Hoppade till lite idag så jag såg administrationsavgift i Oranga kuvertet.
Administrationsavgift:
−1 132 kr
Detta är utöver fondavgifter och definitionen jag hittar är rätt lös. Någon som har koll på vad det är egentligen och hur mycket ligger ni på?
Om alla snittar runt detta så blir det några miljarder i administrationskostnader… Jag förstår att de inte genomgående är gratis men kan tycka fondavgifterna borde täcka det mesta?
Jag hittade en definition inloggad på Pensionsmyndigheten. Gå till “Mina pensionskonton” och klicka på frågetecknet bredvid rubriken “Översikt”. Då får du förklaringen:
Administrationsavgift
Administrationsavgiften beslutas för varje år och ska täcka Pensionsmyndighetens, Skatteverkets och AP-fondernas kostnader för att hantera den inkomstgrundade delen av den allmänna pensionen, till exempel kostnader för löner och it-system.
Långt inne i Orange rapport 2021 beskriver de kostnaderna mer i detalj (min fetstil):
Kostnader för försäkringsadministration i förhållande till pensionsbehållning/kapital
För att täcka AP-fondernas redovisade kostnader för inkomstpensionen görs varje år ett kostnadsavdrag från pensionsbehållningarna. För år 2021 var inkomstpensionens kostnadsavdrag 0,0332 procent. Kostnadsavdraget görs endast fram till det att pension börjar tas ut. Varken de fasta nettoredovisade förvaltningsarvodena på 0,03 procent av förvaltat kapital, de prestationsbaserade arvodena om 0,02 procent eller transaktionskostnaderna om cirka 0,01 procent av förvaltat kapital belastar pensionsspararna genom kostnadsavdrag. De nettoredovisade kostnaderna belastar buffertkapitalet i AP-fonderna, men till skillnad från de bruttoredovisade kostnaderna finansieras inte kostnaden med ett avdrag från pensionsspararnas inkomstpensionskonto.
Avdraget för premiepensionens försäkringsadministrativa kostnader var 2021 i snitt 0,04 procent av premiepensionskapitalet. Maximalt uttagen kostnad i kronor för år 2021 var 100 kronor per kontoinnehavare.
I rapporten kan du också läsa mer i detalj vilka kostnader som redovisas och hur pengarna används. Till exempel blev jag lite förvånad över att inkomstpensionen betalar ut prestationsbaserade arvoden till externa förvaltare.