu; om än det långsiktigt är en god ide.

Hur gör ni andra med liknande modell?

Tror det nya 4,5/30 % är 6/31,5 % enligt de senaste avtalens inriktning.

2 gillningar

Har du någon källa där man kan läsa mer?

Jag vet att det under förra året genom sk flexpension som skulle implementeras sakta över flera år skulle landa på 6% men oklar nu över när det skulle vara uppnått.

Men 31.5% på övrig del har jag inte sett förrut?

1 gillning

Mina primära källor är: Så här räknar du ut din tjänstepension | Pensionsmyndigheten

Det är alltså Pensionsmyndighetens uträkning baserat på vad man “minst får i kollektivavtalen”.
De använder sig av 4,5 procent av lön upp till 46 438 kronor/månad (2023)

Samt har jag tittat på amfs hemsida:

“4,5 procent av lönen. För en person med en månadslön på 25 000 kr betalar alltså arbetsgivaren in 13 500 kronor per år. Med flexpension avsätts ytterligare 1,5 procent av lönen (4 500 kronor), vilket gör att den totala avsättningen blir 18 000 kronor”

Och nu då:

Som anger 6 procent på den pensionsgrundande lönen till och med 7,5 inkomstbasbelopp, vilket motsvarar en månadslön om 46 438 (år 2023) och 31,5 procent för lönedelar som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp upp till 30 inkomstbasbelopp**