Utbetalning och beskattning vid utbetalning av en företagsägd kapitalförsäkring vid dödsfall?

Nu kommer en stendum fråga som jag borde ha koll på. Jag satt precis och kollade på min KF på Avanza som jag har i företaget och noterade att det fanns ett förmånstagarförordnande. Jag har alltid tänkt att om jag dör så är det ju företagets kapitalförsäkring och att pengarna tillfaller företaget, men jag inser att det nog är oturligt att tänka så. Är det så att de tillfaller Caroline?

Om ja, vilket det verkar - vet du hur:

1. de utbetalas? (allt på en gång, över tid etc?)
  2. de beskattas?

Jag tror jag är in för årets insikt och felkakylering redan nu… :roll_eyes:

4 gillningar

Jag gjorde precis samma upptäkt/reflektion för någon vecka sedan så är nyfiken på svaret!

1 gillning
  1. Utbetalningarna är skattefria (kapitalet beskattas ju löpande med avkastningsskatt, lite samma tänk som isk)

Vad gäller första frågan är jag inte helt säker men tror man kan välja hur utbetalningarna ska ske (det är iaf det vanligaste men kan finnas undantag och här är jag lite osäker)

Är du säker på det här?

Det vill säga att om jag har företagets skattade pengar så kommer de utbetalas skattefritt till Caroline? För då passerar de ju “skattemuren” mellan företag / privat. Vilket kan vara fullt rimligt eftersom det är en försäkring, men jag har inte tänkt på det så…

Insikten blir ju isf. t.ex. att behovet av en livförsäkring för en företagare med en företagsägd KF mindre…

Njäe, pengarna måste väl utbetalas till företaget. Från Avanza

ja, det var så jag misstänkte att det skulle vara. Att de faller ut till företaget. Verkade för bra för att vara sant annars. :joy:

Jag förstår hur du tänker! Jag utgår från att du är förmånstagare för försäkringen? I sådant fall ska premierna för kapitalförsäkringen behandlas som en skattepliktig förmån (sociala avgifter) och utbetalningarna som sker till dig kommer att vara skattefria.

Om istället kapitalet betalas ut till bolaget ja då är det ju bolaget som är förmånstagare och får pengarna. Om dessa sedan ska distribueras tex genom utdelning så blir det skatt!

Är vi säkra på att det inte går att ha flera förmånstagare? Dvs. om den ena förmånstagaren dör så går den andra in i ens ställe?

Jag skulle säga att pengarna går till företaget.

Om man först benar ut de olika rollerna på en försäkring så har vi; Försäkringstagare, Försäkrad och Förmånstagare.

Försäkringstagaren tecknar och äger försäkringen, dvs är ägaren till kapitalet eller det som är försäkrat.
Den försäkrade är egentligen att betrakta som ett ”objekt” och kan vara vem som helst (eller i teorin vad som helst som är försäkringsbart)
Förmånstagarförordnandet är ju ett sätt för Försäkringstagaren att styra kapitalet efter sin död till valfri Förmånstagare.

Vanligtvis är ju en K-försäkring privatägd och där Försäkringstagaren satt in sig själv också som Försäkrad (här skulle man kunna sätta in vem som helst, en granne likväl som kungen)

Om den försäkrade avlider så ska försäkringsbolaget utbetala den avtalade ersättningen till Försäkringstagaren, men eftersom Försäkringstagaren har satt in sig själv också som Försäkrad så har han 2 olika roller på försäkringen och eftersom både försäkrad och försäkringstagaren är avlidna så kommer förmånstagarförordnandet i anspråk och styr pengarna till en eller flera valda förmånstagare.

Om vi nu byter ut den försäkrade/objektet till att istället vara en dyrbar vas värderad till 1 miljon kronor så kan man leka med tanken vad som händer om;

1. Vasen går sönder - Försäkringsbolaget ersätter Försäkringstagaren = ägaren med 1 miljon kronor.
  2. Ägaren avlider till följd av sjukdom eller skada men vasen står oskadd på sin plats. Försäkringsbolaget betalar inte ut en enda krona eftersom ingen skada har uppstått på vasen däremot är Ägaren till vasen död och förmånstagarförordnandet styr vem som blir ny ägare till Vasen som är värderad till 1 miljon kronor.
  3. Vasen välter från hög höjd rätt i huvudet på försäkringstagaren som avlider och vasen krossas - Försäkringsbolaget ersätter Förmånstagaren med 1 miljon kronor.

När det gäller en företagsägd K-försäkring så kan ju inte Försäkringstagaren/ägaren till försäkringen och dess kapital avlida eftersom det är ett företag/AB och ett förmånstagarförordnande behövs således inte.
Pengarna utbetalas till Företaget.

Är man 2 eller flera kompanjoner som äger ett företag gemensamt brukar man teckna korsvisägda försäkringar på lämpligt försäkringsbelopp på varandras liv så att man kan lösa ut sin avlidne kompanjons efterlevande som sannolikt vill ha ut sin del ur företaget.

OBS - Allt ovanstående gäller INTE Tjänstepensioner där ju den anställde är försäkrad men också själv väljer förmånstagare och hur kapitalet skall fördelas till de efterlevande (Make/sambo, Barn) i händelse av dödsfall.
Att Arbetsgivaren står som Försäkringstagare till Tjänstepensionen är ju av skattetekniska skäl som har med arbetsgivarens avdragsrätt för pensionsavsättningar gentemot Skatteverket att göra.

2 gillningar