Hej
Efter en längre paus kommer jag starta upp mitt privata pensionsspar igen.
Tanken är att köra på 2-3 indexfonder.
Jag har kommit fram till LF Global index och Spiltan aktiefond investmentbolag just nu som förslag, tänker att jag vill ha in en indexfond till och söker efter förslag på vilken?
Övriga tankar och tips kring privat pensionsspar tas tacksamt emot.
Om du vill ha en indexfond till i portföljen hade jag valt tillväxtmarknader (Kina, Indien, etc), eftersom du nu inte har någon exponering alls mot dessa länder.
Om du inte vill ha exponering mot tillväxtmarknader tycker jag inte att du behöver en till fond.
Och även fast Spiltan Aktiefond Investmentbolag har gått som en under många år, hade jag personligen hellre valt en bredare Sverigefond som t.ex. Plus Allabolag Sverige eller SEB Sverige Indexnära.
Jag tycker du tänker rätt, jag kör mitt nysparande som du.
Jag hade absolut inte bytt ut Spiltan, den är given tycker jag. Den har en del spridning både mot olika branscher och olika storlekar.
Den äger i stort sett alla svenska investmentbolag och är i princip en passivt förvlatad fond.
Svenska investmentbolag har slagit svenskt index över lång tid både i upp och nergång.
Jag tänker så här:
1, Svenkst index har presterat bra jämfört med globalt index. Vilka scenarion finns som skulle påverka svenkt index kraftigt negativt jämfört med globalt index?
2, Svenska investmentbolag har presterat bra mot svenskt index över lång tid. Vilka scenarion finns som skulle påverka just investmentbolag extremt negativt men inte svenska bolag i övrigt?
Eftersom jag inte har något svar på fråga 2 har jag valt Spiltan före vanliga Sverigefonder. Men är givetvis öppen för andra perspektiv och resonemang.
Emrging markets har jag valt bort dels av känslomässiga skäl(som är helt subjektiva och säkert inkonsekventa) men också på av osäkerheten vad regimerna i dessa länder kan hitta på som påverkar aktieägare. Tänk Rysslandsfonder som blev värdelösa över en natt.
Så tänker jag , säger dock inte att det är rätt, men det känns rätt för mig