Jag försöker följa med i det som händer i Sverige och i världen. För att göra det följer jag olika personer som delar intressant innehåll på sociala medier. Det innebär inte nödvändigtvis att jag tycker likadant som dessa personer, bara att de publicerar unikt/eget innehåll av viss kvalitet.
Om jag ska framhålla bara några få personer så skulle det vara Hanif Bali, Benjamin Dousa och Tobias Hübinette. Ingen av dessa publicerar främst ekonomiskt relaterade poster. Den mest mångsidige av dessa är Tobias Hübinette som utöver politik även skriver om historia.
Utöver dessa tre har jag ett större kluster som jag följer inom områdena Ukraina och säkerhetspolitik. Inget enskilt namn utmärker sig mer på allvar där.
Vilka personer anser ni är värda att följa och varför? Jag menar nu om det inte är uppenbart och följer av personens jobb eller vad hen är känd för i övrigt.
För att vara tydlig så har jag ingen ambition eller förhoppning om att få några unika tips om aktier eller få förhandsbesked om när nästa kris kommer. Mitt fokus är att bevaka personer som gör analyser, kommenterar och/eller länkar till bra innehåll inom olika områden.
Jag gillar https://www.youtube.com/@JoeBlogs . Tycker att han gör bra och genomarbetade analyser på aktuella ämnen. Man kan alltid ta den sista summeringen i hans videor om man inte orkar höra hela analysen.
Tomas Hubinette ser rasism bakom allt, typ det är rasism att så få färgade har sommsrstugor. Enligt Wikipedia är han dessutom fälld två gånger för olaga hot och skadegörelse.
Däremot följer jag Lars Wilderäng, Curnocopia. Han har vettiga synpunkter på mycket.
Dock är det mer intressant att lyssna på personer man inte håller med i stället för att bara matas med sådant man redan tycker. Antingen får man nya perspektiv och tankar eller så får man motargument.
Vad spelar det för roll? Jag har inget principiellt emot att följa diktatorer eller grova brottslingar, för det hypotetiska fall att de skulle skriva något vettigt.
Det som Hübinette skriver specifikt om rasism är kanske inte något man behöver tro på rakt av. Skulle han, som de flesta, skriva bara om just detta (bara om en typ av ämnen) skulle jag nog inte följa honom alls. Han skriver om allt möjligt. Få jag följer har en sådan bredd av ämnen.
De flesta människor som har konsekventa och radikala åsikter och faktiskt kan något om sina saker är intressanta att följa. Inte för att man behöver hålla med dem utan mer för att förstå resonemangen. Den brölande hopen som är för Palestina, klimatet, veganism eller annat hokus pokus kan man däremot slippa helt.
Så det faktumet att han elda ner sin flickvänsbalkong eller ger sig på dagis barn gör inte att du tänker till? Typ som att människor som ger sig på barn hör hemma i fängelset oavsett åsikt och kunskaps nivå i andra områden?
För mig är det helt obegripligt hur man kan ge sånna människor sin tid. Men jag är även väldigt nyfiken på hur det går till? Om jag får fråga står du nära hans åsikter? Typ att alla vita ska dö i blodbad för att dom är rassister bara av att födas?
Jag vill bara flika in att hade Saddam, Hitler, Bin Laden eller Pol Pot levt så hade jag följt deras sociala medier med stort intresse. Inte för att jag på något sätt gillar deras livsverk men för att det förmodligen hade kommit en del intressant där.
Man behöver inte ”gå igång” som du insinuerar.
Personligen går jag mer igång på sär skrivningar.
Jag hade nog varken följt Saddam eller Hitler lika lite som jag följer putin eller baiden osv. Men om man följer det för att man är intresserad av hur hjärndöda idioter fungerar är det ju en helt annan sak. Det måste jag faktiskt erkänna
Jag följer Tobias Hübinette, Anders Lindberg, Hanif Bali, Jonna Sima, Helle Klein, Jens Ganman, Mustafa Panshiri, Jerzy Sarnecki och podden Sista måltiden.
Min minimala YT kanal, slösar inte bort nämnvärt av folks värdefulla tid.
Men jag följer gärna folk som restaurerar slott i Frankrike, finns en uppsjö bra. Följer också många relax/hissmusik kanaler, 0 BS och skön bakgrundsmusik vid pyssel.
När han skriver att det är rasism att flyktingar inte har råd att köpa sommarstuga och en del andra dumheter, då går min smärtgräns .
Min föräldrar och svärföräldrar och knappast jag själv heller har haft råd med detta. Min son har däremot klarat av detta. Det måsre han kunna göra utan att han kan anses vara rasist.
Vi kan ta ett helt annat exempel som kanske bättre illustrerar vart jag vill komma - Donald Trump. Han är inte så långt från att kvalificera sig som diktator. Själv skulle han nog ta det som en komplimang. En grov brottsling håller jag för sannolikt att han är. Att han inte är dömd för alla olika brott är förstås en aspekt. Någon kan tycka att det spelar roll, inte jag dock. Med allt detta sagt framstår Donald Trump för mig och för väldigt många andra som en helt rimlig person att följa på sociala medier.
Jag tar inte alla sådana detaljer på så stort allvar. Nyligen har han skrivit om det franska valet och en hel del reflektioner från sin semester i Sydeuropa.
En bra poäng. Det intressanta med sociala medier är att det är skådeplatsen för det så kallade kulturkriget. Man kan likna det vid Colosseum där en stor mängd gladiatorer slåss mot varandra eller vilda djur på liv och död. Själv sitter du på första raden med en påse popcorn och låter dig underhållas.
Är en professor en av världens mest kända inom sitt område som forskar på när samhällen blir toilitera. Han förspårkar att ta ansvar för sig själv, och börja med att få sitt eget skit i ordning innan man gör anspråk på att kontrollera världen. Han varken eldar upp sin flickvän eller misshandlar barn.
Är en intressant profil då han har mycket tankar på djupet. Han mjölkar inte staten på pengar och varken eldar flickvänner eller barn.
Tobias har ett brottsregister som överstiger tomtens julklappslista. Till skildnad från de andra två är han en belastning på samhället våldsam och tolitär. Ser liksom inte hur man kan tycka att någon som förespråkar att städa sitt rum, vara i samma liga som någon vars fritidshobby är att ge sig på dagis barn.
Du får självklart vara av den uppfattningen, vi har inga lagar mot att ha fel.
Donald trump är varken diktator barn misshandlare eller flickvänsäldare vad jag vet iaf. Följer honom inte alls då jag anser mitt liv vara mer intressant än andras. Men har du information som bevisar att han jagar barn x flickvänner och förespråkar diktatur så lyssnar jag gärna.