Placering underhållsfond

Önskar lite input kring placering av pengar jag kommer behöva inom 5-10 år.

Har ett sparkonto som jag använder som “underhållsfond” för huset. Pengarna här är alltså öronmärkta för att användas till framtida investeringar, renovering och som buffert för större oförutsedda utgifter. Jag betalar in en del varje månad och räntan är i skrivande stund 2,7%.

Men nu har det samlats en hel del däri, så pass mycket att jag realistiskt sett inte kommer behöva nyttja mer än en liten andel årligen. Men hanteringen med att jaga sparräntor och flytta stora summor mellan alla specialbanker är rätt tråkigt göra (och lite nervöst).

Jag önskar därför flytta över allt till en ISK/KF och lägga på någon sorts räntefond/-ETF. I samma veva skulle man kanske även kunna få till lite mer avkastning.

Det jag funderat över är:

1. Allt in på AMF korträntefond - rätt och slätt
  2. Allt in på AMF långränteräntefond - rätt och slätt men mer risky?
  3. Allt in på XACT Obligation ETF - rätt och slätt men mest risky?
  4. Bygga räntestege med “bulletshares corporate” - företagsobligationer i en “fixed maturity ETF”. Lite mer risk och kostnader (valuta och courtage) men å andra sidan möjlighet till lite högre utveckling som kanske gör det värt?

Räntor är inget jag sysslat med, så är lite osäker på vad man ska gå på här.
Tänkte höra om någon mer har liknande upplägg och vad de i sådana fall nyttjar?

#ränta #bulletshares #ibonds #räntestege

Spinner vidare för mig själv i hopp om att någon kunnig hänger på:)

Efter lite funderande och modellerande kommer jag fram till att följande upplägg vore bra för vår underhållsfond:

Behov Fond
Fond 1 “Behov 0 år” AMF Räntefond Kort
Fond 2 “Behov 3 år” Spiltan Räntefond Sverige
Fond 3 “Behov 5 år” Storebrand High Yield
  1. “Behov 0 år” - placering för pengar som jag bedömer kommer behövs inom ett år, för kommande utgift eller bara som buffert om diverse grejer pajar.
  2. “Behov 3 år” - placering för pengar som jag bedömer kommer behövs för sådant vi planerar göra om 2-4 år.
  3. “Behov 5 år” - placering för pengar som är på “tillväxt”, men där jag ser ett tydligt framtida behov. T.ex. takbyte, ny värmepump etc. D.v.s. inte helt bekväm med aktiefonder.

Jag tänker mig att placeringarna fylls på från minst risk till mest, och de mer riskabla fonderna får enbart pengar när “föregående” fond är fylld med X kr.

Det jag försöker åstadkomma är analogin räntestege med rörliga och låsta sparkonton, men vill helst slippa jobbet med sparkonton.

Någon räntekunnig som tycker jag gjort bort mig i tänkandet? Eller kanske i valet av fonder? Tycker det är svårt att förstå vad som är vad i räntefondernas information, då de inte är helt tydliga i terminologin.