Pensionskrasch, hur motståndskraftigt är vårt pensionsystem?

Man har tryckt pengar och gjort räntor artificiellt låga i hela västvärlden i decennier, stater och företag samt privatpersoner är hårt skuldsatta, och nu har det visat sig att hela systemet är bankrutt.

Jag tror inflationen kommer att hålla i sig länge även om det kommer att gå lite upp och ner. Det ser inte ljust ut.

Många pensionssystem i västvärlden kommer att implodera vilket kan skapa social oro etc. när folk får kanske 50% av den köpkraft de räknat med. Många pensionssystem är tungt investerade i olika obligationer.
Jag TROR att vårt pensionssystem är något bättre rustat mot inflation.
Är det så eller kommer våra pensionssystem att haverera också?

Lite källor här vore trevligt innan det går att svara.

2 gillningar

Vad jag läst, lyssnat och förstått så är vårt pensionssystem lika robust som Sveriges framtid. Där är inga investeringar (som kan gå fel) utan framtida skattebetalare ska betala framtida pensioner. Så länge Sverige går vettigt så lär pensionerna göra det. Om inte, well, då är det nog en annnan situation. Köpkraftsmässigt är det lurigt. Det hänger på hur lönerna i Sverige utvecklas vilket styr uppräkningen av pensionerna. Allt som jag förstått det.

Andra länder tittar tydligen på vårt system som en bra modell. Kanske en förhoppning att vi inte är så illa ute :slight_smile:

1 gillning

Ja många länder har sparande placerat i tex statspapper. Det blir inte bra när räntorna går upp. Avkastningen blir också så låg att de inte klarar av sina åtaganden. Fast månadspension som vissa lovas drabbad hårt av inflation.

1 gillning

Det blir förlust endast vid försäljning, pensionbolag med diversifierad obligationsportfölj kan behålla till förfallodatum.

2 gillningar

Svårt att kvantifiera, så tror inte tråden kommer att mynna ut i något konkret. Men pensionssystemet i just Sverige brukar ses som ganska stabilt jämfört många andra I-länder.

Men alla kommer nog tvingas tänka om i grunden när/om befolkningar blir allt äldre och antalet invånare minskar (i allt snabbare takt?). Mycket av världens ekonomiska system bygger ju på typ evig tillväxt… Men det är kanske på lite längre sikt än vad du tänkte på här?

1 gillning

Fanns inga moln på himlen skulle väl inte sånt här skissas på?

Jag tror att andra länder ligger betydligt sämre till än vad Sverige gör.
För vår del är Premiepensionen redan hanterad. Inkomstpensionen har ett överskott på 1300 miljarder kronor, vilket motsvarar ca 13% överskott mot nuvarande pensionsskuld. Pengarna investeras av AP1-4, så viss avkastning kan vi nog räkna med även därifrån.

Med tanke på att man nu har infört riktålder så verkar det ändå som att man har tagit höjd för sämre tider. Detta gäller dock bara de som har tjänat in till inkomstpension. De som av olika skäl inte har gjort det kommer att belasta statskassan med kostnaden för garantipension, bostadstillägg etc. och den siffran spås öka rejält. Där tror jag att vi har en utmaning.

6 gillningar

Som jag ser det så stämmer det för de flesta pensionssystem. Så länge framtiden är ljus så finns all möjlighet till bra pensioner, så länge en nation kraschar så finns det inte mycket till räddning hur man än designar systemet.

1 gillning

För iaf Sverige så kommer vi enligt prognoser har en växande befolkning under överskådlig tid.

2 gillningar

Well, vårt system är direkt kopplad till landets framtid. Andra system till hur investeringarna går. Man kan misslyckas med båda men i min värld är det väl mindre vanligt att nationer kraschar än att portföljer kraschar.

Ett pensionssystem med broms kan förstås inte krascha. Men risken finns att det inte ger utbetalningar på den nivå man tänkt sig.

Ja, det är bra att befolkningen växer. Om de jobbar. Problemet att många inte gör det. 25% av den arbetsföra befolkningen försörjer sig inte själva.

1 gillning

Det är sant.

Men jag tänker mig att index bör över tid gå ungefär som ekonomin i stort. Även räntemarknaden bör återspeglas i hur ekonomin går.

Som jag ser det är den enda lösningen för att ha ett pensionssystem som klarar att ha bra pensioner när samhället har kraschat är att de är investerade utomlands. Då får man istället en rad andra risker.

1 gillning

Japp, Sverige har en, relativt många andra I-länder, för ekonomin gynnsam prognosticerad befolkningsutveckling. Kombinerat med ett “bra” pensionssystem är nog Sverige ett av de bättre länderna att ta ut pension ifrån på längre sikt. Men kanske skillnaden länder emellan kommer att vara försumbar om hela världens ekonomiska och befolkningsmässiga tillväxt ligger på minussidan.