Passerat 30, dags att pensionspara men vad är bäst?

Hejsan! Tack för en mycket bra sida! Har precis bestämt mig för att börja spara långsiktigt! Tänker mig runt 700 kr i månaden! Har börjat månadsspara i en indexnära globalfond 300 kr i månaden redan.

Men vad ska jag göra med resten? Sparkonto med ränta känns så tråkigt. Har du något tips angående lågrisk fonder / portföljer för ett långsiktigt sparande?

Eller ska jag köra hela slanten i global indexnära istället?

Fick tips om kapitalförsäkringar men förstår inte den egentliga skillnaden faktiskt…

Mvh och keep up the good work!

Eftersom du skrivit att du är i 30 års åldern så har du lång tid kvar tills pension. Därför bör du inte spara i lågrisk fonder. Lägg allt i globalfonden du redan börjat spara i, enkelt och bra.

Ett vanligt ISK (investeringssparkonto) duger utmärkt. KF har jag förstått det som snarlikt men med möjligheten att sätta olika förmånstagare.

Med tanke på den långa tidshorisonten (30+ år) talar det mesta för att du bör ta relativt hög risk dvs hög andel eller rentav enbart aktiefonder. Det kommer antagligen ge bäst resultat i slutändan men vägen dit kan upplevas lite ”svajig”.

När du, om många år, börjar närma dig uttaget av pengarna så säljer du av en viss andel aktiefonder och köper räntefonder för motsvarande. Då sänker du din risk succesivt.

För att göra det enkelt tror jag du med fördel lägger dina 700:- i sparande i en bra och billig global indexfond.

När du ändå är inne och kikar på pension se även över ditt val i PPM (AP7 aktiefond är svårslagen) samt ev ITP. Ett misstag jag gjorde till en början var att ha bägge delarna i traditionell försäkring (lägre andel aktiefonder). Har du möjlighet till fondförsäkring för halva itp:n väljer du med fördel detta.

Lycka till! Förhoppningsvis är detta några små åtgärder nu som du kommer ha stor glädje av längre fram.

Hej

Jag skulle rekommendera BetterWealths pensionsportfölj. Den gör just det. Nu när det är länge kvar tills din pension investeras dina pengar till hög risk, sen när du närmar dig så minskas risken automatiskt. Dessutom har de ett riktigt snygg guide som visar hur mycket du faktiskt bör spara varje månad och vad du kan förvänta dig att få utbetalt varje månad sen när du går i pension.

Mycket enkelt och på ett ISK konto.

Dessutom tror jag de har någon typ av kampanj just nu, skriv till dem i chatten så kan du säkert få något. jag fick 300 kr när jag började pensionsspara

Lycka till!

Jag är förvånad över vad lite som nämns om placering av tjänstepensionen. Jag hjälpte en kompis som haft tjänstepension i cirka 10-12år nu men endast 178 000kr låg där. Hög förvaltningskostnad och mycket räntor trotts lång tid till pensionen. Han visste inte ens att han kunde göra ett aktivt val i den. Så mycket avkastning som gått förlorad…

Passa dig för better wealth. De är 3x så dyra som lysa. Och minst 5x så dyra som om du gör en egen portfölj

BetterWealth är vad jag vet den enda som erbjuder en äkta pensionsförvaltning som viktar ner risken med tiden. Bara det tycker jag kan vara värt lite mer i avgifter.

BetterWealth tar lite (0,4%) mer i avgift av en anledning. Att de faktiskt gör något för pengarna. En Statisk “re-balanserande” portfölj som lysa använder är ett enkelt men ineffektivt sätt att förvalta pengar på lång sikt.

Det lysa gör kan du göra helt själv gratis hos Avanza.

Tycker att det är en fel att jämföra genom att bara titta på avgifter när det är så mycket som skiljer under huven på de två tjänsterna. Jämför du avkastningen på ett år (efter att alla avgifter är dragna) så förstår du vad jag menar.

/ Per

Tack snälla alla :slight_smile: