Hur sprider ni riskerna i informationsintaget?

Hej
”Alla” här på forumet känner väl till mer eller mindre att man ska sprida risker och inte lägga alla ägg i en korg med mera. Men hur tänker ni med informations intaget?
Här på forumet blir det ju lätt en lite ekokammare pga att vi alla är här för att vi gillar Jans pod/blogg. Men i övrigt youtube och alla andra sociala medier bygger ju algoritmer för att vi skall stanna kvar så länge som möjligt på plattformen. Och där med matar oss med samma typ av information.

Hur säkerställer ni att ni fåren så differentierad bild av världen och kanske information kring ekonomi som möjligt?

Kom gärna med förslag på vart ni breddar eran syn på det ekonomiska läget och världen.

Mvh Henrik

6 gillningar

Mycket intressant och högaktuellt ämne i dagens läge! Själv är jag mycket självmedveten om filterbubblor såväl politiskt som ekonomiskt och socialt.

Såhär ser min diversifierade portfölj ut…

Politik: Konsumerar Cornucopia, SVT och Omni på daglig basis. I övrigt diverse politiska podcasts med politiska inslag så som Det Politiska Spelet, Hur Kan Vi?, Wall Street Journal.

Ekonomi: Rikatillsammans (såklart), Cornucopia, Ben Felix och hans podcast Rational Reminder, EFN Marknad, Omni Ekonomi, Scocconomics, Freakonomics, Kapitalet, Democracy at work, Henrik Jönsson, Direkt Studios.

Och massor mer jag inte kommer på här. Så allt mellan kommunism (Scocconomics, Democracy at work), mainstream finansmedia och i princip libertarianism/liberalism (Cornucopia, Henrik Jönsson).

2 gillningar

Det finns inga balanserade medier så man måste skapa sin egen balans genom att höra flera sidor.

Därför kikar jag in ibland på: Fox News och Fox Business.

2 gillningar

När det gäller det mer makroekonomiska (som ibland tangerar det mer mikroekonomiska) är Ekonomistas en bra och seriös blogg av forskare.

Det är en viktig fråga du ställer och något jag tänkt mycket på. Men jag har ingen riktig strategi för att motverka det, märker jag - troligen en bra ide att utverka en sådan - tack!

Jag lyssnar sporadiskt på poddar från politiska fiender men tyvärr tror jag inte att det är så enkelt som att bara exponeras mot andra synsätt: jag märker att jag själv snarare blir arg än att ta in andra perspeltiv, så jag tror det måste åtföljas av ett öppet mindset också, och där ligger nog utmaningen för mig.

Här på RT tycker jag ändå att andra perspektiv finns. Alla som hörs på forumet tycker inte likadant alltid och min upplevelse är att avvikande röster inte tystas så ofta. Jan har ju också en uttalad strategi att inte bara släppa fram likasinnade, och det tycker jag också efterlevs.

2 gillningar

Jag tror inte på att lyssna på info från mediahus som Fox News då dom far med för mycket falsk information. Det är viktigt att ej ta in falsk info eftersom vår hjärna ej har förmågan att skilja på verklig och påhittad info.

Jag försöker att ej vara för sverigebetonad. För nyheter läser jag dagligen the guardian (uk med internationell prägel) the new york times och i sverige DN (kanske mest för att hålla koll inte så mycket för analyser). Lyssnar på många olika poddar såsom alternative radio för att väga upp de tämligen nyliberala etos som NYT har. Även der spiegel läses ibland.

Tycker svensken överlag ska försöka undvika sin sverigebias. Svt är exv en del av totalförsvaret…

Har själv ingen data på vilka mediahus som producerar mest fake news men Fox News behövs för att avslöja CNN:s fake news. (Kolla tex på Koi fish controversy https://www.youtube.com/watch?v=aDDvoI7JGuw). SVT har ju en extrem förmåga att hitta vänsterfolk på gatan och generellt producera snyfthistorier.

Oavsett om det är falsk information ser jag en poäng i vilken information som går ut till massorna för att förstå flocken.

2 gillningar

Slutade läsa SVT Nyheter.
Läser Omni nu. Tråkigt att artiklar i ekonomidelen är bakom betalvägg. Men sen jag blev indexföljare bryr jag mig inte så mycket om ett visst bolag slog förväntningarna eller inte.

