Periodisera konsumtion, dags att konsumera nu?

Som för “alla” andra här gnager diverse känslor i mig kring makroläget. Inflationen kommer skjuta i höjden, börsen är övervärderad och har låg framtida förväntad avkastning. Räntorna toklåga så realavkastningen är negativ på både räntepapper och sparkonto.

Är det nu dags att konsumera istället? Att faktiskt köpa saker istället? Att faktiskt köpa de där sakerna som man periodiserar för lite i förtid istället för att spara pengarna? För att spara mer om några år? Alltså att skjuta upp (delar av) sparandet istället?

Kanske… men själv tänker jag i alla fall inte anpassa min livsstil och beteende efter vad ekonomin “kräver” av mig. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tänker typ byta ut köket/badrummet (som ska bytas inom 5 år) och andra liknande större saker som måste göras inom en 5 års horisont. D.v.s. genomföra periodiserad konsumtion lite tidigare genom att minska sparandet en period?
För att spara mera senare.

I mitt fall är köket snart uttjänat och behöver bytas (en bit över 50 år gammalt).

Har svårt att uttala mig om makroläget, där mest bara killgissar jag. :sweat_smile:

Men, jag har tidigare extraknäckt som snickare åt en polare som driver bolag där han renoverar kök/badrum åt folk. Hans knep är god planering och blocket.

Om du inte behöver få renoveringen gjord snarast så dyker det upp en hel del fint/oanvänt på blocket. Han gör så att han samlar på sig schyssta märkeskranar etc. och när det är dags för renovering har han det mesta han behöver för en bråkdel av priset.

Så jag jobbar redan :slight_smile: Letar begagnat :slight_smile:

Frågan är mer om det är läge att genomföra köksrenoveringen detta året istället för att vänta två år till. Alltså att öka på den typen av konsumtion nu istället för att vänta. Helt enkelt eftersom förväntad avkastning på de pengar man stoppar in nu är relativt lågt (historiskt sett).

Jag har en sparkvot på en bit över 50%. Frågan är om jag borde gå ner till kanske 25-30% och bl.a. renovera köket? Det måste göras inom 3 år skulle jag tro. Absolut max 5 år.

Med tanke på hur högt bostäder värderas nuförtiden så kan det vara en idé att göra dina renoveringsprojekt nu och försöka värdera upp villan/lägenheten.
För att sen plocka ut lagom mycket (beroende på vilken amorteringsnivå du vill ligga på 1/2/3%) och lägga in i investeringsportföljen.

Jag själv hade lagt mig på 85% belåning, går ju alltid att amortera av på lånet om räntan stiger (förutsatt att du inte spenderar pengarna på annat :joy:)

Jag ligger redan på 25% belåning på bostadsrätten. Värderad till drygt 2 MSEK.
Har en investeringsportfölj på ca 600k.
Lånet är bundet några månader till och planen är väl att gå upp till 50% belåning.

Har även en sommarstuga i familjen som är i behov av upprustning. Men där är inte jag formellt ägare.

1 gillning

När du säger att du planerar att gå upp till 50% belåning, är det då den emotionella biten som hindrar dig från att gå längre? Om inte, varför just 50%?

Emotionella biten såklart som är spärren, var nere på 25% och började då vända om alltsammans. T.o.m. lite värdepappersbelåning före bolånet (p.g.a. lägre ränta), men det är inte mycket lån. Var lätt att få bra ränta på 50% belåning (1%).

Har börjat månadsspara in på börsen relativt nyligen (indexfonder ganska likt modellportföljerna här), tidshorisont typ 20-30 år som minimum. Är under 30. Städat upp en del gamla fonder så har ju i dagsläget 600k. Stoppar in löpande nästan 200k om året om månadssparandet tickar på. Har ett väldigt slimmat kassaflöde så lever verkligen inte upp min inkomst.

Men det är lite här skon klämmer, en hel del kostnader som jag måste ta inom 5 år finns. Köket bl.a. Så tanken var ett nu när det är svårt att få en vettigt inflationsskydd i portföljen, kanske jag borde ta en del av de kostnaderna redan i år. Så kanske minska inflödet i aktierna och lägga en liten del på t.ex. köket. Vilket borde hamna på kanske 100k. Periodiseringen på den typen av kostnader är ändå bara taget ur luften (mer eller mindre) att ta en sådan kostnad nu i ett börsklimat när risken för inflation är hög. Istället för att låta det gå 2 år och ta den då.

Alltså nuvärdet på framtida pengar minskar ju om kalkylräntan går ner. Vilket den i någon mening har med så här mycket stimulanser, högt snitt PE på börsen o.s.v.

Jag strävar själv efter att hela tiden bli bättre på att frikoppla min emotionella sida när det handlar om ekonomi, det är helt enkelt mer lönsamt i längden.

Jag förstår vad du menar med att inflationen kan börja äta men jag skulle tro att ränta-på-ränta triumfar det mesta, IKEA idag eller italiensk marmor om 5 år :facepunch:

Vilket är det jag försöker göra med perodiserad konsumtion. Att iskallt räkna med lägre kalkylränta på sparandet nu och därmed öka på konsumtionen relativt. Alltså att släppa känslorna kring att extremspara och bara spara mycket. Samt växla upp konsumtionen istället.

Se den periodiserade konsumtionen som sparande (men rent matematiskt negativ). Om kalkylräntan går ner (kass makroläge för investeringar), öka konsumtion relativt sparande. Om kalkylräntan går upp, öka sparandet och minska konsumtionen.

Att räkna med en kalkylränta på 7% årlig avkastning just nu verkar inte rimligt. Snarare 3-4%. Vilket då skulle skifta ekonomin till att t.ex. ta vissa kostnader nu istället för att skjuta upp.

1 gillning

Ah, förstår nu vad du menar med kalkylränta. :sweat_smile:

Jag tycker det verkar som att du har en bra plan, missa bara inte att hitta tillbaka till sparandet när det är dags.

Ska bli intressant att se hur vi stänger 2021 nu när breda index är upp typ 17%, den som lever får se!