Långläsning: du, jag och andra agerar i mångt och mycket som robotar (NPC:er)

Intressant långläsning:

AI-sammanfattning på svenska

Jag lät vår RT-bot sammanfatta artikeln och översätta den till svenska samtidigt sdom jag gjorde några egna korrigeringar.

Sammanfattning i åtta punkter (tänk tl/dr):

1. Människor blir alltmer lika robotar i sitt förutsägbara och automatiska beteende, därav memen om “NPC” (icke-spelarfigur).

2. Hjärnan är evolutionärt programmerad att ta genvägar i tänkandet för att spara tid och energi. Det gör att vi blir kognitiva snåljåpar.

3. Fem vanliga “NPC-typer” identifieras baserat på deras genvägar till övertygelser: konformisten, dissidenten, lärjungen, tribalisten och genomsnittsanhängaren.

4. Var och en representerar strategier som att lita på konsensus, göra tvärtom, imitera idoler, identifiera med grupp eller alltid vara mittemellan.

5. Ingen av dem leder till sanning, utan till förenklade världsbilder. Men de flesta människor är NPC:er i vissa frågor på grund av tidsbrist.

6. Lösningen är att klassificera frågor i primära, sekundära och tertiära beroende på viktighet.

7. På oviktiga frågor, var tyst och ta ingen ställning. På viktiga frågor, engagera dig och bilda välunderbyggd åsikt.

8. Alla försöker vi ta genvägar, men den bästa tidsbesparingen är att inte ha en åsikt om saker som inte angår en. Det ger tid att tänka själv där det behövs.

En längre sammanfattning:

Det blir allt svårare att skilja människor från robotar, inte bara för att robotar blir mer mänskliga utan också för att människor blir mer robotlika. I takt med att kunskapen om mänsklig psykologi utvecklas blir algoritmer bättre på att forma mänskligt beteende. På sociala medier ser man samma grupper av människor bli upprörda över samma saker varje dag, som klockverk.

Det här har lett till skapandet av memen NPC, eller icke-spelarfigur. Ursprungligen en term för videospelkaraktärer vars beteende helt styrs av datorn, syftar det nu också på verkliga människor som beter sig förutsägbart som videospel-NPC:er, ger inövade svar och ägnar sig åt till synes tanklösa, automatiserade beteenden.

Naturligtvis tror alla att deras politiska motståndare är NPC:er, och ingen misstänker att de själva är det. Men att vara en NPC handlar inte om vad man tycker eller gör, utan hur man bestämmer vad man ska tycka eller göra. Och utifrån den måttstocken är vi alla i viss mån NPC:er.

Hjärnan ses ofta som en tänkande maskin, men den försöker oftare undvika att tänka. Detta för att kognition kostar tid och kalorier, som var knappa resurser under vår evolutionära historia. Hjärnan utvecklades därför för att vara en “kognitiv snåljåp” som arbetar efter minsta möjliga ansträngnings princip, tar genvägar i tänkande och perception som bygger en fungerande men kraftigt förenklad modell av världen.

En NPC är alltså någon som gör precis vad de utvecklats för att göra. I stället för att slösa tid och energi på att identifiera vad som är sant tar de genvägar till “sanningen”, outsourcar sina övertygelser och automatiserar sitt resonerande.

Jag har identifierat fem vanliga NPC-typer som majoriteten av nätmedborgare faller inom. Att analysera de genvägar de tar är avgörande för att förstå informationslandskapet. Dessutom, eftersom du sannolikt själv använt minst en av dessa genvägar, hjälper det dig att identifiera bristerna i dina egna övertygelseskapande beteenden.

Låt oss granska de olika NPC-raserna och deras olika genvägar till “sanningen”.

NPC #1. Konformisten

Konformisten litar blint på samhällets rådande konsensus och tar den allmänna uppfattningen för sanning. De konsulterar oftast bara den första träffen på Google eller Wikipedia för att få svar och ifrågasätter sällan auktoriteter.

Konformister tenderar att vara vänsterliberala och woke eftersom akademi och media har en sådan bias. De tror på och sprider narrativ om strukturell rasism, toxisk maskulinitet och ett patriarkat som förtrycker kvinnor, även när bevisen för det är tunna eller obefintliga. De ropar på mer mångfald, representation och inkludering utan att egentligen förstå komplexiteten i frågorna.

Konformister följer trender och signalerar dygd genom att ha proper pronomen, BLM och pride-flaggor i sina sociala mediebios. De är lätta att radikalisera och blir rasande om man ifrågasätter deras åsikter. Deras behov av att känna sig moraliskt överlägsna gör dem blinda för egna bias.

