Plattform för förmögenhetsöversikt

Ja. ett annat problem med molntjänster är ju att man får lita på vad de säger att de gör, det finns ju i princip ingen möjlighet att faktiskt veta att de inte bara fabulerar.

Enligt mig så finns det bara ett sätt att faktiskt kunna lita på tredjepartstjänster och det är att det blir ett krav att finansinstitutioner ger möjlighet att skapa segregerade inloggningsdata som enbart kan användas för att läsa data. Hos IBKR tex kan du definiera “flex queries” som man kan köra med en nyckelsträng som enbart får tillgång till precis de fält som du väljer. Problemet är väl att det inte finns så stora incitament för banker etc att tillhandahålla såna tjänster, och om alla ställen uppfinner sina egna system för detta så blir det ju väldigt mycket jobb att integrera i tredjepartstjänster.

Edit: Det verkar finnas ett europeiskt initiativ som heter PSD2, men det är oklart för mig om det ger tillgång som jag menar ovan eller om det bara är att “auktoriserade” aktörer kan tillåtas att initera betalningar från ditt konto. Jag hittar inget om att man kan ge enbart lästillåtelse och dela ut det till vilka man vill.