Nuvarande Pensionssystemet

Är inte jätteinsatt i pensionssystemet, men hur kommer det sig att det ser ut som det gör? Vore det inte bättre för alla, inklusive staten, om allt- tjänste,premie&allmänpension placerades i fondlösningar? Så man kan påverka allt själv i ett eget ansvar.

1 gillning

Alla pensionspengar existerar inte. En del är framtida skatteinbetalningar. Därav kan man idag inte låta folk lägga allt på börsen

2 gillningar

Alla kan inte det, och de måste samhället stötta.

1 gillning

Det kan man tycka men problemet är att alldeles för många i Sverige är helt ointresserade av pensionen och snarare förväntar sig att staten ska lösa det.

Så många kompisar och bekanta som får helt glasartad blick och byter samtalsämne om man tar upp pensionen.

Det stora problemet som jag upplever det är egentligen inte inkomstpensionen och PPM utan snarare alla möjliga och omöjliga lösningar som finns för tjänstepension. DÄR skulle man kunna förenkla! :slight_smile:

4 gillningar

Våra pensionsinbetalningar används upp av dagens pensionärer sen när det är vår tur att bli pensionärer så får vi hoppas att nästa generation vill försörja oss.

Om nästa generation inte vill försörja oss kommer vi inte få utan någon inkomstpension :man_shrugging:

1 gillning

Nu är det ju ingen frivillighet i det. Dagens 16% av svenska arbetandes inkomster går nästan ut till dagens pensionärer. Så blir det även för oss i framtiden. Så fungerar de flesta länders generella pensionssystemet inklusive Social Security i USA.

Svenska systemet som det är nu har varit i drift sedan tidigt 90 tal och verkar fundera rätt väl.

Hittills har 1200 miljarder kronor samlats i överskott. Dvs det som inte har behövt gå ut till pensionärer ackumuleras i fonder.

Så helt kass kan det väl inte vara? Tycker man läser då och då att andra länder studerar vårt system som ett bra exempel.

2 gillningar

Tycker bara det vore smidigt att allt placeras via pensionsmyndigheten i AP7 såfa tillexempel. Fast de hade haft räntor tidigare så inte allt försvinner vid börsfall. Typ 50/50 som standardlösning :blush:

Räcker med ett val och fel parti vinner så är systemet borta :innocent:. Ett parti som lovar 20% skattesänkningar kan nog få lite röster alternativt ett parti som lovar basinkomst kan ge sig på pensionssystemet för fianisering.

Fördelen med vårt system är att det är helt självfinansierad som är attraktiv för andra länder. Finns inte många andra pensionssystem som inte kräver extra stöd via skattesedel för att fungera.

Nackdelen är att självfinansierandet medför pensionsbroms om inte inbetalningarna räcker till som klagas mycket från pensionsföreningarna.

2 gillningar

Men det är väl upp till oss i landet. Vill vi haverera systemet så kan vi såklart göra det. Eller inte :slight_smile:

Jamen så måste det ju vara. Det är ju grunden i att pensionerna ska räcka. Om Sverige går dåligt så måste även pensionärer hålla igen.

Ju mer jag läst om systemet desto vettigare tycker jag det är. För ett årtionde sen tyckte jag det var helt värdelöst. Det har jag insett att det inte är.

Tjänstepensions systemet däremot är fullt av fällor så där tycker jag man kunde förbättra och framförallt förenkla rejält.

1 gillning

Det är helt osannolikt. För att en förändring ska ske måste det även få majoritet i riksdagen. Pensionssystemet är väl bland det mest tröga att ändra på, bortsett från det där med riktåldern, och sönderslagningen av PPM-utbudet, där det var alldeles för lätt att ändra.

Den delen jag tycker är värdelös i dagens system är att mina pensionsavsättningar används för att betala dagens pensionärer istället för att sättas in i PPM-systemet med markant högre avkastning.

Förstår att det är omöjligt att ändra detta idag då man tog genvägar när pensionsystemet startades som medför negativa konsekvenser för oss unga idag.

Tycker ändå att tjänstepensionssystemet via kollektiva lösningar har blivit markant mycket bättre under de senaste 20 åren jämnfört med hur det var tidigare.

Förändringar sker i politiken snabbare än vad vi tänker oss, för 10 år sedan var det otänkbart för M att reagera ihop med ett parti som har rasistiska rötter men ändå så sker det regeringsförhandling kring detta idagsläget.

Jag är inte säker att dagens lösning kommer leva 30-40 år tills det är min tur att bli pensionär

1 gillning

Ja det skulle väl i så fall gynna att man inte “försämrar” pensionerna då SD i många avseenden är mer likt S än M, rasistiska rötter eller ej. #realpolitik #slutabrunsmeta

Jo, så kan det ju bli. 1987 lade den socialdemokratiska regeringen beslag på 17 miljarder kronor av spararnas kapital, den så kallade engångsskatten. För desinformationens skull kallade dåvarande finansministern Kjell-Olof Feldt konfiskationen för en “skatt på försäkringsbolagen” - som om pensionsspararnas pengar var försäkringsbolagens egendom…

Sossarna gör ju vad som helst för att få sitta i regeringsställning. Se bara eftergifterna till MP om att skrota kärnkraften de senaste två mandatperioderna! Skulle Vänsterpartiet och MP öka och bidra till ett regeringsunderlag för sossarna skulle man förmodligen vika sig även när det gäller att konfiskera egna initiativ när det gäller pensionssparandet. Och förmodligen även övriga former av privat sparande…

Så har det varit i över 100 år. Dagens förvärvsarbetande betalar dagens pensionärer. De pengar som du ser i orangea kuvertet (förutom PPM) finns inte verkligheten utan är en " skuldsedel " från Staten. Inte så lätt att ändra detta…

“Negativa konsekvenser för oss unga”. Klaga inte, det är värre för oss som är 70+. Ni unga får ju PPM under hela ert yrkesverksamma liv. Dett gäller inte de som är födda på 70-talet och tidigare!

2 gillningar

Jag förstår att du vill ha det som är bäst för dig. Men man vinner på en del grejer och förlorar på andra.

Alla generationer har något som går emot dem. I mitt fall dyra och komplexa tjänstepensioner som först senare åren ens gått att flytta från de dyra lösningarna.

Samtidigt tänker du nog på vad som varit bäst senaste 30-40 åren dvs börsen. Så har det inte alltid sett ut. De som fick pensioner på 60-70 tal var nog väldigt glada att inte allt låg på börsen.

Men visst, man ska vara medveten om att staten alltid kan ändra spelreglerna. Både på sparande, pensioner och beskattning. Så är det bara, och det får man ta höjd för.

Däremot har jag svårt att se staten kunna ta bort pensionsrätter. Det som kan hända är att framtida systemet förändras till det sämre. Precis som skedde under 90 tals krisen.

1 gillning

Vem ska ta hand om alla som misslyckas?

Här är det fortfarande så, enbart garantipension och inkomstpension existerar, så i mina ögon är det svenska systemet bättre.

Jag ser eventuella pensionspengar som hittepåpengar tills jag har de i handen, tar inte med de i mina kalkyler för pensionssparande överhuvudtaget. Blir man inte besviken i alla fall.