Tjänstepension och kapitalförsäkring vid skilsmässa och utmätning

Hej på er,

Är det någon som kan reglerna för kapitalförsäkring, hur skyddat det faktiskt är? Ställde en fråga i en annan tråd angående om kapitalförsäkring är skyddad mot kronofogden, men än så länge inte fått något svar.

Hur skyddad är egentligen kapitalförsäkring- och/eller pensionförsäkring mot:
Kronofogden, skilsmässa, m.m?

Någon som kan ge klarhet, kring regler och lägga till/upplysa om det finns andra saker att tänka på kring detta? För så som jag fattade det äger banken kapitalförsäkringen. Tänker att det är ganska bra att veta regler till något man trycker in pengar i.

Ligger varken i skilsmässa eller har kronofogden i hasorna, är bara nyfiken.

Mvh

2 gillningar

Utan att har legal sakkunskap så skulle jag anekdotiskt säga:

• Kapitalförsäkring INGÅR i bodelning. (Se Lawline här)

• Tjänstepension är klurig vid skilsmässa - jag tror det handlar om kontrollen av tjänstepensionen. Är det arbetsgivaren som äger den så ingår den inte, men om du har kontroll, t.ex. är företagare då ingår den. Hade en kompis som fick betala halva sin tjänstepension till sitt ex.

2 gillningar

Så jag som är ogift och anställd, behöver inte oroa mig om vi gud förbjude skulle gå isär, Om varken kapitalförsäkring eller tjänstepension, om jag förstår rätt?

Vet att FK också räknar det som ekonomisk tillgång vid beräkning av bostadstillägg.

Jag undrar mer om det finns scenarier där man kan förlora sitt kapital i sin KF? Min har nämligen aldrig minskat i värde, ens under 2008 kraschen. (Sen är den dyr och olönsam på andra vis.)

1 gillning

7 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Finns det något scenario där min kf kan förlora värde?

Klipper in mitt svar från en annan tråd. Till åtminstone för några år sedan såg regelverket ut såhär:

En K-Försäkring kan göras utmätningsfri vid händelse av konkurs eller utmätning hos försäkringstagaren.

Detta kräver dock att vissa förutsättningar är uppfyllda:

1. Försäkringen är tecknad på eget eller hustrus liv
  2. Premieinbetalningen ska ske under minst 10 år enligt försäkringsavtalet
  3. Inbetalningen till försäkringen är någorlunda jämnt fördelad under inbetalningstiden
  4. (?) Här är jag lite osäker men har ett svagt minne av att förmånstagarförordnandet ska vara oåterkalleligt.
3 gillningar

Den finns en annan tråd som heter ”Dumpa Folksam kapitalförsäkring?” I den kopierade jag in viss text från mitt avtal.

Gör samma sak här, då det kan vara relevant.

”Traditionell kapitalförsäkring där försäkringsbeloppet/återbetalningsskyddet byggs upp allt eftersom premier betalas. Avlider den försäkrade före 90 års ålder omvandlas försäkringens garanterade värde med ett påslag på 1% till ett återbetalningsskydd som utbetalas till försäkringstagaren, försäkringstagarens dödsbo eller insatt förmånstagare.

Avlider den försäkrade efter 90 års ålder utbetalas hela försäkringsbeloppet till försäkringstagaren eller insatt förmånstagare. Försäkringsbeloppet kan på begäran utbetalas när den försäkrade uppnått 90 års ålder.”

Denna text avser hur försäkringen avslutas, antingen vid det avtalade slutdatumet, din 90-årsdag eller om du skulle avlida före uppnådda 90 år.
Detta säger egentligen inte något om själva förvaltningen av dina pengar fram till 90 år.
Så fäst inte för mycket energi på just denna del.

3 gillningar

Bodelning
Tjänstepension du har inflytande över, tex att du är egenföretagare ska ingå. Jag har aldrig hört att tjänstepension tack vare löneväxling har ingått med utifrån lagtexten så borde även den ingå (har dock aldrig hört att någon drivit det).

Kronofogden
Tjänstepension kan förtidslösas av Kronofogden om särskilda skäl finns. Jag hittar inte texten nu så ta det med en nypa salt. Det finns dock några exempel om man googlar. @BroncoKid har säkert bättre koll på detta än vad jag har.
Är försäkringen under utbetalning så kan den utmätas precis som lön och andra inkomster.

2 gillningar

Utfallande månadsbelopp kan utmätas men inte försäkringen som helhet om villkoren i övrigt är uppfyllda.

