Who Really Runs the World?

Ja det bör väl de flesta hålla med om. “Hur stort inflytande” tror jag är frågan där somliga menar “allsmäktiga” eller “så gott som allsmäktiga” och de flesta andra menar något annat.

2 gillningar

Bra poäng, jag tänker det beror nog på hur “kritisk” och begränsat utbud just denna flashhals är/har som bestämmer hur stort inflytande man faktiskt kan lyckas få eller så äger man fler flaskhalsar.

Det är ju också stor skillnad på lokal makt och global makt, tror egentligen inte det existerar något som heter universiell makt utan de är mer en massa olika maktstrukturer lokalt och regionalt samt informationsfördel mot gemene man.

1 gillning

Om jag ska ge ett exempel som inte är Mr Burns nivå.. bönder, de har egentligen stort inflytande i mindre kommuner pågrund av marken de äger och även större lokala företagare har får helt överdrivet stort inflytande pga av skatteintäkter, arbetsplatser samt för att göra hela byn/kommunen livskraftigt.

Tror inte på sånahär "roliga teorier”, verkligheten är nog mycket tråkigare men effektiv.

1 gillning

Det känns verkligen som ett personlighetsdrag att lockas av sådana här teorier. Att det ska finnas ett tydligt och enkelt svar som sammanflätar flera till synes orelaterade delar av samhället eller världen. Någon slags mänskligt behov av mönsterigenkänning.

4 gillningar

Det är för vissa nog obehagligt att ha känslan av att inte förstå hur något fungerar som är med och formar våra liv!
Är verkligheten för komplex så förenklar man den till något man kan förstå och som känns behaglig!
Med det sagt är man ju mer eller mindre tokig om man tror på en specifik konspirationsteori men jag är nog också av åsikten att man är lite tokig om man inte tror konspirationer förekommer och existerar :joy:

3 gillningar

Kanske ett behov av att utmärka sig? “Jag har minsann sett det ni andra missat, jag är speciell”?

Ibland får ju konspirationsteoretiker rätt. Se på Epstein och Trump.

1 gillning

Jag tror mer det handlar om att människor evolverat för att förstå agens i långt större utsträckning än för att förstå abstrakta system. Avvikarna är inte de som föredrar en konspirationsteori framför en opersonlig mekanistisk världsbild, utan det är vi som föredrar det senare som är onormala. Greedflation är en långt mer populär teori än tillgång och efterfrågan.

3 gillningar

Hur förklarar du i så fall att vi är väldigt många fler? En koppling till i min begränsade erfarenhet är att konspirationsteoretikerna ofta även blåst ur skallen med svampar eller annan psykedelisk skit. Om konspirationsteori-skapande är hjärnans normaltillstånd borde det vara vi andra som saknar det tillståndet som var troligare att ha ändrat hjärnans kemi?

Jag håller nog med Havsekorre här. De flesta i världen är övertygade om att världen styrs av några/någon/något oåtkomligt väsen långt ifrån en själv.

En del tror att det är illuminati eller andra sammansvärjningar, andra på någon eller några gudar, ytterliga några tror på slumpen.

Alla hittar någon guru som skrivit om hur världen skulle va om deras version av vad som styr var sann och pekar på hur lik världen är deras bild. Sedan säger de att om ingen kan presentera ett enda motbevis så är det ju korkat att inte tro på det. Har man fått på sig de glasögonen så ser man mönstret överallt. Oavsett om det är de där pamparna, guds eller slumpens vägar som är outgrundliga för oss oinsatta.

På sätt och vis får man väl säga att även vi som tror att världen styrs av våra egna och alla andra individers beslutet i en konstant pågående konkurrens är troende. För det är inte heller direkt bevisningsbart. Men det är ju inte en konspiration av andra högre krafter. Och vi är mycket färre som tror på det än på de andra teorierna.

Om du räknar med religion ja, annars stort nej. Men att sätta likamedtecken mellan att tro på illuminati och ödlefolk till att vara medlem i Svenska kyrkan känns ohjälpsamt. Men visst båda tror blint.

Det är klart inte samma sak att va kristen och att tro på illuminati. Men det är det inte att va Hindu eller muslim heller. Och människan tycks ha ett behov av någon form av världsstyre utom räckhåll. Att den inte direkt styrs utan mer oplanerat evolverar på grund av alla individers egna beslut verkar inte räcka som förklaring för de flesta. Och för dem som inte tror på andar och gudar blir det då människor kvar att tro på.

Det som verkar gemensamt för konspirationsteoretiker är väl att det tror att den avlägsna makten motarbeta och snyltar på dem. De vill inte jag ska lyckas bättre. De vill bara ta mina pengar. De vill inte inte jag ska veta att de styr. Medans gudarna folk tror på absolut vill att man ska veta och kan va både goda och onda.

Det tror jag inte att vi är. Frågar man en random högersnubbe varför Sverige haft så hög invandring blir man inte förvånad när man får höra någon teori om valboskap åt sossarna och frågar man en random vänsterbrud varför kvinnor tjänar mindre än män blir man inte förvånad när man får höra någon teori om könsdiskriminering och ett världsomfattande patriarkat.

4 gillningar

Ja. Även lokalare konspirationsteorier som sossarna eller “de rika” i Sverige får lätt fäste. Vi tycks förutom behovet av avlägsen makt ha ett behov av att lägga en avsikt i händelser. Inget händer som en omedveten men helt naturlig bieffekt av att folk vill förbättra nåt annat utan måste va för att någon ville åstadkomma just det.

Därför söker folk någon som kan ha velat det. Och hittar de ingen som tar på sig den åsikten hittar de på att någon eller några vill det i hemlighet.

Folk som tex känner sig efter när någon annan har fin bil hittar på att den måste ha menat att skapa den känslan och därför köpte bilen för att skryta. Det är inte bara en bieffekt av att de ville ha så bra bil som möjligt helt oavsett vad andra tycker.

Samma sak händer när folk ser annat de inte gillar. Det flyttar hit många som iallafall till en början är beroende av bidrag som en politisk sida är förespråkare av. Det måste va deras avsikt att ha folk som vill ha det istället för en bieffekt av att de vill ta hand om flyktingar. Eller någon känner att de har lägre lön och inflytande än andra. Det måste va deras avsikt, männen, de rika, mfl. Det är inte en bieffekt av folk valt att ta på sig olika uppdrag i livet som ger olika lön och inflytande.

3 gillningar

Även ännu lokalare än så - jag tänker på hur många gånger jag har hört “konspirationsteorier light” om vad de högre cheferna på en arbetsplats “egentligen” vill eller är ute efter.

1 gillning