Emotionella biten såklart som är spärren, var nere på 25% och började då vända om alltsammans. T.o.m. lite värdepappersbelåning före bolånet (p.g.a. lägre ränta), men det är inte mycket lån. Var lätt att få bra ränta på 50% belåning (1%).
Har börjat månadsspara in på börsen relativt nyligen (indexfonder ganska likt modellportföljerna här), tidshorisont typ 20-30 år som minimum. Är under 30. Städat upp en del gamla fonder så har ju i dagsläget 600k. Stoppar in löpande nästan 200k om året om månadssparandet tickar på. Har ett väldigt slimmat kassaflöde så lever verkligen inte upp min inkomst.
Men det är lite här skon klämmer, en hel del kostnader som jag måste ta inom 5 år finns. Köket bl.a. Så tanken var ett nu när det är svårt att få en vettigt inflationsskydd i portföljen, kanske jag borde ta en del av de kostnaderna redan i år. Så kanske minska inflödet i aktierna och lägga en liten del på t.ex. köket. Vilket borde hamna på kanske 100k. Periodiseringen på den typen av kostnader är ändå bara taget ur luften (mer eller mindre) att ta en sådan kostnad nu i ett börsklimat när risken för inflation är hög. Istället för att låta det gå 2 år och ta den då.
Alltså nuvärdet på framtida pengar minskar ju om kalkylräntan går ner. Vilket den i någon mening har med så här mycket stimulanser, högt snitt PE på börsen o.s.v.