1 gillning

Men om ni får info via Omni är det ju någon annan som ”sorterar” information åt er. Är ni inte oroliga att det skall filtreras bort information som ni vill/bör ta del av?

Och SVT nyheter läser jag nu men det har oxå blivit mer och mer ”klick fiskning” med bra rubriker som gör att man skall läsa om något hemskt eller otroligt.

Alla nyheter går ju alltid igenom något slags filter och svårt att få helt objektiva nyheter eller information oavsett vad det är.

Jag tänker att man inte skall fokusera för mycket på en och samma informationskälla. Även om det är svårt kanske.

Jag har haft perioder där jag plöjt nyheter på Reddit/Flashback/Forum/internationella nyhetssidor etc för att inte missa nåt. Tar väldigt mycket energi/tid, men inget som gav mig glädje. De största nyheterna brukar ju inte heller vara så roliga (opposition som blivit dödad, klimatet är åt helvete, nån i din stad har blivit skjuten/våldtagen, etc etc). Då är det roligare att skumma Omni en minut, och sen spendera resten av tiden med familjen, eller här på forumet om familjen är tråkig :slight_smile:

Tycker att Wikipedia ” In the news” brukar kunna ge nyheter som västmedia missar. Brukar kunna vara intressant att skumma igenom.

Läser i princip inte nyheter längre. Så ofta man ser rena snevridningar att det är skrämmande. Tom från seriösa aktörer som svt t.ex.

Gräver nästan alltid efter motsatsen när något påstås istället och utgår från att allt jag läser är falskt. Brukar vara mycket lättare att gräva ut en nyanserad bild då. Ofta brukar man hamna i en situation där man misslyckas med att hitta fel tillslut. Då är man i alla fall relativt nära sanningen.

3 gillningar

Senaste tiden genom att mest plugga ur all ekonomi information. RT och någon enstaka pod/nyhetsbrev får hänga kvar. Satsar istället på att läsa och lyssna mer om historia och dokumentärer. Känns som att man lär sig mer på det sättet.

Blivit sjukt uttråkad på alla hype kring vad man ska köpa (det mesta är reklam), om börsen och världen som strax ska gå under, alternativt om goldie-lock ekonomi 2.0 som stundar … yada yada yada.

Jobbar systematiskt med min egen ekonomi. Allt annat är ovesäntligt :slight_smile:

1 gillning

Lyssnar också igenom “hur kan vi prata om” efter jag kom ikapp rika tillsammans. Kände Navid genom vårt gemensamma engagemang i Elevorganisationen när vi var Kidz. Vi träffades på Tjörn 99 första gången. Då var han en liten skejtare och jag var en dräggig, långhårig trallpunkare.

Tillbaka till ämnet.
Jag försöker läsa någon skvallertidning, lokala nyheter samt massor av konstigheter som sprids via sociala medier. När ett ämne aktualiseras för mig försöker jag nörda ner mig i olika riktningar, om jag inte hittar någon som gör det åt mig. (Rika tillsammans) :grin:

Svt har blivit extremt mycket click bait och random filmer som de snor från reddit och liknande. Fattar inte att vi betalar skatt för tramset.

Skulle påstå att jag konsumerar rätt lite nyheter numera…svårt att hitta opartiskt och det allra mesta påverkar inte mig ändå. Läser lokaltidningen ibland men det mesta ligger bakom betalvägg. Visst har jag råd att betala men man blir ju inte av med reklamen så då får det va för min del.

3 gillningar

Ett exempel på nyhet: Populär guvernör i New York anklagas för sextrakasserier - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Denna nyhet är väl ungefär ett halvår gammal för någon som lyssnat på andra medier. Nu när han är “prickad” går public service ut med den. Spekulerar: Om det vore en republikan så hade detta kablats ut långt tidigare.

Jag vill minnas att de pratade på Nordegren & Epstein om det där för bra länge sedan. Nordegren är ju väldigt intresserad av amerikansk politik. Har du sökt tillbaka i arkivet och sett hur/om det nämnts i andra program, eller är ovanstående bara din känsla av läget?

Ja det är känsla som mejslats ut under många år av ha P1 igång non stop. Men du hade rätt - man har pratat om det en gång.

Hittar även rnassa artiklar från tidiga mars hos svt

I det här fallet köper jag inte att det är särskilt filtrerat.

Det var uppfriskande att se. Tack.

1 gillning