Pensionssparande från arv

Hej forumet!

Första ämnet jag skapar här så säg gärna till om jag lagt det i fel kategori. Jag har fått ett arv från min kära farmor på 40.000 sek. Det är uttalat att arvet ska gå till pensionssparande. Jag är snart 30 idag så jag har ett par år kvar att jobba. Min tanke är att jag ska öppna ett ISK hos min Sparbank (ligger under Swedbank) men jag vet inte hur man ska lägga upp sparandet. Har förstått att indexfond med låg avgift är vägen fram men vilken ska man välja? Ska man genomföra köpet i en klumpsumma eller ska man slussa in pengarna över tid? Hur fortsätter man sparandet sen? 500kr i månaden eller mer? Många frågor men ni har säkert svar! Tack!

Välkommen till forumet! :smiley:

Gulligt av farmor och med den sparhorisonten ska du absolut kasta in alltihop i en insättning i en billig globalindexfond. Det finns flera att välja på, men vilka av dessa som finns hos Swedbank vet jag inte.

Sök i deras utbud på globalindex el dyl och hugg någon för runt 0,2% avgift. Spara sedan så mycket du själv vill, har möjlighet till eller kan avvara. Men har du ambitionen att få ihop en bra slant till pensionen så är ju 500 kronor iaf en start, men heltidsarbetar du och har en okej lön skulle jag absolut förorda mer än så.

Med de värden du anger kan du troligen få ihop närmare två miljoner om fyrtio år. Höjer du månadssparandet till 1500 pratar vi om närmare 4,5 miljoner. Testa själv här:

1 gillning

Om du är under 30 och skall uppfylla din farmors vilja om att spara pengarna till pensionen så är det en sparhorisont på 30-40 år.
In med rubbet i den billigaste globala aktiefonden du kan hitta.

Bra info, om du inte redan sett:

Framförallt denna: