Hej jag har en undran, jag kör GBP efter 2021 ombalanseringsversionen. Är PLUS Fastigheter Sverige Index fonden istället för guldet en vettig idé?(jag kör utan guldet nu) Tanken i grunden är ju 10% guld. Om ovan fond är ett bra substitut, skall man då köra 10% i den eller 5% och lägga 5% i ngn av de andra fonderna? Tacksam för svar #fundersam ![]()
Guld och fastigheter borde, så vitt jag förstår, kunna fylla ungefär samma funktion i en portfölj. Men en fastighetsfond är inte riktigt samma sak som fastigheter. Fastighetsfonden investerar inte i fastigheter utan i fastighetsbolag, som sedan i sin tur investerar i fastigheter. Nackdelen med bolagen är att de i allmänhet jobbar med hög belåningsgrad. Om du vill ha fastigheter för att skydda mot inflation är det inte säkert att bolagen fyller samma funktion eftersom ökande inflation kan förmodas hänga ihop med ökande ränta vilket drabbar bolagen. Ökad ränta kommer säkert också slå mot fastighetspriserna, så bolagen blir dubbelt drabbade.
P.S. För mig är GBP=brittiska pund, men av din fråga framgår att det är en TBF för någon sorts portfölj, men jag har alltså svarat endast angående guld/fastigheter utan att veta vad portföljen innehåller i övrigt.
Skulle inte jämställa guld och fastighetsfonder. Finns stora skillnader mellan tillgångsslagen var gäller risk, korrelation mot andra tillgångsslag samt motpartsrisker.
Hur kommer det sig att du avstår guldet?
Jag avstår nämligen guldet själv och i mitt fall beror det på att det enbart finns i form av Etf:er vilket gör månadssparande krångligare. Jag kör istället med en råvarufond, dessa kostar ju dock betydligt mer i avgifter tyvärr men känner ändå att det är ett bra kompliment till portföljen.
Jag tror risken är hög förfallande fastighetspriser om räntan stiger (om inflationen inte minskar).
Guldet är i perioder i positiv trend, troligen p g a spekulation, priset stiger när många vill köpa Guld.
Känns spekulativt.
Reala tillgångar, inte bara fastigheter, anses ofta vara bra för att skydda portföljen mot inflation, så jag landade i Prior Nilsson Realinvest.
Den står för 9% i min portfölj.
Jag avstår av samma skäl som dig ![]()