Portföljbygge utan hjärninfarkt?

Ny deltagare i forumet här!

Efter mycket om och men och research så ville jag försöka skapa en egen portfölj. Men hur gör man? Jag har läst igenom en hel del trådar om allvädersportföljer och vad som nästan kan beskrivas som börsautism.

Jag förstår mig inte på optioner och ränte sparande och är inte i den delen av mitt liv där jag behöver tänka på pensionssparande, så min portfölj bör bestå av enhel del aktier/ev. Lite tillgångar i form av typ guld kanske?

Hur bygger man en portfölj för nybörjare? Tips och råd uppskattas? Ska jag hålla mig till procentsatser som 60% fond 40% fristående? Vad ska man använda för broakerage osv? Måste jag ha 17 olika tillgångsklasser för att skydda mig mot alla möjliga typer av potentiella katastrofer?

All hjälp uppskattas!

Globalfond för framtiden. Sparkonto för tryggheten.

Hur fördelningen bör se ut, beror på din riskaptit och sparhorisont.

1 gillning

Basportföljen 100% aktier här på forumet är väl inte alltför svår att förstå sig på? … Kombinera med vanligt sparkonto eller en räntefond (finns tråd om det också) så är du klar. Alternativt kan du kolla denna guide som ger liknande alternativ men lite extra stöd i tankarna kring andelen aktier/räntor: Fee Fighters - Portföljförslag

2 gillningar

Allvädersportfölj? Du verkar ha hamnat på ett av de mer komplexa ämnena på forumet.
Börja här istället:

Grundfrågorna du bör ha besvarat för dig själv är bland annat:
Varför sparar jag? När behöver jag pengarna? Hur viktigt är det att i investeringarna inte tappat i värde? Hur tålig är jag för kraftiga svängningar? Hur mycket arbete vill jag lägga ner på mina investeringar?
När detta är besvarat blir det mycket enklare för dig att komma fram till hur du ska investera.

4 gillningar

Du behöver inte alls krångla till det så mycket som det kan låta ibald i vissa trådar.

En globalindexfond på isk för allt långsiktigt sparande. Ett sparkonto för kortsiktigt sparande och buffert.

Detta kan du ha på din vanliga bank. Du behöver inte byta bank eller starta massa olika konton på andra ställen.

4 gillningar

Varför använder du inte fonder i stället?

För att vara uppriktig, om du inte begriper dig på varken optioner eller räntesparande känns en egen aktieförvaltning som ett vågspel.

Kostnaden för Indexfonder ligger ju under 0,5 procent, samtidigt som du slipper en massa jobb. Risknåvån är dessutom lägre eftersom en fond (vissa undantag som Avanza Zero finns) oftast har mer innehav än vad du som privatperson har.

2 gillningar

Enklaste möjliga:

ISK-konto med 100% Global indexfond

Komplettera med sparkonto om du vill sänka risken

4 gillningar

Först och främst skaffa en buffert förslagsvis på räntekonto. Sedan öppna upp ett ISK i valfri bank eller nätmäklare och välj 100% global indexfond. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S, Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning