Är arbetslivet ett bedrägeri? Därför väljer unga bort 40 år på jobbet

Jag upplever att många unga idag ifrågasätter hela arbetslivet och menar att det är ett slags ’scam’ att jobba 40 år bara för att få pension och en trygghet som kanske ändå inte håller i framtiden. Vad tror ni är orsaken till att fler och fler resonerar så här? Och vilka konsekvenser kan det få för samhället om många unga väljer bort traditionella jobb och karriärvägar?

1 gillning

Tror många ser för mycket på tiktok.

34 gillningar

Är det verkligen ett reellt problem? Att man väljer bort traditionellt arbete? Känns som de allra flesta kommer inse att de inte har ngt val i praktiken..

dock tycker jag inställningen hos unga (vet dock inte hur verklighetsförankrat det är men jag delar din uppfattning om att man får sådana signaler iaf) är intressant och hur det kommer påverka deras ekonomi och yrkesliv i framtiden.

1 gillning

Alltså, man jobbar väl i första hand för att få lön, inte för att få ”pension och trygghet”. Får man inte det senare skulle jag säga att det är staten snarare än ”arbetslivet” som man bedragits av.

9 gillningar

Stabila karriärer och heltidsjobb är allmänt hotade av utvecklingen inom AI och andra tekniska framsteg som förändrar hur arbetslivet ser ut.

Jag skulle inte säga att det är unga som väljer bort något än så länge. Faktum är ju att dagens unga, hur de än ska definieras, snarare suktar mer efter trygghet och konservatism än tidigare generationer.

Förståeligt.

Sen stämmer det nog att unga har en pessimistisk syn på tex det svenska pensionssystemet och vad det kommer leverera i praktiken om 40 år. Hur väl den synen kommer stämma med verkligheten när det är dags kan diskuteras. Men om något borde det snarare leda till ännu högre sparsamhet och försiktighet på arbetsmarknaden.

9 gillningar

Det gjorde jag också både innan och efter att jag började arbeta men man har inte så mycket val om man vill vara lösningsorienterad och inte leva på bidrag.

Personligen kommer jag inte att behöva jobba mer än 20 år om jag inte vill och då har jag i alla fall lyckats kapa det ofrivilliga arbetslivet itu.

Jag vet inte om jag tycker att arbetslivet specifikt är en scam men all onödig konsumtion folk håller på med är en scam där tid byts mot saker av lägre värde.

14 gillningar

De flesta unga jag känner vill inte jobba ett traditionellt arbete för att man har sett vilket ”tråkigt” liv de äldre har med skulder, lite fritid och relativt begränsad inkomst.

Samtidigt finns det massvis med företag som har svårt att hitta ung kompetens då de yngre hellre står utan inkomst än att ta ett 9-5 jobb. Tror detta problem kommer bli större än vad vi ser på sociala medier. Det bildas en hel generation av människor med helt annan inställning än vad vi är vana vid.

2 gillningar

Så hur livnär sig dessa personer? Har de väldigt rika föräldrar? Går de på soc?

13 gillningar

“Alla” vill väl bli youtuber eller Tiktokare idag. . .men undrar hur många som lyckas att leva på det egentligen?
Influenser är väl många ungas dröm”jobb” idag. . .

Svar till jolt1: Ja men precis - hur många lyckas i verkligheten? Och alla de som inte lyckas (dvs den absoluta majoriteten): hur livnär de sig?

1 gillning

Jag tror många av de som märks lever delvis på sina föräldrar ja, åtminstone om man ser till unga vuxna som bor hemma, men också alla som får en bra slant “att börja livet med” (shoutout till delar av RT-föräldrarna! :wink: ).

Jag tror också att hela hetskulturen med snabb/direkt belöning/resultat är en stor bov i dramat. Att skaffa ett jobb är garanterat många sugna på och kan tänka sig att arbeta, men att som 20-åring fundera över en pensionsdag femtio år senare kan jag förstå inte lockar någon.

Jag får väl tillstå att trots många insikter som förvånansvärt klok tonåring så var inte pensionen med min prioriteringslista.

6 gillningar

Folk har väl aldrig i historien älskat att jobba? Klart som fan man hellre degar i soffan och kollar netflix.

Jag tror inte fler resonerar så nu än förr.

Och jag tror inte hellre fler lyckas välja bort traditionella jobb

Försumbart få som kan livnära sig på att vara tiktokare

4 gillningar

Kollar man på intresset av alternativa inkomstkällor såsom dropshipping, sociala medier, trading, AI, sälja kurser osv har det exploderat senaste åren. Självklart kommer inte alla lyckas men kommer alltid finnas personer som tjänar mer på nått år än vad gemene man gör under hela sin livstid. Oftast är det ju dessa människor som syns och skapar inspiration till de yngre som tar efter.

