PPM ! Summering 2022

Hur gick det för er ?Så här gick det för mig på PPM !
Nådde iallafall målet på 20% :wink:
Nytt år och nya tag :ok_hand:

Grattis! Vilka fonder har du?

Har AP7 Såfa, vilket slutade i -10% för året

Som 46-åring har jag ett totalt värde på PPM-delen på 514 143:-

1 gillning

Tack! Har inte ap7-fonden , har aldrig haft den.
Jag väljer fonder själv , kör på energi fond för tillfället.
’ black rock world energi

Sådär, något sämre än AP7. Det har varit svårt att hitta stabila momentum under 2022, men å andra sidan är det också en bra stresstest på strategin som inte har havererat totalt utan levererar i paritet med AP7. Jag hade säkert kunnat få bättre resultat med högre risk men jag har genomgående haft 5 olika fonder, 20% vardera, under hela året.

Dock boostas min avkastning av att jag 2023 får tillbaka rabatten för mina fonder jag haft under 2022 och i och med att jag genomgående haft “dyra” fonder så räknar jag med att detta med ränta på ränta landar på ungefär samma som AP7. AP7 har ju ingen rabatt alls, dvs ingen återbetalning av rabatter. De fonder jag har idag har en snittavgift på 1,83% och en snittrabatt på 1,61%, bara ett exempel men det är ungefär så det brukar se ut även om det varierar vilka fonder jag äger.

Från 2019, då jag började intressera mig mer för byten och började följa upp veckovis, ligger jag ändå väldigt bra till, mer än dubbla avkastningen mot AP7 och betydligt bättre än Mats Svensson 2000 AB under samma tidsperiod. Så jag är inte överdrivet ledsen.

1 gillning

Hade 100% AP7 Såfa, men bestämde mig att omvikta till lite svenska småbolag och av ren tur/slump gav det ett positivt bidrag så slutade på runt -5% istället för runt -9%. Totalt en CAGR på +10.7% sen start (mestadels legat i soffan).

1 gillning

Inte gjort några förändringar och det slutade så här: