Mitt första inlägg på forumet, hoppas detta hamnar på rätt subforum.
Jag handlar enbart amerikanska aktier inom tisdsramen av intradag till ett par veckor (daytrade, swingtrade). Vilket innebär ca 100-600 transaktioner per år.
Jag funderar på vilken nätmäklare som är lämpligt konstadsmässigt mellan Degiro och IKBR, eller om ni har andra förslag.
IKBR
courtage 1 usd
växling 2 usd (ett tillfälle)
30% skattvinst
Degiro
courtage 0.57 usd
växling 0.25% + 10 usd (ett tillfälle)
ISK skatt (ca 1% av kontot per år)
Exchange connectivity 0.25% eller 3 usd/år
Verkar som att kostnaden för IKBR alltid kommer vara högre så länge man har en vinst över brytpunkten, I övrigt högre på degiro ISK. Har dock funktioner som mer advancerande ordertyper, dra av skatt vid förslust och blankning på amerikanska aktier.
Vad har ni för erfarenheter av dessa eller diverse plattformer när det kommer till day/swing på amerikanska aktier? Vad föredrar ni kostnadsmässigt? Är ISK överlägset? Funderar på varför vissa traders exempelvis Kristjan Kullamägi inte föredrar ISK.
Jag har testat båda plattformerna och upplever inga problem med UI, men tänker mer på kostnaden över tid.
Varför vill du inte bara använda dig av Avanza eller Nordnet?
På Avanza kan du köpa till livekurser på amerikanska börser. Courtage beror på din klass och går från 0,25% till 0% beroende på hur mycket du vill köpa/sälja vid varje transaktion. Minsta courtage går från 1 till 99 SEK. Handlar du i lärandet av 40000 per transaktion är faktiskt Handelsbanken billigare.
Valutaväxling är 0,25%.
Så för mig verkar det som om de alternativen du kollar på är dyrare än Avanza/Nordnet/Handelsbanken?
Tack för respons, har tidigare använt avanza med upplever att courtaget / valutaväxlingen blir kostsamt vid frekventa köp. I mina alternativ är det totalt ca 5-10 kr per köp, oberende storlek, utan någon kostnad för växling.
Givet det du skriver har både IBKR och Degiro högre kostnader för valutaväxling än de svenska alternativen? Vid köp över 7500 blir det någon krona billigare på IKBR, annars blir det dyrare där. Samma med Degiro som tydligen tar 10 USD extra.
Därför jag inte kan se hur det är billigare än enbart 0,25% som de svenska alternativen har? Hur får du bort kostnaden för valutaväxling?
Precis man sätter in i sek och växlar sedan hela innehavet manuellt till USD via dem. Du skulle rekommendera att man har ISK vid denna typ av omsättning, rent skattemässigt? Inväntar på att K4 också kommer bli en huvudvärk.
Om du förra kalenderåret har kapitalinkomster som ska beskattas med 30% reavinstskatt. Då kommer du behöva deklarera dem i maj detta året på en K4 blankett.
Då blir den skatt du ska betala för förra året snabbt högre än den preliminärskatt din arbetsgivare betalat in för din tjänsteinkomst.
Om din restskatt då är över 30k kronor kommer du behöva betala ränta på den skatteskulden from imorgon. Räntan stegas upp nån gång också tror jag.
Så även om du deklarerar först i maj, kan du behöva betala in skatt redan idag. Eller betala räntan fram tills du betalar in.