Tjänstepension 4.5% eller 6% avsättning idag (maj, 2024)?

På dagens FikaTillsammans på Patreon uppmärksammade Bo mig på att eventuellt ligger alla de stora kollektivavtalen på 6% avsättning numer, inte 4.5%. Är det någon som också kan bekräfta det?

Ping @Monica. :slight_smile:

2 gillningar

Såhär står det t.ex inom teknikavtalet för medlemmar i Unionen.

" Från och med den 1 april 2023 samt den 1 april 2024 utökas arbetsgivarens avsättning till individens tjänstepension (ITP) med ytterligare 0,2 procent vid respektive tillfälle (totalt 0,4). Detta läggs till de tidigare avtalade avsättningarna till deltidspension på 1,7 procent. Den nya sammanlagda avsättningen blir därmed 2,1 procent."

Källa: Teknikarbetsgivarna | Unionen

Bör ju då bli 4,5% + 2,1% = 6,6% totalt som sätts av.

Tillägg: Jag loggade in på Avtalat.se och kan se att det stämmer åtminstone för mig.

1 gillning

Det är olika. De som har 4,5% har även flexpension på 0,7-4,0%.
Privanställd arbetare: 4,5 + 0,7-4,0%
Privatanställd tjänsteman: 4,5 + 0,8-2,4%
Kommun och region: 6%
Statligt: 4,5 + 0,5-2,0%.
Så jag skulle nog säga en lägstanivå är 5%. Sen 30% på belopp över 47 625 kronor. :slight_smile:

6 gillningar

Vad beror spannet på flexpensionen på?

1 gillning

Skillnaden består på delarna ovanför, dvs har du 6% på de lägre lönedelarna så får du 31,5% på de över. I varje fall de avtal jag har sett.

3 gillningar

KTP 1, har 5,7% i avsättning.

2 gillningar

AKAP-KR: 6%, 31,5% på det över gränsen…

2 gillningar

Olika fackförbund. De prioriterar olika och har olika framgång. Vissa prioriterar högre lön eller andra delar i avtalet. :slight_smile:

Precis, det gäller framför allt AKAP-KR. De är de enda jag vet som har över 30%. Himla bra avtal!

4 gillningar

Tyvärr tar valcentralen 1,5% i administrationsavgift vilket är galet högt. KTP1

3 gillningar

Saftigt!! Blir ju bara 4,2% som egentligen placeras då!

Collectum tar 0,7% (max 450kr) i avgift. Så trots avgiften får man ändå in runt 6% i tjänstepensionen.

3 gillningar

Instämmer. Min upplevelse är att Pensionsvalet är den dyraste valcentralen. Oklart varför.

7 gillningar

Grunden i ITP 1 är 4,5%/30% och Avanza kör samma siffror för de företag som speglar ITP1 för deras tjp lösningar.
Känns som att Avanza borde dra upp deras siffror lite för att anpassa sig till hur det ser ut på marknaden nu.

2 gillningar

@Monica @MattiasA90

Fast det är väl ändå inte 1,5 procentenheter av lönen de tar i avgift? Det är väl procent av det inbetalade beloppet, inte procent av lönen som de tar i avgift? Om pensionsavsättningen är 5,7% och avgiften 1,5% av det inbetalade beloppet, blir det 0,0855 procentenheter. Dv.s. det blir 5,6145% istället för 5,7%. Det står ju dessutom i faktarutan där att avgiften är max 450kr/år för SAF-LO och ITP1.

3 gillningar

Det gäller väl alla med flexpension? PA16 avdelning 1 har också 31,5% över brytpunkten tack vare flexpensionen.

Teknikavtalet har ITP1 med hela 2,1% i flexoension. Så de avsätter alltså 32,1% över brytpunkten.

Stämmer. Avgiften anges alltid i procent av premien.

Diskussionen gällde KTP1 och att de var hutlöst dyra.

Jojo, men inte så hutlöst som 1,5% av lönen som det verkade av diskussionen ovan. Om lönen är 50 000 blir pensionsavsättningen 2850 / mån, minus 42,75kr / mån i avgift. Förstås värre om man tjänar ännu mer. Dåligt för all del men inte lika hutlöst som 1,5% av lönen

1 gillning

Avgiften är på procentuell premiebetalningen (inte procentenhet), så 5.7 % blir 5.614 % efter avgift, inte 4.2 %.

Edit: var visst utrett redan

Ni har så rätt så :slightly_smiling_face: tankevurpa av mig!

1 gillning

Har ITP1 och får 4,5+1,3% = 5,8% avsättning upp till 7,5 ibb, och 30% över det då. Det har ökat långsamt under några år nu men 6% börjar kanske bli lämpligt som ny tumregel istället för 4,5%.

Med ITP1 via Unionen-handel så ser det på avtalat.se ut som att flexpensionsavsättningen ändå varierar med lönen varje månad (motsvarande 1.5% för mig). Så borde ju endast vara fallet om flexpensionen också tillämpas på lönedelen över 7.5IBB, om jag inte tänker helt galet. Lönedelen under 7.5IBB är ju konstant…

Edit: när jag kontrollräknar baklänges ser det ut som att skillnaden i flexavsättning faktiskt motsvarar ca 1.5% av lönedelen över 7.5IBB, så det verkar gälla ITP1 via Unionen-handel också.