Hej där. Jag lyssnar ofta på RikaTillsammans och har äntligen funnit modet att även interagera.
Jag har gjort många tabbar som egentligen alla mynnar ut i en för kortsiktig avkastningshorisont, ett sug på klipp och en optimism. Jag har därför senaste månaderna arbetat hårt med att bygga mig en ny investeringsprofil och därigenom även ändra vissa ogynsamma beteenden.
Till sak. Här är mina tankar kring investeringar;
Jag tror på megatrender för de känns safe.
Jag tror också på vissa råvaror pga samma megatrender (erkänner att Eric Strand inspirerat en del också).
Jag tror på fondrobotar
Jag vill gärna ha en FOMO-portfölj på 10% för vissa bolag jag verkligen tror på.
Jag gillar sparande som jag glömmer bort.
Jag har därför gjort följande;
Jag tog 10% av min portfölj och byggde FOMO. Det är lite evolution gaming, det är Sinch och lite andra klassiker.
Jag har AuAg fonder för jag gillar Erics tänk och tror på råvaror som spelar roll i elektrifieringen. Dessutom diggar jag hans hållbarhetstänk.
Mina två frågor:
Ser ni några fel ovan? Något jag bör tänka på?
Mitt månadssparande genom tjänstepension som snart kommer öka skulle jag vilja lägga 20% i fonder eller ETF som passar mina megatender.
Megatrender:
Cryptosäkerhet. Speciellt i samband med 5G-utvecklingen.
Människor blir äldre och behöver mer mediciner och endast en bråkdel köper online.
Elektrifieringen (inte elbilsmärken, utan snarare underleverantörer som alla behöver)
Gaming / E-sport (medelålders och vuxna kommer spela spel när de blir äldre och de nya generationerna kommer garanterat göra det, hur finner man avkastning?)
E-dejting
AI
Medtech, framförallt Robotkirurgi eller annat som är paradigmskiften.
Blockchain
Någon som har några tips här?
Stort tack på förhand för all typ av feedback jag kan få. Jag är ödmjuk inför alla svar och är helt medveten om att jag är en amatör som behöver guidence.
Även tack för visheten som hjälpt mig ändra mitt investeringsbeteende.
Inga direkta ”fel” kan jag påstå att jag ser, just sparande och investeringar är väldigt individuellt med just riskaptit och hur mycket man vill vara ”delaktig” i sitt sparande.
Så länge man är ok med att man eventuellt går sämre än index när man investerar en viss del av sin portfölj mot mer nischade fonder, så kör på😊
Har lite svårt att motivera mig själv till en sådan tjänst då den kostar att ha, tyckte det va smidigt i början och lite kul.
Men sedan skapade jag mig en riktig budget med väldigt mycket sparande så den blev överflödig, samtidigt som en kostnad tillkom😊
Inte direkt, känner du att du vill ha en sådan stor ”lek-del” i tjänstepension, absolut. Däremot hade jag personligen inte resonerat så, hade haft en lite mindre del, kanske 10%
Det gör jag också. Jag investerar helst i medvind. Men risken med en megatrend eller en safe investering är att alla andra också tänker så. Vilket gör att det finns många köpare och få säljare. Vilket pressar upp priserna på investeringarna (aktierna). Vilket gör att uppsidan blir mindre och nersidan ökar dramatiskt. Vilket i princip är nästan detsamma som att investeringen inte är säker.
Som exempel kan vi ta olja. Olja är out of favor och ingen vill föknippas med olja. Oljebolagen säljer bort tillgångar och investerar i green tech och renewables. Så oljebolagen har verkligen motvind -där vill vi inte investera!
Eller?
Om alla säljer bort oljeaktierna för att köpa green tech så blir plötsligt oljebolagen väldigt lågt värderade. Och eftersom inga satsar på prospektering av olja och vi ändå kommer att behöva olja i minst 20 år till så kan det närma sig brist på olja. Så priset på olja ökar. Vilket gynnar oljebolagen. Så plötsligt kan oljebolagen vara en säkrare investering än ett greentechbolag (iallafall på kort-medellång sikt).
Min poäng är att det förutom att hitta en megatrend gäller att betala rätt pris. För tillfället har jag faktiskt mer investerat i det som ingen vill ha (gas och uschligt uran) medan jag väntar på att det som alla vill ha (koppar, batterimetaller, solpaneler) ska svalna lite så det blir ett bättre köp. Kanske lyckas det eller så inte