Pensionsspar i enskild firma

Hej,

Jag driver enskild firma och eftersom det är avdragsgillt med pensionsspar i enskild firma undrar jag om någon har räknat på ifall det generellt är mer lönsamt att pensionsspara avdragsgillt i den enskilda firman i en pensionsförsäkring eller IPS (hos tex Avanza som inte verkar ta några avgifter utöver avkastningsskatten?), eller om det är mer lönsamt att spara privat i tex ett ISK med samma fondsammansättning, fast då med överskott som normalbeskattats (inte statlig skatt)?

Det generella rådet är ju att man ska försöka komma upp till pensionstaket för överskottet först (före statlig skatt), men är man redan där, och det går att skatteplanera med tex. periodiseringsfond för att slippa komma över statlig skatt, så är inte min fråga ifall man ska använda ett pensionsspar i enskild firma som ett sätt att minska överskottet, utan helt enkelt om man tjänar mer på att pensionsspara privat eller i firman givet avgifter osv.

Dvs. om man bortser från att man skall ha ett överskott som maximerar avsättning till allmän pension, är det då mer lönsamt med avdragsgillt pensionsspar i EF än att köra privat pensionsspar i ISK (med pengar som inte beskattats med statlig skatt)? Spontant känns det ju som det oftast är bättre att kunna utnyttja avdrag (mer pengar som jobbar direkt i pengamaskinen), men när det är sparande över lång tid kan det såklart finnas fler faktorer som spelar in så därför ställer jag frågan här där det garanterat finns många som har bättre koll på detta än jag.

Tack på förhand och tack för en jättebra podd, sida och frågeforum!

Som enskild firma betalar du en egenavgift med det udda namnet Särskild löneskatt på ditt pensionssparande. Procentsatsen är 24.26. Den är avdragsgill, så med 30 procent marginalskatt hamnar du netto på cirka 17 procent. Denna kostnad har absolut ingen nytta av.

Du tappar dessutom ditt jobbskatteavdrag på de pensionssparade pengarna.

I min värld är ett pensionssparande under brytpunkten helt värdelöst för en enskild firma.

Är det ett efterlevandeskydd du vill åt, så är det billigare att handla upp en försäkring separat.

Hej! Jag läste precis på Pensionsmyndighetens sida att det inte är bra med IPS-sparande under en viss summa för oss med Enskild Firma. Jag har redan sparat ihop en summa under några år på IPS. Så nu funderar jag dels hur jag ska göra framöver, dels med de pengar jag redan sparat i IPS.
Ska jag kanske fortsätta att betala in pengar på de IPS-bundna så de inte “äts upp” av någon avgift?
Framöver: Ska jag istället spara de mesta pengarna på ISK-konto bara?
Något råd?

Källa artikel Pensionsmyndigheten: https://www.pensionsmyndigheten.se/orange-bloggen/orange-bloggen/egen-foretagare-storre-eget-ansvar-for-pensionen?utm_source=facebook&utm_medium=social_paid&utm_campaign=ok21&utm_content=feed25_55&utm_term=tips7&fbclid=IwAR205p1nPbVckEC-CMHJ-E2saM7s3fB-yut7ExvyTU7ZK1qeSlfll7j4Ib0

Mitt svar ovan stämmer fortfarande. Ligger din inkomst av näringsverksamhet under brytpunkten för statlig skatt, finns det ingen anledning med IPS.

Din fråga om du skall fortsätta med IPS, så att pengarna inte äts upp av någon avgift förstår jag inte alls. Tvärtom, ju mer du sparar, ju högre blir den Särskilda Löneskatten.

1 gillning

Tack för ditt svar! Jo, det jag funderade på är att om jag struntar i IPS-sparande framöver då i enskilda firman, vad gör jag då med de pengar jag redan sparat i IPS. Låter man dem vara eller behöver man fortsätta spara in ändå för att de ändå fortsätta växa bra tro. Det var det jag funderade på.

Låt dem vara. Se bara till att du har fonder med låg avgift.