NPC #2. Dissidenten

Dissidenten litar inte alls på samhällets konsensus och tror i princip tvärtom. De är skeptiska till akademi, media och auktoriteter som de anser är manipulerade av globalistiska eliter med dold agenda.

Många dissidenter är högerpopulister som hämtar information från alternativa medier och tror på konspirationsteorier om att judar, frimurare eller utländska miljardärer vill införa en världsstat. De tror att globalister sprider propaganda för att feminisera män och förstöra Väst.

Dissidenter tenderar att demonisera sina meningsmotståndare och tror att de på andra sidan är NPC:er eller får. De kritiserar huvudfåran för att vara partiska men är själva extremt selektiva i vad de tror på. Dissidenter är ofta lättrörliga mellan olika konspirationsteorier.

NPC #3. Lärjungen

Lärjungen outsourcar sitt tänkande och sina åsikter till en karismatisk idol, vanligtvis en manlig ledargestalt som Donald Trump, Elon Musk eller Andrew Tate. De glorifierar idolens maskulinitet och tror att han kan rädda västvärlden från dekadens.

Lärjungar ursäktar sin idols brister och hyckleri, och bortförklarar alla anklagelser mot honom. De är i praktiken en sekt som omhuldar idolen som en frälsare och sprider hans tankar och ideologi vidare. Lärjungar tenderar att vara män som söker en stark fadersgestalt.

NPC #4. Tribalisten

Tribalisten identifierar sig starkt med en viss politisk eller kulturell grupp, som vänstern, högern, feminister, incels osv. De ser världen i svartvitt där den egna gruppen är god och alla andra grupper är onda.

Tribalister skapar en vi- och dom-känsla och påhittade hot från fiender för att stärka sammanhållningen i den egna gruppen. De sprider godtyckliga konspirationsteorier som skuldbelägger utgrupper. Information som ifrågasätter den egna gruppens narrativ avfärdas.

Tribalister engagerar sig i hätska Twitter-bråk med meningsmotståndare och argumenterar som sportsfans snarare än sanningssökare. De fastnar i ekokammare och “purity spirals” där gruppen blir alltmer extrem.

NPC #5. Genomsnittsanhängaren

Genomsnittsanhängaren tar alltid den gyllene medelvägen och vägrar ta tydlig ställning i någon fråga. De tror att sanningen alltid ligger någonstans mitt emellan ytterligheterna.

Genomsnittsanhängare påstår att båda sidor i en debatt är lika irrationella och biased. De anser att alla borde kompromissa, nyansera och ta hänsyn till komplexiteten. Men de engagerar sig sällan i detaljerna och har ofta en ytlig förståelse.

Genomsnittsanhängare signalerar intelligens genom att ständigt mana till eftertänksamhet, ödmjukhet och öppenhet. Men deras brist på tydliga principer och ovilja att ta ställning gör dem medlöpare och konflikträdda. De bidrar sällan med konstruktiva lösningar.

Sammanfattningsvis representerar de olika NPC-personerna fundamentalt olika psykologiska genvägar för att slippa tänka själv: att följa strömmen, göra tvärtom, imitera en idol, identifiera med en grupp eller alltid landa mitt emellan. Ingen av dem leder till sanning.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är de fem huvudsakliga NPC-typerna:

1. Konformisten som litar på konsensus
  2. Dissidenten som tror tvärtom
  3. Lärjungen som imiterar en idol
  4. Tribalisten som ägnar sig åt vi-och-dom-tänkande
  5. Genomsnittsanhängaren som alltid tar den mest moderata positionen

En person kan passa snyggt in i en enda kategori eller vara “NPC-flytande” och röra sig mellan två eller flera arter, t.ex. konformist om Ukraina och genomsnittsanhängare om kön. Men alla är NPC:er åtminstone för vissa åsikter de uttrycker, eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med timmar på dygnet för att ha en välgrundad åsikt om de flesta frågor vi pratar om.

Människor blir NPC:er för att kunskap är oändlig och livet kort; de rusar in i övertygelser för att hela deras liv är ett rusande. Men det finns ett bättre sätt att spara tid än att susa genom livet, och det är att prioritera.

I slutändan är NPC:ers verkliga brott inte att de fuskar sig till övertygelser, utan att de känner behov av sådana övertygelser överhuvudtaget. Att försöka bilda sig en åsikt om allt lämnar dem ingen tid att ha en välgrundad åsikt om något.

Lösningen är att dela in frågor i tertiära, sekundära och primära.

