Reda ut pensionssparande

Har senaste tiden strukturerat upp min privatekonomi rejält, både gällande sortering i fondportfölj och ren kapitalfördelning i allmänhet. En sista hållplats för att jag ska kunna lägga allt detta åt sidan en gång för alla så har jag landat på pension.
Har tidigare iår gjort aktivt val och flyttat tjänstepension till LF och valt Global Index och behållt PPM i AP7 Såfa. Är det nått jag missat eller är det en “bra” grundstomme att stå på gällande pensionssparande? Är 29 år.

1 gillning

Jag är 26 år och har valt en långsiktig sparstrategi med fokus på global spridning och låga avgifter. Så här ser min portfölj ut just nu:

:small_blue_diamond: Avanza

• 80 % – DNB Global Indeks S
  • 10 % – PLUS Allabolag Sverige Index
  • 10 % – DNB Global Emerging Markets Indeks S

:small_blue_diamond: Lysa

• 100 %Lysa bred

:small_blue_diamond: Tjänstepension

• 100 % – Länsförsäkringar Global Indexnära

:small_blue_diamond: Premiepension (PPM)

• 100 % – AP7 Såfa

:small_blue_diamond: Sparkonto med ränta

• Sparkapital placerat hos Avanza Sparkonto och SBAB
3 gillningar

Jättebra grund. Nu är det bara tuffa på 30-40 år , låta marknaden göra jobbet

1 gillning

jag tycker det är jättesvårt detta.

Är 33 år har 80:000 sparat som pensionspar i lysa (90 aktier 10 räntor). Sparar 500 men ska försöka spara 1000 kr.

måste jobba till 66 för allmän pension då 19:000 innan skatt… Därför sparar jag på Lysa för att kunna ta ut extra pension livet ut sen.

Samtidigt stort sparande 1,4 på lysa som inte är pensionen men det ska vara till annat och jag vill spara halva månadssparande säg 1000 - 3000 per månad mellan lysa och buffert tänker jag.

Du behöver inga räntor tills 10 år kvar till pensionen, kör 100% aktie.

1 gillning

Tack, ska ändra det!

Jäklar, tänk om fler hade en sån strategi när de är 26 år. Imponerande!

Min strategi är typ exakt likadan, men så är jag +10 år äldre än dig också… Som 26-åring visste jag inte ens vad Avanza är, eller vad en aktie är.

2 gillningar