Det finns många sätt att skaffa en relativt ny/helt ny bil på idag. Vi pratar om bilar i spannet mellan 300-600 kkr klassen som är antingen helt nya eller gått några mil (under 7000 mil som exempel).
Finns det statistik på vilket sätt är det mest populära att finansiera en sådan bil på idag?
Privatleasing? Företagsleasing vid eget bolag? Cash? Billån utan restvärde? Billån med restvärde? Förmånsbil? Annat?
Är utgångspunkten här att det vanligaste (”populäraste”) sättet att finansiera köp av dyrare bil också skulle vara smart eller fördelaktigt på något sätt?
Tidigare har det ju varit vanligt att utöka bolånet för att köpa bil. Det har såvitt jag förstår blivit svårare. Samtidigt finns det en del banker som inte begär in några detaljerade underlag för ”renoveringen”. Det bör alltså fortfarande vara teoretiskt möjligt att finansiera detta via bolån. Det går dock förmodligen inte att göra regelmässigt men ett bilköp under en tioårsperiod borde vara realistiskt.
Ovanstående bygger förstås på att den dyrare bilen är en bit av en ”helhetslivsstil”. Det är alltså inte en isolerad penisförlängare kombinerad med hyresrätt i Rinkeby (inte ovanligt faktiskt) utan en accessoar som står framför bostaden i motsvarande prisklass. Ett jobb som kan bära ett bolån på några miljoner ingår förstås också i paketet.
Ovanstående lösning är det jag skulle uppfatta som någorlunda smart men jag tror inte att denna grupp syns i statistiken. Ur bilförsäljarens perspektiv har kunden ovan sannolikt köpt bilen kontant.
Tack. Det behöver inte vara det billigaste eller klokaste sättet. Utan det populäraste. Jag tänker mig att privatleasing inte alltid är billigast eller smartast, men säkert populärt?
Det var väldigt populärt när räntorna var låga. Nu vet jag inte riktigt, det ligger prismässigt ganska nära avbetalningen och kan man få fram en handpenning kan jag tänka mig att det blivit mindre populärt.