Hej,
Jag sparar till min pension (har precis fyllt 45) både i min privata ISK (5000/mån) och via mitt aktiebolag i en KF där jag just nu sätter in 15000 kr i månaden på Avanza.
KF AB: Jag har en liten andel Bitcoin som bara ska ligga där långsiktigt nu för uppsidan som finns där. Resten investeras just 50/50 mellan LF Global Index och Investor B.
Det har varit min strategi att göra det så enkelt som möjligt för mig. Men undrar nu om LF Global egentligen är så global när den är så känslig för USA och techbolagen.
Å andra sidan så har väl alla indexfonder de bolagen också, men kanske inte lika tungt fokus på USA?
Som sagt, jag är långsiktig och klart det svajjar lite just nu.
- Mitt mål är att göra det så enkelt som möjligt för mig. Månadsspara DCA. Jag vill närma mig en set & forget lösning och bara DCA spara varje månad.
- Jag gillar Investor
- Bästa set up för pensionen?
- Om jag skulle förenkla min ISK / KF Privat, hur skulle ni göra då? Jag har sett en del som har enbart Investor, Global index, PLUSAlla bolag och kompletterar med småbolagsfond etc.
Så här ser hela min väska ut (alla konton både privat och AB), äger lite Bitcoin utanför mitt KF i Aktiebolaget också. Den har rusat i värde så därför har % sprungit i väg uppåt nu.
Här kommer kickern; jag har tömt mitt pensionssparande efter åren jag jobbade i USA, den är totalt på cirka 915000 kr, så nu ska jag investera de pengarna och har tänkt kanske 250K på Lysa där jag sparar 1000 kr i månaden nu och sen fördela ut det på Avanza. Några tips?
Har 630K totalt nu + de 900K. Med sparande i KF via AB samt eget sparande och investerande av utdelningen så sparar jag cirka 440K varje år. Målet är att ha mellan 3-4 miljoner totalt 2030.
Spretigt inlägg som handlar både om bästa strategi ha en enkel lösning på pensionssparandet, samt hur jag förenklar min väska och investerar en stor klumpsumma.
Tar tacksamt emot tips, och kanske länkar till andra trådar som täcker liknande grejer.