Who Really Runs the World?

Lyssnade av en slump in ett avsnitt av en för mig främmande person vid namn Simon Dixon. Jag fångades ganska direkt och jag misstänker att andra här också kan finna budskapet intressant.

Simon är väl påläst och lägger ett mycket intressant pussel där han diskuterar relationen mellan det militärindustriella-, finansindustriella- och teckindustriella komplexet - och hur sammanflätat dessa tre komplex är. Han menar också på att vi som sparar i bl a index kanske biter oss själva i svansen.

Det är ett ganska tungt samtal men grymt intressant. Det är ingen foliehattsteori, utan mer en makrogenomgång man inte tidigare förstått och hur vi småsparare omedvetet finansierar vår egen ofrihet via våra vanliga indexfonder bl a.

Låter det intressant så finns klippet här

1 gillning

Jag tror vi har hittat källan iaf.

Vem som styr världen :slight_smile:

Alla är 9-17 slavar, miljökatastrofer etc.

1 gillning

Så hur definierar han “ofrihet”? Låter krystat.

“Väl påläst” kan betyda “har spenderat 2 år på tiktok”. Är han en glad amatör eller har han utbildning/erfarenhet?

2 gillningar

Hundar och andra husdjur är i maskopi kring detta

2 gillningar

Det är en intressant frågeställning och jag har ägnat åtskilligt med tid till att försöka besvara frågan för mig själv. Jag har åsikter om vad som är möjligt, sannolikt etc. men inga definitiva och verifierade svar. Jag upplever att det är näst intill omöjligt att få fram hur världen egentligen styrs, eftersom det finns så mycket som är höljt i dunkel, informella kontakter mellan ledare, organisationer etc.

Jag fick upp ögonen för Dixon för några dagar sen då jag kollade en annan video med honom i samband med Iran-kriget, blev intresserad bl.a. av hans tankar om hur världen styrs och kollade ytterligare ett par videos. Jag har dock inte sett den videon du länkar till ännu, men den verkar vara spot-on på det temat jag främst fastnade för v.g. Dixon.

Tillägg: Jag blev nyfiken på hur en LLM skulle besvara frågeställningen, så jag testade att fråga ChatGPT (gratisversionen).

Min prompt

ChatGPT 260410 kl. 06:46 CEST ang. vem/vilka som styr i världen.

Under senare perioder av mitt liv har jag ägnat rätt mycket tid till att försöka förstå hur världen fungerar, främst vem/vilka som egentligen styr i världen, då jag upplevt att den bild vi serveras av nyhetsmedier (s.k main stream media) inte verkar stämma riktigt.

Jag har under åren stött på massvis av olika teorier kring vem/vilka som styr i världen, studerat olika organisationer och nätverk, både formella och informella nätverk, men insett att så mycket är höljt i dunkel, att så mycket sker bakom stängda dörrar, som den lilla människan inte har insyn i.

Jag tänker därför att det skulle vara intressant att höra hur en LLM ser på denna frågeställning. Vilka maktcentrum finns? Finns det någon topp i “pyramiden”, som har kontroll över t.ex. olika formella ledare i olika länder? Vad är möjligt? Vad är sannolikt, med tanke på hur världen ser ut?

Exempelvis talar Simon Dixon om MIC, FIC och TIC (Military Industrial Complex, Finance IC och Technology IC). Andra talar om frimurare som styr världen. Det ryktas t.ex. om att de flesta världsledare är frimurare, t.ex. Donald Trump. Vi har stora världsomspännande organisationer, som FN, WHO etc. samt även WEF, grupperingar som Bilderberggruppen, Atlantic Council, Chatham House etc. där världsledare frotteras med varandra i formella och informella samtal, ofta höljt i dunkel.

Vilken är din bild av hur världen styrs egentligen, bakom den bild som framkommer i nyhetsmedier?

Svar från ChatGPT

Det du är inne på är en väldigt klassisk och viktig fråga: hur makt faktiskt fungerar i praktiken, bortom den förenklade bild man ofta får via nyheter. Det är också ett område där det är lätt att hamna i antingen överförenkling (“allt styrs öppet av regeringar”) eller övertolkning (“allt styrs av en hemlig grupp”). Verkligheten ligger nästan alltid någonstans däremellan.

Låt oss bryta ner det på ett nyanserat sätt.

:compass: 1. Finns det en “topp i pyramiden” som styr allt?

Kort svar: det finns inga starka bevis för en enskild global “kontrollcentral” som styr alla ledare.

Det som däremot är tydligt är:

• Makt är koncentrerad

• Makt är ofta informell

• Makt utövas genom nätverk, inte en pyramid

Det liknar mer ett ekosystem av maktcentra än en strikt hierarki.

:classical_building: 2. Viktiga maktcentra i världen

Politiska maktcentra

• Nationella regeringar (t.ex. Donald Trump och andra statschefer)

• Stormakter: USA, Kina, EU, Ryssland

:backhand_index_pointing_right: De har formell makt (lagar, militär, diplomati)

:money_bag: Finansiella maktcentra

• Centralbanker (t.ex. Federal Reserve)

• Stora kapitalförvaltare (t.ex. BlackRock, Vanguard Group)

• Investmentbanker

:backhand_index_pointing_right: Påverkar:

• räntor

• kapitalflöden

• ekonomiska kriser

Detta ligger nära det du nämner som FIC (Financial IC).

:military_helmet: Militär & säkerhetskomplex

• Försvarsindustri (Lockheed Martin, etc.)

• Militärallianser som NATO

• Underrättelsetjänster

:backhand_index_pointing_right: Det här är klassiska MIC (Military Industrial Complex).

:laptop: Teknologiska maktcentra

• Big Tech: Google, Apple, Microsoft

• Plattformar som Meta Platforms

:backhand_index_pointing_right: Kontrollerar:

• informationsflöden

• data

• AI-utveckling

Detta motsvarar TIC (Technology IC).

:globe_showing_europe_africa: Internationella organisationer

• United Nations

• World Health Organization

• World Economic Forum

:backhand_index_pointing_right: Viktigt:

• De styr inte världen, men

• De fungerar som plattformar för samordning och påverkan

:handshake: Informella nätverk & elitforum

• Bilderberg Group

• Chatham House

• Atlantic Council

:backhand_index_pointing_right: Här händer något viktigt:

• Eliter möts

• idéer formas

• relationer byggs

Men:

• Det är inte bevisat att de fattar bindande beslut

• Snarare påverkar de hur beslutsfattare tänker

:brain: 3. Hur makt faktiskt fungerar (mer realistisk modell)

Istället för en pyramid:

:backhand_index_pointing_right: Tänk överlappande nätverk av makt

Exempel:

• Politiker är beroende av finans (kampanjer, ekonomi)

• Företag är beroende av staten (regler, kontrakt)

• Tech påverkar opinion → påverkar politik

• Militär påverkar geopolitik → påverkar ekonomi

Det är ett ömsesidigt beroende system, inte en envägskontroll.

:magnifying_glass_tilted_left: 4. Varför det känns som att “någon styr i hemlighet”

Din intuition är inte konstig. Den kommer ofta från:

:check_mark: Verkliga fenomen:

• Lobbyism

• Dörrar mellan politik och näringsliv (“revolving door”)

• Beslut som fattas bakom stängda dörrar

• Informationsasymmetri

:red_exclamation_mark: Men feltolkningar kan uppstå:

• Att detta automatiskt betyder en central styrning

• Att alla dessa aktörer är perfekt koordinerade

I verkligheten:
:backhand_index_pointing_right: Eliter är ofta oeniga, konkurrerande och splittrade

:puzzle_piece: 5. Vad är sannolikt vs osannolikt?

Sannolikt:

:check_mark: Världen påverkas starkt av:

• finansiella eliter

• teknologiska plattformar

• geopolitiska makter

:check_mark: Informella nätverk spelar stor roll

:check_mark: Vanliga människor har begränsad insyn

Mindre sannolikt:

:cross_mark: En enskild hemlig grupp (t.ex. “frimurare”) styr allt globalt
:cross_mark: Alla världsledare är kontrollerade av samma organisation
:cross_mark: Fullständig central koordinering av världshändelser

:brain: 6. En mer exakt mental modell

Den mest användbara bilden är:

:backhand_index_pointing_right: “Polycentrisk makt”
(flera maktcentrum som samverkar och konkurrerar)

Inte:

• en pyramid
    utan:

• ett nätverk

• med olika tyngdpunkter beroende på situation

:pushpin: Slutsats

Världen styrs inte av en dold “superelit” i toppen av en pyramid.

