Jag försöker lära mig om olika sparformer nu när jag har lite kapital att tala om.
Jag har i dagsläget ett placeringskonto hos Handelsbanken, jag har haft det sedan i Mars och räntan har varit bra. Skatten dras var tredje månad.
Jag har börjat fundera på om det är bättre att ha ett ISK istället dock, dels för att pengarna inte är låsta i tre månader, om det skulle hända något, och också för (om jag har förstått det rätt) att det dras skatt en gång om året.
Min bankman är lite omöjlig att få tag på i nuläget så om någon skulle vilja ge mig lite input så vore jag tacksam.
Du behöver ett konto där man kan köpa en billig global indexfond 0,3% avgift ISH om du hittar billigare så bra. Fråga inte en bankman, de är kriminella. De tar säkert en avgift för att borsta tänderna på morgon.
Det verkar som att du missat att det är en enorm skillnad mellan de två sakerna du diskuterar, eller egentligen att du jämför två saker som inte är samma sak.
Placeringskonto (vanligtvis kallat fasträntekonto) är ett sparkonto (en tillgång) där du inte utsätter dig för någon risk alls. Det är en tillgång som inte ger någon egentlig avkastning heller, dvs ditt kapital växer inte när du tar hänsyn till skatt och inflation. I princip är det bara ett sätt att förvara dina pengar i väntan på framtida konsumtion.
En ISK är en skatteteknisk behållare av tillgångar. På ett ISK investerar du pengar i tillgångar med högre förväntad avkastning än ett sparkonto (dvs man har en förväntan om att kapitalet ska växa). För att kunna få en förväntad avkastning måste man dock utsätta sig för risk att kapitalet minskar under vissa perioder. Möjlighet till högre avkastning betyder högre risk. Typiska tillgångar är aktiefonder och räntefonder (dvs obligationsfonder)
Att ha kapitalet i en ISK men placera kapitalet i en tillgång där man inte utsätter det för någon risk kommer skattemässigt bli ungefär samma eller t.o.m sämre som att ha kapitalet utanför en ISK och betala 30% skatt på kapitalvinst (dvs sparränta i ditt fall) (med specialundantaget att mindre ISK med belopp upp till 150k kommer skattebefrias 2025, och upp till 300k från 2026)
Tänk dock på att beslutet kring ISK-skatten klubbas först på fredag nästa vecka. Så även om sannolikheten är hög för att den införs, så är det inte fastställt än.