På tertiära frågor, vara tyst. På sekundära frågor, vara ödmjuk. På primära frågor, vara passionerad.

Din hjärna kommer alltid försöka spara tid när den bildar övertygelser – det är vad den gör – men det bästa sättet att spara tid är inte att ta en genväg till “sanningen”, det är att inte ta någon väg alls. Så om du vill sluta vara en NPC, säg helt enkelt “Jag vet inte” till alla frågor som inte berör dig. Och det kommer ge dig tid att inte vara en NPC i alla frågor som gör det.

2 gillningar

Hmmm. Spännande. Inte läst artikeln men bara det du skriver här känns intressant.

Kanske oxå för att jag upplever att jag själv blir mindre och mindre ’icke-tänkande’ (avser NPCs) eller kanske snarare att jag allt oftare, fast långt från alltid, inser att jag tänker vidare, bortom, på något vis.

Hm!

Återkommer!

1 gillning

Har lite svårt att läsa den här typ av artiklar som glider lite över min verklighet men efter att översatt den till svenska gjorde jag ett försök - och det var värt ansträngningen.

Väldigt intressant artikel gav mig lite perspektiv och struktur på sådant som jag själv funderat över.

Vad är jag då för en typ kan man undra? Jo, mycket av en Contrarian.

“Kontrarianer har rätt i att mainstream-konsensus ofta har fel. Men de begår ett fel när de antar att marginalerna därför måste ha rätt. Sanningen är inte nollsumma; det är möjligt att vara oense med en idiot och ändå vara en idiot. Av denna anledning leder kontrarianens väg inte till sanningen utan till marginala konspirationsteorier som ofta är marginala av goda skäl, och därför är kontrarianism i slutändan en ännu farligare genväg än konformism.”

Och jag som var så nöjd med att vara en kontarian. Får nog börja tänka om :slight_smile:

2 gillningar

vilket också är en NPC… :wink:

Jag gillar ju sammanfattningen:

1 gillning

Intressant om än lite dystopiskt minus lösningen på ”problemt”.

Fick för längesedan en liknande modell för att hantera verkligheten. Tror det var i ”7 habits” utbildning/boken.

Tre cirklar som utgår från en själv som centrum.

• Circle of controll. Här kontrollerar du. Du bestämmer mer eller mindre vad, hur det ska göras. Fokusera på detta.

• Circle of influence. Här kan du påverka. Gör det. Säg vad du tycker. När man gjort det så kan man släppa det. Det är andras circle of control. Gör det lättare att släppa och gå vidare. Undvika frustration. Alternativt utöka din circle of control och äg det.

• Circle of Concern saker vi bryr oss om eller som påverkar oss men som vi varken kan äga eller påverka i någon större grad. Politk. Nyheter. Saker som kan oroa en, störa ut en, om man inte accepterar att det ÄR något som jag får leva med. Gå vidare. Ödsla inte energi. Lägg det på de andra två cirklarna

Ganska bra modell som funkat för mig :grinning:

2 gillningar

Undrar var diverse forum på nätet hamnar i för cirkel ?

1 gillning

Inte i control i alla fall :joy:
Kanske en del i influense som här där man väl ändå förhoppningsvis känner man kan påverka riktningen lite åtminstone.
Är det bara concern så kanske man ska lämna tänkar jag :grinning:

1 gillning

Jo, man kan inte själv lösa alla värdens problem, meeen,

Att bara fokusera på det som bara berör mig i min vardag, i min lilla stad, i mitt lilla bostadsområde, det skulle göra mig till en intellektuell idiot.

Det är klokt att lyfta blicken ibland, att försöka förstå lite större sammanhang, lite mer om hur världen fungerar.

1 gillning

Jag har märkt att ibland blir människor otroligt provocerade om man inte har någon åsikt. De kan skicka gliringar att man måste tycka något eller hålla med och hålla emot.
De flesta vill kanske ha omedelbar respons och bekräftelse? Min egen iaktaggelse är att desto yngre person (vuxen ålder) desto viktigare är detta…

1 gillning

Det är väl lite här ryssarna har hamnat när de är helt apatiska inför makten. Känns inte optimalt.

1 gillning

Politik i media kan man inte påverka. Inte heller åsikter hos motståndare. Däremot kan man ju påverka genom att rösta och engagera sig i politiska partier. Göra vad man kan så att säga. Concern cirkeln kan man ju göra till åtminstone delvis influence och röstningen är control.

Så man behöver nödvändigtvis inte se modellen som svart-vitt :wink:

Några miljoner ryssar har ju iaf sett det som circle of control genom att rösta med fötterna.

