Min inkomst ligger under brytpunkten för statlig skatt, och jag undrar nu hur jag bäst sparar inför pensionen. Jag är 30 år.
Mitt nuvarande system:
- Tar ut pengar ur firman (som beskattas) och lägger på ISK med följande fördelning
- 80% DNB Global Indeks S
- 10% PLUS Alla Bolag Sverige
- 10% Avanza Emerging Markets
Har ingen annan försäkring i firman.
Borde jag titta mer mot Avanza Auto 6 (14% hävstång) eller Carnegie Global Plus A (40% hävstång)? Andra rekommendationer?
Planerar att gå i pension om ca 40 år.