Troligtvis kommer dessa branscher/vägar till frihet bli trånga då många försöker. Men samtidig vet man att många yngre hellre försöker/sitter hemma än att sätta sig på ett kontor 8h/dag.

Är inte allt detta bara ett annat ord för det klassiska starta eget? Som alltid funnits. Få av mina gamla klasskompisar sitter på kontor idag. Och vi föddes på 80-talet

5 gillningar

Starta eget kan du göra i alla branscher. Tror det mer handlar om att tjäna pengar online som är stora lockelsen. Gå till ett kontor eller lager existerar inte för de yngre längre

Kan säga att hemma hos oss där det syns hur mycket jobb det är, ligger det inte på topplistan :laughing::see_no_evil_monkey:

23 gillningar

Är det något du ser i din omgivning? Upplever det inte från de 15-åringar jag träffar. Många tvärtom sugna på allt från militärtjänstgöring till studier, jobbar extra med både servering och restaurang. Anekdotiskt så klart.

15 gillningar

Så ser min bild av unga i bekantskapskretsen också ut. Ambitiösa och skötsamma generellt sett.

Jag kan däremot tycka att de kanske oroar sig lite för mycket om framtiden. Visst oroade vi oss på 80-90 talet också - fanns mycket att oroa sig för även då - men istället för att deppa så festade vi för man visste ju inte hur länge chansen gavs. #Party-like-its-1999 :joy:

Exakt. Det började väl formas någon obskyr tanke att det fanns något som hette pension strax efter 35 när man blivit utsatt för sin första rångivare :sweat_smile:

7 gillningar

Alla vill byta till sig tjänster från andra. Alltså behöver de ha inestående gentjänster de kan byta bort. Förut fanns det i princip en väg att gå för de allra flesta. Ta ett heltids jobb och bli där, möjligen bli bättre och avancera inom ditt område.

Idag har det öppnat sig fler möjligheter. Det är vanligare att starta eget. Byta jobb eller inriktning genom livet. Det är inte självklart att bli kvar vid det första man fick tag i direkt efter skolan. Det är bra att folk ser detta och lättare kan byta till något de finner intressantare eller som omgivningen finner mer värt att byta till sig, istället för att se sig om inlåsta på sin arbetsplats och bittra över att just det jobbet är dåligt betalt.

Sen har det troligen ända sedan stenåldern funnits de drivna som vill göra saker för andra ihop med andra och därför fått mycket gjort och mycket gentjänster tillbaks från andra i form av hjälp när de blivit sjuka, gamla eller på annat sätt behövt det. De har haft välfärd. Och det har funnits dem som tycker att hjälpa andra mot deras gentjänster är slaveri, undvikit det för att gå hemma och bara se om sin egen hydda istället. De har såklart inte fått så mycket gentjänster tillbaks när de behövt dem. Vilket de säkert också alltid tyckt varit orättvist när de sett hur mycket thjänster grannen fått.

Idag ges dessa gentjänster i form av pengar som man kan byta till sig tjänster för vilket gör tjänsterbytet lite abstrakt för många. De ser bara tjänsterna utan att förstå att det finns ett gen- före. Vissa tror därför att delta i utbytet av tjänster är en scam. Och de där som inte vill delta har förut varit en minoritet som övriga byn tittat snett på. Nu har de som alla andra möjligheten att söka likasinnade och basunera sitt budksap på internet vilket kan göra den synvinkeln mer populär. Eller iallafall upplevas så eftersom de blir högljuddare.

Jag tror det är vår uppgift att bidra till kunskapen om vad pengar och välfärd är och hur det kommer till. Och försöka få de unga att hitta var de kan och vill delta på ett sätt som belönar dem.

5 gillningar

Stämmer in med flera andra här: är det verkligen så? Min bild av dagens ungdomar är att många är präktiga och skötsamma, men att det blivit svårare att landa en trygg anställning som ung, och rörligheten är större. På en rak fråga om man hellre skulle vilja göra något annat än att jobba kanske flertalet skulle svara ja, men det gäller väl många vuxna också? Att drömma om ett liv med mindre krav och måsten är nog inte specifikt för nutidens unga generation. Att drömma och göra är två skilda saker. Med det sagt så även om modern företeelser eller teknisk utveckling (typ AI) ändrar arbetsmarknaden som vi känner den behöver det nödvändigtvis inte vara av ondo. Förändringar kan vara bra.

4 gillningar