Uttag som förmånstagare till efterlevandeskydd

Hej,

Jag är förmånstagare som efterlevande till några pensionsförsäkringar hos Skandia varav min del motsvarar cirka 1 miljon kronor om dom skulle betalats ut enligt plan.

Jag har nu möjlighet att styra utbetalningarna och tänker att jag ska välja så att pengarna betalas ut jämt över 10 år istället. Under den här perioden planerar jag att jobba deltid för att hålla mig under gränsen för statlig skatt (inkomst+försäkringsbelopp). Utbetalningstiden är längre än vad som står i planen men vet inte hur mycket det påverkar.

Tanken är att få mer tid till familjen och samtidigt maximera utbetalningarna.

Tänker jag rätt eller finns det andra fördelaktiga upplägg?

//Soaphome

1 gillning

Indexeras utbetalningen upp över tid, eller är summan fast? I tider av högre inflation kan du ju förlora en del värde i det senare fallet.

1 gillning

Lejonparten (80 % av utbetalningarna) ändras inte över tid. Två mindre försäkringar betalar återbäring utifrån Skandia Livs rörelseresultat (20 %). Så det är ett argument för att ta ut det fortare. Men det innebär att jag måste jobba mer deltid för att undvika statlig skatt.

Betalas försäkringen ut som förvärvsinkomst? :thinking:

1 gillning

Det står att beloppet är inkomstskattepliktigt. Jag tänker att det samma som förvärvsinkomst skattemässigt.

Gissar att det är samma som pensionsutbetalningar, sjukersättning o.s.v., d.v.s. det kommer inte vara jobbskatteavdrag på beloppet, men däremot förstås inte statlig inkomstskatt om lön+efterlevandeskydd är under brytpunkt!

1 gillning