Finns det något scenario där min kf kan förlora värde?

Beror på vad du har för investeringar i KF:n de kan ju bli värda noll. Eller alla som hade SBB i sina KF:ar har ju tagit brutala förluster.

1 gillning

Min är av typen att den sköts av en förvaltare, om jag fattat rätt. Den består av en mix av räntor, aktier, obligationer och annat.

När jag skaffade den så fick jag besked om att den aldrig kunde gå under 0% i avkastning. Men jag förstår fortfarande inte 100% hur den funkar eller är upplagd. Bara att ”räntan” går upp och ner.

Tror inte Folksam vill att man ska förstå, för jag har ändå frågat flera gånger, med luddiga svar som följd.

Det är en traditionell försäkring du har då Melwa. De ”garanterar” väl en viss summa, som du kommer få ut sen, har jag för mig. Vet dock inte om detta är en sanning med modifikation.

1 gillning

Traditionell förvaltning är både enkelt och svårt på samma gång och kan ibland missuppfattas av både lekmän såväl som ekonomiskt kunniga.

Om jag ska förenkla det hela så det blir begripligt så har du tecknat ett avtal med Folksam om att ditt insatta kapital ska utvecklas på ett visst sätt - denna utveckling brukar nämnas som en garanti till en fast räntesats.
Denna garanti är bokslut nr1 om man tar en ögonblicksbild av ditt försäkringskapital.
Exempel: du sätter in 100kr och får en garanterad ränta på 2% (Jag vet inte vilken garantiränta Folksam utlovat i ditt avtal) och således är 100-lappen värd 102kr efter 1 års sparande.
Och så fortsätter det år efter år, 102kr och 2% ränta blir drygt 104kr År2.

Men det stannar inte vid det utan Folksam räknar 100-lappen en gång till mot den rörliga ”återbäringsräntan” som sätts utifrån hur placeringarna har avkastat i verkligheten och hur mycket pengar Folksam har i kassan.
Pengar som tillhör dig och andra kunder men som ännu inte har fördelats ut till var och en av kunderna.
Återbäringsräntan hos Folksam just nu är 6% så om det finns tillräckligt med pengar (värde på tillgångarna) så att Folksam kan hålla 6% i 12 månader så skulle din 100-lapp vara värd 106kr.

Du är lovad 102kr garanterat men har fått 106kr, mellanskillnaden kallas återbäringsdel och är i detta fall 4kr.
106kr - 102kr = 4kr.

Dessa 4kr är inte garanterade förrän de är utbetalda från försäkringen till ditt bankkonto någon gång i framtiden.

Titta på ditt värdebeskeden från Folksam så kommer du se försäkringens aktuella värde, Försäkringskapitalet, men också det ”garanterade värdet” som Folksam lovat dig som sämst och som dom ALLTID kommer att stå för till dig likväl som övriga kunder.

6 gillningar

Wow! :raised_hands:

Så bra förklarat, tack! Folksam borde anlita dig för att skriva en KF manual för den sort jag har. :blush:

2 gillningar

Detta var grovt förenklat men det viktigaste är att man förstår grundprincipen.
Hur man räknar garantin har försämrats successivt de senaste 30-40 åren så ditt dateringsdatum på försäkringen styr vilka villkor som gäller för just dig och din försäkring.

Återkom gärna om något är oklart.

1 gillning

Tack!

Numera har jag väldigt liten del kvar av mitt kapital i min KF, men låter den ligga vilandes till pension. Känns som ett ok värdebevarande ställe, om räntekontona är dåliga om 27+ år. :blush: