Insåg att jag inte fått någon pensionsrätt för de åren som jag varit föräldraledig, den hade tillfallit sambon som inte var föräldraledig istället. Har varit föräldraledig under större delen av förra året också (han har inte varit ledig) och funderar på om vi skulle ändra så att den tillfaller mig, men osäker på om det ens ger något till mig i så fall pga relativt hög inkomst trots ledighet. Hade ca 800k brutto under förra året. Min tjänstepension påverkas såklart av inkomstbortfall men pensionsrätten täcker väl bara den allmänna pensionen? Den brytgränsen borde jag väl ligga över om jag förstått det rätt.
Hej!
Pensionsrätt för barnår går automatiskt till den föräldern med lägst inkomst under året. Men det är ju bara för den allmänna pensionen så har du skattat för lön+föräldrapeng med än 10 prisbasbelopp ca 500.000under året så har du inte gått miste om något. Finns en blankett hos pensionsmyndigheten om man vill ändra förälder annars blir det den med lägst inkomst som får fördelen. Tror det finns ett brytdatum så det är bara det pågående året du kan påverka annars är gjort gjort så att säga.
1 gillning