ISK i förhållande till total pension?

Bara lite nyfiken på hur förhållandet mellan ISK i relation till ert totala pensionskapital (allmän+tjp+ev ips) förhåller sig.

Jap börjar, I mitt fall är mitt ISK ca 2x större än allmän+tjp.

Bara för jag nog är den enda med mindre så svarar jag :wink:

Mitt ISK för FIRE är ganska exakt hälften av min totala intjänade pension

1 gillning

ISK:Pension (brutto) 1:3

finansiellt sparande (=bankkonto+AF+ISK+KF) = 9enheter

bruttopension = 15 enheter

37%=(9/24)= finansiellt vs 63%=(15/24) = pension

Min isk+kf står för 17,5% av mitt totala ”pensionskapital”

1 gillning

Kul, för jag satt precis och pratade om det i mitt avsnitt som ska ut på måndag.

I förra månadsskiftet var FIRE-slantarna ungefär 1,5 gånger större än det totala pensionsbeloppet.

2 gillningar

FIRE-högen är tre legobitar och pensionshögen är en legobit.

6 gillningar

Hur räknar ni ert pensionskapital? Omräknar ni pensionsrätterna (om det heter så i Sverige?) till ett värde? Eller bortser ni från dessa?

Lego Heart Build Tutorial (Pixel Art)

Så ska man naturligtvis räkna!

1 gillning

ISK är 50%, pension 50%, nästan på öret :flushed_face:.

ISK:pension
3:2

minpension.se har en funktion för “intjänad pension”

Vilka menar du är de andra två? Pension och…? /kanske trög

2 gillningar

Min isk är 3 gånger större än min intjänade pension. Vet ej vad som är normalt att ha tjänat in i pension vid runt 30 men har sparat hårt som satan privat sedan första lön.

Den hypotetiska legostapeln är fyra bitar hög.

Om det finns två bitar till ligger de på golvet för någon att kliva på mitt i nattten.

ISK 74% pension 26%.

ISK 46 % och Pension 54%. Trodde ISK var större, men trillar in mycket på tjänstepensionen just nu :grin::+1:

Nej, du är inte den enda med mindre. Den som t.ex. har bra lön och väljer att löneväxla prioriterar medvetet sparande i tjänstepension framför fritt sparande.

Sedan gällde frågan ISK specifikt vilket exkluderar alla andra typer av fritt sparande såsom kapitalförsäkring, AF, olika former av sparkonton osv.

35% i investeringar

65% i pensionskapital

+100% förhoppningar

Ska man bedöma privat sparande i förhållande till totalt pensionskapital bör man ta med ålder i beräkningen också.

1 gillning