Plus småbolag, delvis fond i fond?

Hej! Fonden plus småbolag sverige inkluderar delvis fonden plus mikrobolag sverige. Innebär det delvis dubbel avgift, någon som vet?

Plus Småbolag består till 4,78% av Plus Mikrobolag Sverige Index. Jag antar att det är ett smidigt sätt att få med även de minsta bolagen som är börsnoterade i fonden.

Enligt Avanza är den totala avgiften för Plus Småbolag 0,44%, jag kan inte tänka mig att avgiften kan vara högre än så. Avanza redovisar alltid alla kostnader i den totala avgiften. Avanza skriver så här:

"Viktigt att veta om Total avgift

Vi väljer att visa upp totala avgiften, där alla fondens kostnader och avgifter ingår. Många andra väljer att bara visa upp den årliga avgiften och i den ingår inte transaktionskostnader eller eventuell rörlig avgift. Det gör vi just för att det ska vara så transparent som möjligt vad en fond förväntas kosta dig.".

Intressant fråga. Även Alla Bolag har drygt 1% Mikrobolagfond. På Nordnet kostar alla bolag 0.2%. Är det totala avgiften?

@PLUSfonder kan ni klargöra?

Det har de redan förklarat en gång innan och det finns inga extra avg. Varför skulle det kosta extra om man lägger det lite i paket då det är samma fondbolag och gör det smidigt bode för sig sjöäva och kunden. Det vad du ser total avg det är det som du betalar ingetting annat. :raising_hand_man:

Det kostar redan extra med transaktionskostnader mm. Förvaltningsavgiften är för förvaltning. Om specifika innehav har en avgift är det faktiskt mer rimligt att anta att de kostnaderna är extra.

Varför skulle något kosta extra om du tar tex 40 aktier mikrobolag i ett paket som de flyttar andelar istället för att dela de 40 aktier separat? Det kostar lika mycket i transaktions kostnad. Då blir det 0,40% förv avg + 0,04% i transaktionen
Men orkar inte förklara mer du kommer få svaret i från fondbolaget :joy::raising_hand_man::+1:

1 gillning

Den som söker skola finna. :slight_smile:

4 gillningar

Underskatta inte finansvärldens förmåga att sko sig på oinsatta småsparare. Det är väl klart att det kan kosta extra beroende på hur fonden ser på den positionen. Det är väl jättebra att man är observant och tänker på sådana saker.

Oerhört navivt och förnedrande respons Jacke. Du kan bättre än så.

Hoppas att du läser svaret :+1::raising_hand_man: som @Fotbollsgras har postat. Konstigt att du har missat det när plusfonder svarade på samma fråga :raising_hand_man::thinking:. Ok det var dec 2020 då kan jag tänka många var inte här på RT :+1: . Jag svarade att det var inga extra avg i detta fallet

Eftersom de svarande på din tråd, varför länkade du inte tråden istället? Tycker du gräver dig djupare i oförskämdhetsgropen nu.

Måste man länka allt när man ändå vet svaret? Orkade inte leta trådar som är 3-4 år gamla. :joy:
Det blir lite fel när man har hängt här i 10 år och sedan kommer upprepade likadana samma frågor ganska ofta. Men skrev tydligt ni kommer få svaret igen ifrån plusfonder om man vill lita på de . Då många är lätt misstänksamma på allt här inne i forumet :raising_hand_man::joy: