Gillar nulägesanalysen ![]()
Ser en svårighet med att blanda ”nulägesanalys/bild” dessutom vid ”random startpunkt” med ”lååååångsiktig målbild”![]()
Implicit indikerar det ett ”statiskt liv” under hela tidsperioden. Dvs att livet/utgifterna/önskemålen/behovet är samma över en stor del av livet när man börjar blicka mot dubbel förmögenhet, hur det ser ut vid 69års ålder osv.
Grovt kan man se livets vuxenfaser:
1 Ev studietid/flyttat hemifrån
2 Arbete/boende som enmanshushåll
3 Parhushåll utan barn
4 Familjefas, dessutom med ev omstart med ny familj vid separation osv. Deltid, Vab, jobb- och bostadskarriärsdags parallellt
5 Utflugna barn men jobbar fortfarande
6 Pensionär
De här olika faserna ger enligt min erfarenhet (58år) väldigt olika förutsättningar, dessutom svårt säga när det sker och i viss mån hur länge de pågår.
Många underskattar nog hur stor skillnad ”livet” gör för ens ekonomi. Så långtidsprognoser utifrån nuvärde med random startpunkt blir extremt svårt. Där man då blandar input på i vissa fall delar av procet med mängder av tillhörande parametrar med väldigt OKÄNDA MEN VANLIGA faktorer som i sin tur kan slå 50-100%.
Personligen gillar jag därför mer ”glidande skalor” tänk färger som skiftar. Typ hur ser ekonomin ut representerat av en färg. Nackdelen är att det förtar matematiken och exaktheten med siffrorna men fördelarna är att det highlightar osäkerheten i prognosen.
Ett annat alternativ kan vara att försöka väga in vuxenfaserna på något sätt i modellen. Så är man DINK så är det en startpunkt med en algoritm och långtidprognos. Är man tonårsföräldrar en annan startpunkt/algoritm osv. Sen behöver man ändå anpassa/hantera algoritmen om man bildar familj i 25års åldern eller i 40års åldern osv.
Tror största ”noggranheten med omfattande komplexitet” ligger ungefär när barnen är tonåringar som hos dig @janbolmeson
Då är ganska mycket ”känt&hänt” men ändå ligger 69 år långt fram och mycket kan ännu påverkas. För en 27 åring är det extremt okänt och osäkert. För en 58åring som mig är det mest bara hur långt pensionärslivet blir som är den okända faktorn i övrigt är det mesta ganska stabilt/känt.