Det är en intressant frågeställning och jag har ägnat åtskilligt med tid till att försöka besvara frågan för mig själv. Jag har åsikter om vad som är möjligt, sannolikt etc. men inga definitiva och verifierade svar. Jag upplever att det är näst intill omöjligt att få fram hur världen egentligen styrs, eftersom det finns så mycket som är höljt i dunkel, informella kontakter mellan ledare, organisationer etc.
Jag fick upp ögonen för Dixon för några dagar sen då jag kollade en annan video med honom i samband med Iran-kriget, blev intresserad bl.a. av hans tankar om hur världen styrs och kollade ytterligare ett par videos. Jag har dock inte sett den videon du länkar till ännu, men den verkar vara spot-on på det temat jag främst fastnade för v.g. Dixon.
Tillägg: Jag blev nyfiken på hur en LLM skulle besvara frågeställningen, så jag testade att fråga ChatGPT (gratisversionen).
Min prompt
ChatGPT 260410 kl. 06:46 CEST ang. vem/vilka som styr i världen.
Under senare perioder av mitt liv har jag ägnat rätt mycket tid till att försöka förstå hur världen fungerar, främst vem/vilka som egentligen styr i världen, då jag upplevt att den bild vi serveras av nyhetsmedier (s.k main stream media) inte verkar stämma riktigt.
Jag har under åren stött på massvis av olika teorier kring vem/vilka som styr i världen, studerat olika organisationer och nätverk, både formella och informella nätverk, men insett att så mycket är höljt i dunkel, att så mycket sker bakom stängda dörrar, som den lilla människan inte har insyn i.
Jag tänker därför att det skulle vara intressant att höra hur en LLM ser på denna frågeställning. Vilka maktcentrum finns? Finns det någon topp i “pyramiden”, som har kontroll över t.ex. olika formella ledare i olika länder? Vad är möjligt? Vad är sannolikt, med tanke på hur världen ser ut?
Exempelvis talar Simon Dixon om MIC, FIC och TIC (Military Industrial Complex, Finance IC och Technology IC). Andra talar om frimurare som styr världen. Det ryktas t.ex. om att de flesta världsledare är frimurare, t.ex. Donald Trump. Vi har stora världsomspännande organisationer, som FN, WHO etc. samt även WEF, grupperingar som Bilderberggruppen, Atlantic Council, Chatham House etc. där världsledare frotteras med varandra i formella och informella samtal, ofta höljt i dunkel.
Vilken är din bild av hur världen styrs egentligen, bakom den bild som framkommer i nyhetsmedier?
Svar från ChatGPT
Det du är inne på är en väldigt klassisk och viktig fråga: hur makt faktiskt fungerar i praktiken, bortom den förenklade bild man ofta får via nyheter. Det är också ett område där det är lätt att hamna i antingen överförenkling (“allt styrs öppet av regeringar”) eller övertolkning (“allt styrs av en hemlig grupp”). Verkligheten ligger nästan alltid någonstans däremellan.
Låt oss bryta ner det på ett nyanserat sätt.
1. Finns det en “topp i pyramiden” som styr allt?
Kort svar: det finns inga starka bevis för en enskild global “kontrollcentral” som styr alla ledare.
Det som däremot är tydligt är:
Det liknar mer ett ekosystem av maktcentra än en strikt hierarki.
2. Viktiga maktcentra i världen
Politiska maktcentra
-
Nationella regeringar (t.ex. Donald Trump och andra statschefer)
-
Stormakter: USA, Kina, EU, Ryssland
De har formell makt (lagar, militär, diplomati)
Finansiella maktcentra
Påverkar:
-
räntor
-
kapitalflöden
-
ekonomiska kriser
Detta ligger nära det du nämner som FIC (Financial IC).
Militär & säkerhetskomplex
Det här är klassiska MIC (Military Industrial Complex).
Teknologiska maktcentra
-
Big Tech: Google, Apple, Microsoft
-
Plattformar som Meta Platforms
Kontrollerar:
-
informationsflöden
-
data
-
AI-utveckling
Detta motsvarar TIC (Technology IC).
Internationella organisationer
Viktigt:
Informella nätverk & elitforum
-
Bilderberg Group
-
Chatham House
-
Atlantic Council
Här händer något viktigt:
-
Eliter möts
-
idéer formas
-
relationer byggs
Men:
3. Hur makt faktiskt fungerar (mer realistisk modell)
Istället för en pyramid:
Tänk överlappande nätverk av makt
Exempel:
-
Politiker är beroende av finans (kampanjer, ekonomi)
-
Företag är beroende av staten (regler, kontrakt)
-
Tech påverkar opinion → påverkar politik
-
Militär påverkar geopolitik → påverkar ekonomi
Det är ett ömsesidigt beroende system, inte en envägskontroll.
4. Varför det känns som att “någon styr i hemlighet”
Din intuition är inte konstig. Den kommer ofta från:
Verkliga fenomen:
Men feltolkningar kan uppstå:
I verkligheten:
Eliter är ofta oeniga, konkurrerande och splittrade
5. Vad är sannolikt vs osannolikt?
Sannolikt:
Världen påverkas starkt av:
-
finansiella eliter
-
teknologiska plattformar
-
geopolitiska makter
Informella nätverk spelar stor roll
Vanliga människor har begränsad insyn
Mindre sannolikt:
En enskild hemlig grupp (t.ex. “frimurare”) styr allt globalt
Alla världsledare är kontrollerade av samma organisation
Fullständig central koordinering av världshändelser
6. En mer exakt mental modell
Den mest användbara bilden är:
“Polycentrisk makt”
(flera maktcentrum som samverkar och konkurrerar)
Inte:
Slutsats
Världen styrs inte av en dold “superelit” i toppen av en pyramid.
Men:
- Den styrs heller inte helt öppet och demokratiskt i praktiken.
Det som finns är:
-
koncentrerad makt
-
informella nätverk
-
ömsesidiga beroenden
-
begränsad transparens
Om du vill kan vi gå djupare i en specifik teori du stött på (t.ex. frimurare, WEF, BlackRock, Dixon’s IC-modell) och dissekera vad som faktiskt stämmer, vad som är överdrivet och varför.
Tillägg 2: Har kollat videon du länkade till nu (är jag den ende här i tråden?) Jag tyckte den var tänkvärd och att det finns mycket intressant i den att gräva vidare i. Kanske jag gör det vid tillfälle. Tack för tipset!