Är det en bra en bra idé att kunna ta ut sina pensionspengar när/som man vill?
Jag tycker det är en jättebra reform. Liknande möjlighet har funnits länge i Schweiz och gör så att man kan använda pension till husköp och lite annat.
Sen tycker jag att SVT raljerar som vanligt med allt som inte är som i Sverige.
Jag fick även ta ut en stor del pension i cash när jag flyttade ut ur Schweiz, men självklart köpte jag inte en bil och stor TV apparat för pensionspengar. SVT börjar bli som Aftonbladet.
Orsaken är att det i Estland varit bankerna som skött pensionssparandet. Folk har varit upprörda över dåliga placeringar och dyra bankavgifter.
– Bankerna har verkligen stulit pengarna av oss, menar Henn Liiva från Tallinn, som plockat ut sin pension.
Har pensioner varit låsta till att bara placeras i fonder som bankerna väljer? Och bankerna tjänar mer ju högre avgifter som tas…låter som ett extremt dumt system.
Men de hade kunnat lösa det genom att få välja fonder och flytta mellan banker? Att få ta ut pengar kontant nu i hopp om att alla kommer placera dem bättre än bankernas dyra fonder känns naivt.
– På grannens gård har det dykt upp en ny bil. Bekanta har burit hem stora, nya och dyra teveapparater. En släkting skickade semesterbilder från Spanien trots att man är arbetslösa.
Känns som att det blir många fattigpensionärer i Estland i framtiden. Samtidigt som de som tar ansvaret på allvar och placerar bra kommer få mycket bättre pensioner än om de vore låsta i de dyra fonderna.
Tycker det låter som en dålig idé. På så sätt att det lär vara många som ser det ungefär som en lottovinst och bränner pengarna dag 1. Sedan när pensionen kommer så är pengarna slut och de får ett bedrövligt leverne. Kanske får se skylla sig själva, kanske inte.
Om ett
Uttag ska vara aktuellt tycker jag att man får visa på vad pengarna ska användas till, tex bostadsköp eller liknande, då kanske pengarna kan gå från pensionen raka vägen till banken.
Tänk vad uppblåst den redan uppblåsta bostadsmarknaden hade blivit om folks pensioner började tas ut och användas i budgivningen. Skulle ju kunna bli en situation där det är helt normalt (och nödvändigt för att ha en chans i budgivningen) att tömma all pension, sätta det i bostaden och sen sälja bostaden när man blir pensionär.
Det vore en ännu mer ohälsosam bostadsmarknad. Delvis för att folk gamblear med sin pension på bostadsmarknaden, och delvis för att det blir ännu mer omöjligt för unga att ha en chans.
Jo så var det i det Schweiziska systemet. Du behöver visa att du gör det köp av en “huvudbostad”, dvs inte holiday home eller liknande men jag tror pengarna går till kontoägaren (dvs dig).
Ja när du säger det så. Det hade blivit kaos
Vansinne….
Folk i allmänhet hade tyvärr bränt iväg det till annat än pension vilket hade gjort att skattesystemet satts under än mer under tryck.
Tyvärr skulle ett sådant system vara förödande för många ekonomiska analfabeter. Det skulle sluta med att samhället måste försörja dem när de har bränt stålarna på att skina ikapp med grannen.
Jag inbillar mig att mängden pengar i systemet är lägre i Estland, men jag får sälla mig till de i tråden som säger att det här låter helt idiotiskt. Ett kontrollerat/överfört uttag till fonder eller “huvudbostad” låter klokt.
Ny TV och ny bil låter käpprätt åt helvete.
Vad Andreask säger samt att staten alltid har ansvar för befolkningen oavsett hur korkade de är. Så när pensionspengarna är brända och skulderna maxade får de andra skjuta till det som saknas.
Det är även grunden till trycket att förbjuda kort uttag av tjänstepension.
Skulle inte förvåna mig om man redan idag kan sätta sig i en situation där man “förtjänar” bostadsbidrag och kanske annat genom tidigt och aggressivt uttag.
Jag tror det hade fungerat i länder som har en kultur sen gammalt av att man måste klara sig själv. I Sverige där vi vant oss vid att inte behöva planera pensionen själv (förutom att tänka på att jobba heltid till pensionen) så hade det nog blivit liknande scener som i Estland - dyra resor, stora bilar och TV-apparater.
1-2 generationer senare så hade det nog fungerat bra, men övergången hade blivit kaotisk…
Om folk kunde planera sin pension själva så hade inget pensionssystem behövts.
Jag tror och hoppas att det är hit vi måste komma, kommer bli ett väldigt knorrande längs vägen bara… Att bli uppassade av staten är något av en nationalsport i Sverige!
Nära en majoritet är pensionärer eller nästan pensionärer eller på annat vis bidragsförsörjda. Det lär inte fattas några demokratiska beslut att lägga ner pensionssystemet.
Uj, det kan nog sluta i förskräckelse tyvärr med pensionen konsumerad långt före ålderdomen.
Tror tyvärr att många inte är tillräckligt långsiktiga för att kunna hantera en 20-30%ig löneförhöjning utan att det gått till onödig konsumtion.