Hej, har någon lyckats få klarhet i frågan om pension respektive kapitalförsäkring med förmånstagare klausul kan ses som ett sätt att kringgå laglotten? Jag försökte tyda paragrafer och fråga ‘familjejurister’ men för olika svar. Är det rättsfall som avgör? Tolkningsfråga? Vem bör kunna ge ett entydigt svar?
Liknande ämnen du kan gilla
| Ämne | Svar | Visningar | Aktivitet | |
|---|---|---|---|---|
| Tjänstepension, utfallsfrågor (KAP-KL) | 0 | 546 | 1 Februari 2022 | |
| Tjänstepension och kapitalförsäkring vid skilsmässa och utmätning | 20 | 5651 | 14 Juni 2023 | |
| Arvtagare till min tjänstepension | 2 | 564 | 2 Februari 2026 | |
| Hur flexibel är utbetalningen av avliden persons tjänstepension med återbetalningskydd? | 9 | 6512 | 3 December 2023 | |
| Utbetalning och beskattning vid utbetalning av en företagsägd kapitalförsäkring vid dödsfall? | 8 | 1175 | 20 Januari 2023 | |
| Aktiefållan och pensionsupplägg i helägt AB | 4 | 1224 | 1 Mars 2021 | |
| Uttag som förmånstagare till efterlevandeskydd | 5 | 974 | 31 Mars 2022 |