ISK i förhållande till total pension?

Har ungefär tre gånger så mycket utanför pensionssystemet som i det. Då bara räknat som ISK/KF/bankkonto.

Räknar man mer bundna tillgångar som övervärde (i förhållande till lånet) på bostaden eller onoterade aktier eller alternativa investeringar blir det ju ännu mer. Men så var ju inte frågan formulerad…

1 gillning

Aktieportföljen är 4,5 gånger större än pensionskapitalet just nu.
Blev faktiskt förvånad när jag loggade in hur mycket pensionen växt på senaste, kul överraskning!

51år, slänger in lite avvikande siffror. ISK 20%, pension 80%

Samma här. Är 59 år och har rel hög pension. Så relationen är ca 80% i pension och resten i investeringar/sparande.

50 år och mitt ISK är ca 24 gånger större än mitt pensionssparande.

5 gillningar

Lite avvikande siffror här då jag som 57år har mycket tjänstepension.

21% ISK / Sparande
24% Allmän pension
55% Tjänstepension

För oss som inte kommit lika långt. 3% i ISK resterande i pension. :face_savoring_food: 38 år

1 gillning

53 år, 35% isk 65% Pension

Pensionskapital är ca 10% av vårt ISK.

Mitt ISK är 63% av intjänad pension. Gapet minskar med tiden eftersom mina ISK placeringar är bättre än pensionsplaceringarna och dessutom är inbetalningarna dubbelt så mycket till ISK:n än pensionen.

Mitt ISK är nästan exakt 10ggr större än min samlade premie- och tjänstepension. 37 år och heltidsarbetande i nio år än så länge.

1 gillning

ISK+KF ungefär 50% av totala pensionsbeloppet.

39 år, 20% av dem totala summan är på isk/sparkonto, resten pension.

0 på ISK/KF.
10 gånger mer i privat sparande än i officiellt pensionskapital.

57% ISK - 43% Pension (samtlig)

Nu vet jag inte om du kanske har haft ett jobb utan kollektivavtal, men har du inte det så signalerar ju ditt ISK att där finns riktigt stora summor.

Hur tänker du kring att isf ha kvar så mycket på ISK om skatten skulle blir högre över den förhållandevis låga gräns som lanserats av vänsterblocket?

2:1 brutto

Men om man bara räknar tjp + premie är det 7:3

Finns det något värde i att jämföra dessa två storheter?