Intressanta tankar,

Jag har reflekterat över en liknande trend i samhället som jag tror är relaterat till kognitiv utmattning.
I dag har väldigt många människor helt slutat försöka förstå varandra, så fort någon uttrycker någon form av åsikt som inte är 100% i linje med deras eller inte 100% genomtänkt så stämplas den som rasist/woke/idiot/fascist/vänsterbliven osv. Istället för att man tar sig tid att försöka förstå vad personen -egentligen- menar.

Tror det också har att göra med att det tar energi att försöka förstå varandra, så lättare att tolka allt bokstavligt och bara stoppa människor i fördefinierade fack.

3 gillningar

Det är ett spännande ämne, har däremot inte läst texten förutom Jan:s, men det har skett enligt mig mycket inom just automation, så en tjänst som spotify kan skapa spellistor till mig baserat på vilken typ av musik jag lyssnar på, antagligen baserat på någon typ av markering.
Netflix gör nästintill samma sak.
All in all, jag tror att det handlar om micro handlingar.

Jag känner att jag outsourcar mycket tänkande till folk jag har förtroende för eller experter. Jag har personligen högt förtroende för svenska myndigheter så tenderar tro det mesta som kommer därifrån men det kan och har såklart varit fel ibland.

Jag gillar slutsatsen att man ska engagera sig i det man känner är viktigt och det som man känner inte är lika angeläget kan man outsourcar till en bra källa. Man får bara vara försiktigt att man inte outsourcar det man tycker är viktigt också rent slentrianmässigt.

2 gillningar

Jag tycker det är åt andra hållet. Folk behöver ta ställning i så många komplexa frågor att de köper någon enkel världsbild som de sedan håller fast vid stenhårt. Det blir ganska meningslöst att diskutera med någon som “vet hur det är” och tillhörande virrargument. Det finns inte så mycket att lyssna på längre. Funderingar och tankar har ersatts av en enkel och smidig förklaringsbild av världen. Personen har satt punkt för vidare diskussion.

1 gillning

Instämmer totalt.

Jag vet inte hur många gånger jag diskuterat att jag förstår hur någon ur Extinction Rebellion tänker när de klistrar sig fast på vägen.

Att jag förstår hur ISIS tänker i sin strävan att uppnå kalifatet.

Att jag förstår hur en klimatförnekare kan resonera och se på världen.

Att jag förstår hur en som tar klimathotet på allra största allvar kan vilja rucka på demokratin för att lösa problemet.

Att jag förstår hur gängkriminella kan rationalisera morden de begår och människorna som hamnar i kläm.

Und so weiter…

Jag kommer sällan på mig själv med att utbrista ”Hur kan X tänka så?!” eller ”Hur kan någon göra något sådant?”.

Det kanske är en konstig drift att ha jag har men jag gillar att försöka förstå människor intentioner och världsbilder. Vänner eller fiender.

Många verkar dock varken vilja, försöka eller förmå det. Kanske allihop på samma gång. Det förbluffar mig. Eller brukade i alla fall.

Men samtidigt har jag förstått lite varför på senare tid. Då vi evolutionärt inte nödvändigtvis har vinning av att förstå och ha empati för allt för stora grupper människor. Vi är inte mentalt skapta för en global värld. Vi ska rent neurologiskt hålla oss sams med våra lokala stammar. Punkt.

3 gillningar

Det är en god intention att försöka förstå medmänniskorna.
Men ofta förenklar vi och kategoriserar människor och lyssnar inte på vad just den individen faktiskt säger, tänker och gör.

Klimatförnekare är si, vänsterfolk är så.
Religiösa tänker så här, men ny-andliga tänker sådär.
Homosexuella gillar en viss ytlig livsstil, medan folk med ansikts-tatueringar gillar en helt annan hård livsstil.
Människor i fjällräven-kläder tror vi lätt är helt annorlunda än människor från förorten.
O s v.

Vår förståelse sträcker sig ofta bara till en generell bild av hur vi tror att en annan kategori människor tänker, men individer är mer komplexa än så.

1 gillning

Kan inte ta en artikel som vill framstå som seriös på allvar när det finns såna här citat

Academia has a strong left-liberal bias, and many academics are “woke” in that they’re primed to see oppression in even trivial occurences, leading them to behave more like activists than scholars.

Där finns ett gäng källhänvisningar för att framstå som seriös men sen påstår man sånt utan någon källa. Rätt uppenbart vad författaren har för åsikter och den röda tråden fanns genom hela artikeln.