Hej forumet!
Jag är på jakt efter lite tips och råd angående pensionssparande på äldre dar. Detta då jag hjälper min mamma som är 55år att styra upp lite i hennes ekonomi/pension!
Hon har en god ekonomi med bra lön och har en pensionsprognos (min pension.se) på cirka 18 000kr i pension före skatt. Det är helt klart en okej summa som pensionär men hon vill gärna sätta lite guldkant på sin pension! Hon har varit duktikt och sparat privat till sin pension via Swedbank och har cirka 300 000kr.
Jag funderar på om de kan vara smart att hon flyttar sitt sparande till Opti som kan ge henne bättre avkastning till lägre fondavgifter? Om jag minns rätt så hjälper väll även Opti till med att omplacera/riskjustera?
Fonden hon har idag är Swedbank robur transfer 60, jag har för mig att fondavgiften för den är 1,25%.
Så hennes sparande skulle se ut ungefär såhär.
Startkapital: 300 000kr
Månadssparande: 2000-5000kr (inte riktigt bestämt detta ännu).
Sparhorisont: 10 år.
Idag har hon sitt sparande på ett vanligt fondkonto, alltså 30% skatt. Tänker att hon kan byta till Isk i samband med att flytta till Opti?
Kom gärna med era åsikter och tankar, kanske är jag fel ute som försöker göra om i ett redan okej sparande? Men vill gärna hjälpa henne att på bästa möjliga sätt få bra avkastning de sista 10 åren så hon kan få en välförtjänt pension!