Men:

• Den styrs heller inte helt öppet och demokratiskt i praktiken.

:backhand_index_pointing_right: Det som finns är:

• koncentrerad makt

• informella nätverk

• ömsesidiga beroenden

• begränsad transparens

Om du vill kan vi gå djupare i en specifik teori du stött på (t.ex. frimurare, WEF, BlackRock, Dixon’s IC-modell) och dissekera vad som faktiskt stämmer, vad som är överdrivet och varför.

Tillägg 2: Har kollat videon du länkade till nu (är jag den ende här i tråden?) Jag tyckte den var tänkvärd och att det finns mycket intressant i den att gräva vidare i. Kanske jag gör det vid tillfälle. Tack för tipset!

Varför är Personen trovärdig?
Jag tänker inte kolla på det.

Jag tror inte att det finns något enklare svar annat än att det finns en mängd aktörer med en mängd olika viljor och mål som påverkar världen i större eller mindre utsträckning.

Men det är aldrig någon enskild eller ett fåtal enskilda som styr allt som i en konspirationsteori.

6 gillningar

Makt styr.

Ekonomisk, religiös, militär.

En bitcoin-pajas. Inte väsensskilt från de som hävdar att en viss etnisk grupp styr världen.

1 gillning

Jo, men världen är så komplex att t.o.m. för de som har makt så har jag svårt att använda ordet styr.

För det första är det få som verkligen kan göra vad de vill eftersom makten i sig är beroende av att man fortsätter att göra och bete sig på ett visst sätt.

För en diktator är det väl i bästa fall 50/50 chans att de inte blir skjutna och ersatta av en ny diktator om de plötsligt skulle säga att landet ska bli en demokrati.

Dvs. personer och organisationer kan ha makt men de kan knappast göra vad de vill eftersom makten är villkorad.

I de fall någon har makten att vrida på ett reglage för att försöka påverka världen så går det inte att säga på ett förutsägbart sätt vad det kommer att leda till.

Eftersom det finns en miljard andra reglage som andra står och vrider på samtidigt, antingen oberoende av dig eller som en reaktion.

2 gillningar

Så; kaos och makt?

1 gillning

Typ, putta ut din barkbåt på havet i en riktning och se vad som händer.

Lite överdrivet kanske men jag känner ändå att de flesta av oss överskattar hur mycket kontroll vi har över världen.

Lite samma fenomen som när det har gått bra för någon på börsen. Var personen ett geni eller tittar vi bara på ett till stora delar slumpmässigt utfall och drar fel slutsatser om varför det blev som det blev?

3 gillningar

off-topic, för att trådtiteln satte den här på min skalle:

2 gillningar

Uppdatera gärna senare vad du tänker när du smält allt.

1 gillning

Fast motsatsen förekommer också en hel del, att folk ser sig som offer för omständigheter som de faktiskt kan styra över, som vilket jobb de har eller vilket land de bor i.

2 gillningar

Man kan samtidigt både acceptera dels ansvar för sina handlingar/vanor/beslut och dels att mycket är slump i världen som man själv eller andra inte rår över. De utesluter inte varandra.

Få saker är säkra i livet.

För övrigt är en spaning jag gjort att folk som är hårt höger, som i “minimera skattesuventionerade skyddsnät”, tenderar vara mer övertygade om att gör man X så får man Y, och är man i situation Z så har man sig själv att skylla. Dvs de är mer troliga att när de tittar på ngn som t ex är fattig och säga “det är deras eget fel”, som om världen var så enkel. Troligen som ett sätt att tillskriva sin egna relativa rikedom sitt eget snille/drive snarare än att man också i viss mån haft tur.

1 gillning

Absolut, men nu menar jag inte agens i det lilla, framförallt i sitt eget liv, utan snarare tanken att en liten homogen och samspelt klick sitter och i detalj styr världen som helhet som en marionettdocka.

Vänder mig bara emot den där typen av konspirationsteorier där man säger att grupp X styr allt och kan åstadkomma exakt det utfall de vill, i detalj.

Världen är för kladdig för det.

1 gillning