Låter lite Madoff varning på det där… :thinking::joy:

1 gillning

Lite, men avkastningen är rätt kass om man jämför med hur börsen gått sen 2005. Så de har nog råd. :sweat_smile:

Tack! Detta var det jag tänkte på. Har du någon erfarenhet av att Kronofogden kräver av en person att de begär förtida avslut av tjänstepensionsförsäkring eller IPS om den är på obestånd? Avslut av pensionssparande i förtid | Skatteverket

Om det är svårt att få arbetsgivaren att godkänna att flytta en gammal tjänstepension (och för andra typer av ändringar) så kan man ibland lösa det genom att ta över den i eget namn och flytta den. Avanza föreslog detta för en av mina trixigaste tjänstepensioner när vi jobbade på att flytta över alla till Avanza. De varnade då att om den blir överflyttad på eget namn på det sättet så kommer den bli föremål för ev framtida bodelning (som nämnts ovan).

1 gillning

Eftersom återbäringsräntan jobbar retroaktivt så är det ytterst sällan en försäkring med Traditionell förvaltning går ner i värde.

Undantaget är AMF-Trad som använder sig av avkastningsränta istället för återbäringsränta.
Avkastningsränta kan vara både positiv likväl negativ.
Så sparar man i AMF så kan du direkt se på din försäkring hur totalavkastningen påverkar ditt försäkringskapital.

Övriga bolag som använder sig av återbäringsränta har upp till 3 år på sig att ställa försäkringskapitalet till rätta så tillgångarna motsvarar den totala skuld bolaget har till kunderna.
Detta mäts via konsolideringsgraden som ska vara minst 100%, dvs lika mycket tillgångar som skuld.

Skulle ett Livbolag tvingas ta tillbaka pengar genom att skriva ner försäkringarnas värde så kan det endast ske i den utsträckning det finns återbäring. Det garanterade beloppet kan aldrig påverkas.

Kapitalet i Folksam-Liv tillhör kunderna och ingen annan.
Lika lite som Folksam kan ta ut pengar från försäkringskollektivet (Kunderna), lika lite kan kunderna förvänta sig att moderbolaget Folksam kommer skjuta till kapital.

I och med att ditt garanterade kapital är just garanterat så måste Folksam placera stora delar av kapitalet i obligationer, vanligtvis statens 10-åriga obligationer.

Allt som andas någon form av garanti kostar pengar som antingen tas ut via avgifter eller som i detta fall sämre avkastning.

Aldrig, min uppfattning är att pensionskapital är väl skyddat i lagstiftningen.
Kronofogden får nog vackert vänta tills kunden uppnått pensionsåldern.
Möjligtvis om en företagare petat in stora belopp i en tjänstepension via kompletteringsregeln och strax efteråt sätter bolaget i konkurs - men nu gissar jag bara.
Hade aldrig några kunder av den sorten :grinning:.

Det hedrar dem att de belyste baksidan av en sådan flytt - många gånger ”glömmer” man bort att informera kunden i ivern att få över kapitalet till den egna banken.

3 gillningar

Av ren nyfikenhet, hur exakt går det tillväga att man övertar försäkringen i eget namn?

Vi behövde till slut aldrig lösa det så, men man signear lite papper de skickar bara. Vet inte vad de behöver göra i övrigt.

Avanzas pensionsexperter löser allt sådant där när man vill flytta över till dem, det enda jag gjorde var att skriva på en massa papper.

Jag passade på att fälla ihop alla pensioner till en, som min nuvarande arbetsgivare står på, så nästa gång om jag vill flytta borde det bara vara ett företag att övertyga. Om du gör detta, se för allt i världen till att du fäller in dem i rätt konto med rätt arbetsgivare på. Jag gjorde fel först, och det hann nästan bli så att alla försäkringarna fälldes in i en försäkring som ägdes av den motsträviga arbetsgivaren :sweat_smile:

1 gillning

Det är bara en blankett, ”överlåtelse av försäkring”.
Sen kan det tillkomma ytterligare en blankett, ”Val av förmånstagare”, om det inte finns att ange på den första blanketten.

Överlåtelse av försäkring är annars vanligast mellan makar som ska skiljas och som tidigare haft korsvisägda livförsäkringar.

2 gillningar

Angående pension och Kronofogden så fick jag det här svaret från dem:

”När det kommer till privata pensionssparanden som inte har börjat betalats ut får dessa pengar utmätas om spartiden enligt avtalet understiger 10 år eller om du har satt in mer än dubbelt så mycket pengar som genomsnittet av de årliga inbetalningarna till pensionssparandet (5 kap 1 § lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande)”

Samt så hänvisade de själva till:

För att sammanfatta mitt svar kan alltså Kronofogden ta den del av de inkomster du får (där utbetalningar av din pension är medräknat) som överstiger det belopp som man anser att en vuxen person behöver för att kunna leva dvs. förbehållsbeloppet som jag tidigare nämnde.

3 gillningar

Utmätningsfriheten sker partiellt beroende på hur länge sparandet pågått av de första avtalade 10 åren.
När sparandet har uppnått +10 år är 100% skyddat.
Dessförinnan använder man sig av en formel för att räkna fram utmätningsfrihetens omfattning.

En gång i tiden kunde jag detta som rinnande vatten men numera får man gräva djupt i minnet för att ens hitta fragment…. :flushed_face:

2 gillningar