Plånbokstermen för kryptovalutor är missvisande

Att krypto-appen kallas plånbok skapar missuppfattningen att man har kryptovaluta i sin egen dator/mobil. Folk är ju vana med att en plånbok lagrar pengar, och många tror därför att en kryptoplånbok lagrar kryptovalutor. Men kryptovalutor lagras i konton på blockkedjan. Plånboken är egentligen en konto-app.

Blockkedjan är ett decentraliserat bokföringssystem, och inom bokföring (accounting) använder man konton (accounts). Även om det inte är normala konton är det i princip ett kontobaserat system. Plånboks-appen är en konto-app och plånboksadresser är kontoadresser.

Att förstå detta har betydelse för säkerheten. Plånbokens återställningsfras (seed phrase) är en nyckel till kontot. Om andra får tag på nyckeln kan dom tömma kontot, även om dom inte har tillgång till datorn där din plånbok finns. Att skydda nyckeln är därför viktigt. Dem som tror att kryptovalutan lagras i plånboken har svårare att förstå detta, och kan få ett felaktigt säkerhetstänk med fokus på att bara skydda plånboken. Vissa förlorar sin kryptovaluta när dom råkar avslöja nyckeln men förstår inte vad som händer: ”Hur kunde någon tömma min plånbok? Det är omöjligt! Jag har ju plånboken i en krypterad laptop som är inlåst i ett kassaskåp!”

Det är möjligtvis ett olyckligt ordval, men samtidigt hur mycket skiljer sig detta (i en ”normal” persons ögon) från en vanlig bank-app? Folk förstår att tillgodosaldot de kan se i sin bank-app inte lagras i telefonen heller, utan i bankens system.

Att man inte ska dela sin seed phrase med någon är extremt basic. Man ”råkar” inte bara skicka sin seed phrase till någon. De flesta bedrägerier handlar om social manipulation eller rena virus i kombination med heta plånböcker, i ovanligare fall gamla kontrakt man blivit mer eller mindre lurad att signera.

Ska tilläggas att jag inte rekommenderar någon att syssla med krypto eftersom det bara är en enda stor pump and dump, men detta med plånböckerna är minsta problemet.

Ja det är svårt när nya tekniker kommer och man försöker förstå och beskriva det med termer och så om sådant vi redan har, förstår och använder.

Plånbok gör atr det är lätt att förstå vad dess syfte är för någon som inte vet vad det är eller handlar om..

Att din seed phrase, **är** dina bitcoin är ett mycket svårt koncept att greppa på två sekunder.

Däremot kan jag tycka att om man presenteras med nyckelfrasen, och det alltid framgår att det är dödsmördarviktigt att spara den offline, nedskriven och dold pga det är nyckeln till ditt konto och att om man inte gör så eller visar den för någon kommer man förlora allt - så kanske man får skylla sig själv om man visar eller ger den till någon.