Pensionsförsäkring med förmånstagare

Hej, har någon lyckats få klarhet i frågan om pension respektive kapitalförsäkring med förmånstagare klausul kan ses som ett sätt att kringgå laglotten? Jag försökte tyda paragrafer och fråga ‘familjejurister’ men för olika svar. Är det rättsfall som avgör? Tolkningsfråga? Vem bör kunna ge ett entydigt svar?

1 gillning