Pensionssparande i enskild firma

Min inkomst ligger under brytpunkten för statlig skatt, och jag undrar nu hur jag bäst sparar inför pensionen. Jag är 30 år.

Mitt nuvarande system:

  • Tar ut pengar ur firman (som beskattas) och lägger på ISK med följande fördelning
    • 80% DNB Global Indeks S
    • 10% PLUS Alla Bolag Sverige
    • 10% Avanza Emerging Markets

Har ingen annan försäkring i firman.

Borde jag titta mer mot Avanza Auto 6 (14% hävstång) eller Carnegie Global Plus A (40% hävstång)? Andra rekommendationer?

Planerar att gå i pension om ca 40 år.

Anser det räcka med de 3 fonder du redan har.

2 gillningar

Tack för svar!

Är det här det mest optimala sättet att pensionsspara som ägare till egen näringsverksamhet?